Fireball talar ingen om längre... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireball talar ingen om längre...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror orsaken är att det mest är snack om pelagiskt prickskytte nu och där behövs inte fireball.
    Det vanliga vertikalfisket har hamnat lite i skymundan.
    Har fiskat ganska mycket med fireball och enligt mina erfarenheter funkar det bäst i riktigt kallt vatten eller när gösarna är sådär otroligt kinkiga som de kan vara ibland. Fireball fiskas bäst med lite lugnare rörelser och passar därför bra i det kallare vattnet sen höst eller tidig vår.
    Död nors är det bete som har varit absolut bäst för oss. Vi har testat att fiska två man i samma båt, en med nors och en med löja. Norsen har vunnit över löjan varenda gång. Även abborre och mört har testats.
    Tacklingen och att betet gärna hänger sig på sniskan är väl det värsta med fireball-fisket egentligen.
    Vectra-skallen är väldigt bra att tackla betesfisken på. Däremot tycker jag att det nappar sämre på den skallen.
    Vanlig blygrå skalle med runt huvud är favoriten. Först trär man på en gummikula på kroken, en sån som används för att skydda knutar o.s.v med. Därefter förs kroken genom både under och överkäken på fisken.
    Om betesfisken gärna vill lägga sig på sniskan kan man trä kroken genom bara överkäken. Gummikulan hamnar då i munnen på betet som sitter mycket stadigare. Däremot ser det lite lustigt ut att betesfisken gapar hela tiden:-) Men det funkar!
    Givetvis använder jag stingerkrok oxå, precis som vanligt.
    Ytterligare ett litet tips kan vara att vissa dagar vill gösen ha något med lite färg men som ändå luktar fisk.
    Då kan man testa att trä en fiskstrimla på den vanliga jiggkroken, alltså över ryggen på din jigg.
    Det här är betydligt enklare än fireball och kan ibland vara ruskigt effektivt.
    //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Tror orsaken är att det mest är snack om pelagiskt prickskytte nu och där behövs inte fireball.
      Det vanliga vertikalfisket har hamnat lite i skymundan.
      Har fiskat ganska mycket med fireball och enligt mina erfarenheter funkar det bäst i riktigt kallt vatten eller när gösarna är sådär otroligt kinkiga som de kan vara ibland. Fireball fiskas bäst med lite lugnare rörelser och passar därför bra i det kallare vattnet sen höst eller tidig vår.
      Död nors är det bete som har varit absolut bäst för oss. Vi har testat att fiska två man i samma båt, en med nors och en med löja. Norsen har vunnit över löjan varenda gång. Även abborre och mört har testats.
      Tacklingen och att betet gärna hänger sig på sniskan är väl det värsta med fireball-fisket egentligen.
      Vectra-skallen är väldigt bra att tackla betesfisken på. Däremot tycker jag att det nappar sämre på den skallen.
      Vanlig blygrå skalle med runt huvud är favoriten. Först trär man på en gummikula på kroken, en sån som används för att skydda knutar o.s.v med. Därefter förs kroken genom både under och överkäken på fisken.
      Om betesfisken gärna vill lägga sig på sniskan kan man trä kroken genom bara överkäken. Gummikulan hamnar då i munnen på betet som sitter mycket stadigare. Däremot ser det lite lustigt ut att betesfisken gapar hela tiden:-) Men det funkar!
      Givetvis använder jag stingerkrok oxå, precis som vanligt.
      Ytterligare ett litet tips kan vara att vissa dagar vill gösen ha något med lite färg men som ändå luktar fisk.
      Då kan man testa att trä en fiskstrimla på den vanliga jiggkroken, alltså över ryggen på din jigg.
      Det här är betydligt enklare än fireball och kan ibland vara ruskigt effektivt.
      //Micke
      Hur får du tag på Nors?
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Jag är ingen expert på det pelagiska vertikalfisket, men egentligen borde det väl gå lika bra med en död betesfisk som med en gummiattrapp? Fast iofs, om gummit funkar, varför hålla på å klydda med döa fiskar.

Även det här resonemanget om att död betesfisk skulle vara bättre när det är kallt i vattnet har jag svårt att se logiken i. Detta argument brukar lyftas fram även gällande flötestrolling, mm. Varför skulle en rovfisk vara mindre intresserad av en äkta bytesfisk vid högre temperatur? Förvisso är det ofta svårt att finna någon logik i fiskars beteende, men ändå.

Kommentera

Norsen håvas när de går upp för lek på våren. Här i Värmland kallas det för slomning och var en folkfest förr. Norsen kallas för slom här. Detta pågår bara under några få dagar så det gäller att passa på. Sen fryser vi in fångsten.
          Vid pelagiskt fiske reagerar gösen först och främst på att det kommer något farande neråt i vattnet. Färg, form och storlek spelar många gånger inte så stor roll. Men de dagar då gösen bara stiger uppåt sakta och noggrant inspekterar ditt bete utan att ta, då skulle nog ett naturligt bete kunna vara intressant.
          Men det här har jag testat alldeles för lite.
          Vid varmare temperaturer vill fisken jaga lite snabbare och hugger mer reflexmässigt. Då kan färger eller gång i vattnet utlösa hugget.
          Vid kallare vatten är ämnesomsättningen lägre och rovfisken kan vara mer kräsen. Den vill hellre inte ödsla energi i onödan för att jaga. Flötestrolling, fireball och trolling med löja efter lax/öring är effektivt i kallare vatten.
          Många gånger bättre än konstgjorda beten.
          //Micke

Kommentera

Jag har själv tänkt prova en Vectraskalle med sill på efter lite vertikalgädda.

Kommentera

Dricker Fireball varje helg jag... Ej död

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 783 visningar
              1 gilla