Fireball talar ingen om längre... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireball talar ingen om längre...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fireball talar ingen om längre...

För några år sedan, när vertikalfisket fortfarande var nytt och hetare än solen pratades det ganska mycket om fireball som komplement till jiggar. Men på sistone stöter man nästan aldrig på det när det diskuteras vertikalt fiske, varken i fiskepressen, här på fs eller i fiskebutikerna.
    Vad hände?
    Jag kan bara komma på två alternativ:

1) Det var helt enkelt inte en särskilt bra metod, som därför aldrig fick fäste.
    2) Det är en ointressant metod för fiskeprylsindustrin, eftersom de bara får sälja några enstaka fireball-skallar, istället för hundratals jiggar.

Är det någon av er som fortfarande kör med fireball, och vad tycker ni om metoden? Och ni som har lagt ner fireball (men kör "vanlig" vertikal), varför har ni gjort det?

Bra tråd Träben!

Kommentera

Jag har ett gäng fireballs hemma som tyvärr är oanvända. Varför de hittills är oanvända är p.g.a. att vertikal med gummibeten är så pass effektivt att en fireballrigg inte är värd besväret. Dessutom fiskar jag väldigt aktivt och betet far upp och ner hela tiden för att kunna flytta båten, då är det skönt att ha ett artificiellt bete som sitter stadigt.

Det finns många "gamlingar" som fiskar mer oldschool i Mjörn och ankrar upp på heta gösställen, vilket fungerar bra nu på kvällarna när vattnet är svalare och gösen är betydligt mer aktiv. Då kan jag tro att en fireball skulle funka fint.

Jag vet även att folk som snöat in på att vertikala större gädda gärna använder fireballs. Har funderat på det själv. Köra det istället för flötestrolling ett pass i höst låter spännande.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Har bara sporadiskt kört med fireball, tyckte tacklingen rent praktiskt inte fungerade så bra, däremot så har jag kört en hel del med Vectra skallarna, nästan samma men annorlunda Tycker tacklingen på vectra skallarna fungerar mycket bättre, med fireball satt fisken fel titt som tätt på en vectra skalle sitter den som berget.

Har upplevt att vissa dagar så har riktig fisk domminerat jiggarna, speciellt på tröga dagar då "ingenting" fungerat. Nu kör jag nästan aldrig pelagiskt fiske men det borde ju fungera bra till det med. Kan ju vara så att det blivit tyst för att det "bara" skrivs om pelagiskt fiske och då bör ju fisken vara lite mer aktiv och vill ha en lite rörligare presentation, än en sur gös som trycker på botten, man har ju inte mycket till simrörelse på en fireball mört i jämförelse med en jigg.

Sen händer det ju att man blir lite bekväm, och bara tar med sig jiggarna och kör för att slippa slabba med frusen mört, och det är ju inte så att fireball fiske är överlägset jigg alla dagar, speciellt om man inte ska sitta och nöta en hel dag.

Kommentera

Anledningen att jag kom att tänka på det här är att jag själv dammade av mina fireball-skallar under senaste vertikalturen på mjörn för en vecka sen. Det gav en gädda på sju kilo och en handfull missade hugg.
          Kul var det iallafall att få min hittills största vertikalfisk.

Ett tips om man tycker det är bökigt att fixa mört: asiatiska mataffärer säljer ofta hela frysta fiskar ganska billigt. Jag använde senast indiska sardiner (ca 15 cm) som kostade 35:-/kg.

Kommentera

Varför får alla andra schyssta gäddor i Mjörn *snyft*
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
              Varför får alla andra schyssta gäddor i Mjörn *snyft*
              Jag får trösta dig med att jag ännu inte fått någon schysst gös i mjörn...

Bara smått hittills.

Kommentera

Jag använder Fireball vid båtfiske efter abborre, gädda och gös, med naturligt agn säkrat med en gummibit trädd över kroken + stinger.

Stingern på grund av att agnfisken bara haft huvudet kvar vid kraftiga hugg!

Kommentera

Har alltid en uppsättning fireballhuvuden med olika stingerlängder om man har tillfälle att jigga med levande löja. Känns inte helt bra med levande agn så det var länge sedan sist, men jag kan inte påstå att resultatet skulle vara bättre än gummijigg.
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                    Har alltid en uppsättning fireballhuvuden med olika stingerlängder om man har tillfälle att jigga med levande löja. Känns inte helt bra med levande agn så det var länge sedan sist, men jag kan inte påstå att resultatet skulle vara bättre än gummijigg.
                    Fireball med levande bete känns liksom rätt taskigt. Vet inte varför, men på något sätt känns det ännu taskigare än vanligt mete med levande betesfisk.
                    Bara en liten OT-reflektion.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B