5g, 15g eller 20g kastvikt på ULspö till borre, främst jiggning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5g, 15g eller 20g kastvikt på ULspö till borre, främst jiggning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5g, 15g eller 20g kastvikt på ULspö till borre, främst jiggning?

ja, vad passar bäst? jag vill inte ha ett monstermjukt spö som böjer sig några decimeter bara för att man tar hem en spinnare, men heller inget jättehårt som inte utdelar någon ansträngning mot en fin matabborre..
    vad ska jag satsa på? 20g kanske blir lite tråkigt och okänsligt för det fina abborrfisket/jiggfisket? (har ingen bättre uppfattning) samditigt ett 5g kanske står i 90 graders vinkel för lite bottennapp, och då blir det inget kul när man väl har fisk..

ett 15g skulle kanske vara bra? med det kan man kanske även kasta med lite "tyngre" beten, använda jiggarna effektivt då även det spöt kanske antecknar småhugg, samt ge en lite "hårdare", åtminstone roligare fight?

vad tror ni?

Ett niofots upp till 15-20g tror jag skulle vara idealet. Har kännt på ett sjösländanspö på 9 fot upp till 15g och det kändes riktigt gossigt

Kommentera

Ska du jigga efter abborre så kan man behöva fiska ner på 6-8 meters djup. Då får inte spöt vara för sladdrigt om man ska känna vad som händer på botten. Sen går det givetvis åt lite tyngre jiggskallar för att hålla djupet. Ett bra spö har bra känsla även om kastvikten skulle vara upp till 20 gram. Jag har övergett mina klenaste spön och kör mest med ett lite styvare med bra klinga.

Kommentera

så ett spö med kastvikt upp till 20g tycker du är att rekommendera? då är frågan huruvida det klarar sig med småjiggar och småborrar(det jag tycker är mest fascinerande i fisket är små fighters, så jag vill att spöt ska funka för lite lättare jiggning med).

om vi vänder på't, klarar 15grammare 6-8 meter? då jag även kommer fiska lite större fisk på djupare vatten..

det är de det står mellan nu..

det kanske har lite att göra med kvaliteten på spöt med.

Kommentera

Beror ganska mycket på längden och modell/märke. Har du ett -10g 6ft. Blir det hårdare än ett -10g 7ft, det kan vara värt att tänka på, många glömmer bort detta.

Själv har jag ett Berkley Lightning 8ft 5-15g som är alldelles för sladdrigt att jigga med(iaf om man vill få lite fart på "jiggningarna", för mjukt helt enkelt, dock skitkul att drilla fisken på Svårt att få till något mothugg också, men till abborren överlever man ju klart utan detta. Dock lite tråkigt om man skulle komma på tankarna till lite lättare gösjigg.

JanO här rekommenderade ju LTJ (www.flyfisherman.se) för abborrejigg, och han kan ju öppenbarligen sin sak...
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
            så ett spö med kastvikt upp till 20g tycker du är att rekommendera? då är frågan huruvida det klarar sig med småjiggar och småborrar(det jag tycker är mest fascinerande i fisket är små fighters, så jag vill att spöt ska funka för lite lättare jiggning med).

om vi vänder på't, klarar 15grammare 6-8 meter? då jag även kommer fiska lite större fisk på djupare vatten..

det är de det står mellan nu..

det kanske har lite att göra med kvaliteten på spöt med.
            Jo, det har nog mest att göra med hur spöt känns. Viktklassningen på ett spö behöver heller inte stämma helt med verkligheten. Ett jiggspö upp till 15 gram ska räcka, en 12 gramsskalle räcker för det mesta. Visst kan det vara kul att fiska med ett riktigt "myggspö" men det är inte helt lyckat vid jiggfiske. Däremot kan det vara lämpligt om man kör mycket med mindre spinnare och småwobblers.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
              Jo, det har nog mest att göra med hur spöt känns. Viktklassningen på ett spö behöver heller inte stämma helt med verkligheten. Ett jiggspö upp till 15 gram ska räcka, en 12 gramsskalle räcker för det mesta. Visst kan det vara kul att fiska med ett riktigt "myggspö" men det är inte helt lyckat vid jiggfiske. Däremot kan det vara lämpligt om man kör mycket med mindre spinnare och småwobblers.
              Spinnare med ordentligt "spinn" tycker jag personligen gärna behöver lite "spänstigare" spön p.g.a motståndet än vad en myggsticka innehåller.
              sigpic

Kommentera

flode, kan du inte få nån jiggning alls på ditt 15g 8ft?
                tror du att det skulle funka med 15g 6 ft?
                vad menar du med sladdrigt när du jiggar?

skulle en allmänn 20grammare vara för hård för att få ulkänslan med borre?

när jag säger jiggning menar jag inte bamsejiggar på 15 cm, jag fiskar mest med grub(?)jiggar på 4-6 cm.. du menar alltså att en 15grammare är för mjuk för det flodebanan?

vad skulle ni själva välja?

Kommentera

köp ett jiggspö istället.

Kommentera

nää.. dels är de antagligen mkt dyra, dels vill jag ha spöt till lite annat än bara jiggning...

men som sagt

flode, kan du inte få nån jiggning alls på ditt 15g 8ft? då undrar jag om en 6ftare skulle ge bättre resultat?
                    vad menar du med sladdrigt när du jiggar?

en 20grammare, är den för hård för att få "ul"känslan med borre?

när jag säger jiggning menar jag inte större jiggar över 10 cm, utan mindre 5centimeters, och det är 15g för klen för flodebanan?
                    isf är ju bara 20g det enda alternativet..
                    vad skulle ni välja alternativen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta