kastteknik spinn/jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kastteknik spinn/jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kastteknik spinn/jerk

Införskaffade för en tid sedan ett jerk kit samt några jerkwobblers. Nu har jag två frågor ang detta.

1.) jag är ny på detta att kasta med multirullar (har använt dem länge men bara till ismete). Hade ju räknat med att det skulle ta sin tid och sina skatbon innan man kom underfund med det hela, nu "fungerar" det, man fattar kastbromsmekanismen osv, dock har jag svårt att få till kastlängden, alltså jämfört med haspel (även om det är samma bete) kastar jag ungefär hälften så långt, hur brukar ni göra; dra åt bromsen i överkant och sula iväg för kung och fosterland, eller tvärtom; ha den lite lösare och "lobba" ut betet?

2.) här kommer en följdfråga; vid "skatbon" tillika tvärstopp blir det en sjuhelvetes kraft på knutar och beteslås, jag har ännu inte hittat ett beteslås som tål ett tvärstopp av en 100grams wobbler. Någon som vet om det finns någon "svindyr" beteshake som verkligen pallar? förlorar man färre drag är de ju värda rätt mkt pengar.

crosslok har fungerat bra för mig

Kommentera

Jag själv tycker då att man kastar riktigt lååångt me jerkarna i andra änden =)

Kör på lös broms och håll tummen lite lätt mot bara så ska du se att även ditt bete kommer flyga all världens väg

Kommentera

Kastar du ett 100g bete längre med haspel än med jerkutrustning?!
        Jag kör bromsen löst och tar i ganska mycket, men har sällan problem med bakslag. Du kör väl med tummen på spolen?

Jag kör berkleys 80lbs crosslock, har aldrig haft problem med dessa.
        Har nu köpt på mig ett par stycken av någon ny modell, tror det var roscoe de prackade på mig, ska tåla nästan allt, får se hur det blir med det.

Är det något som går brukar det vara knuten till tafsen, men detta sker väldigt sällan sen jag bytte till not-a-knot.
        Senast ändrad av Foppa; 2005-05-30, 19:12.

Kommentera

jag kör på bromsen så att den sitter lagom. jag släpper alltid tummen helt ifrån spolen och håller den några millimeter ovanför spolen för att hindra att linan reser sig, när draget saktar in så börjar jag långsamt att stanna spolen.
          jag kör några lustiga beteslås ifrån rapala som pallade 19 kg när jag testade med vågen (dom gick inte av vid 19, men jag orkade inte dra mer) och not-a-knot.

foppa: not-a-knot är grymt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
          3 svar
          2 869 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Swangsta