abborrspinn - vart hitta abborrarna såhärårs? vilka jiggar med vilka metoder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abborrspinn - vart hitta abborrarna såhärårs? vilka jiggar med vilka metoder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abborrspinn - vart hitta abborrarna såhärårs? vilka jiggar med vilka metoder?

nu vill jag komma igång med abborrspinnet, men abborrsäsongen har ju inte kommit igång riktigt än(?), så jag undrar vart jag finner abborrarna såhärårs? vart står dem osv.? är de på djupare vatten eller har de dragit in i stenrös eller går de grunt eller vad? de vanliga sommarställena är ju inte så heta såhärårs.. måste väll bli lite varmare..
    jag tänkte jigga borrarna alltså..

och vad ska jag ta dem med för jiggar, och med vilken teknik? är det mörka/mörklila eller rödvitröda? ljusa eller mörka färger?
    ska jag knycka hem jiggen med handleden eller hoppa jiggen på bottnen?
    och då e ju förstås frågan vart i sjöarna jag ska fiska med metoderna, alltså vart abborren står eller rör sig runt.
    eller jiggning kanske inte är någon ide att utöva än?

tänkte dra upp några borrar typ imorgon.. någon vass ULfiskare eller borremetare eller något kanske har tips?

precis samma frågor har jag! Kom igen bröder och ev. systrar give us some answers!

Kommentera

Aa, vi vill ut o jigga!
      vill få reda på hur det är me abborrfiske såhärårs jue, enda jag tagit iår e en 8cm på flötmete(borsett från isfiske).

Kommentera

testa lite djupare bara, kolla på ekolodet om det finns nåt fiskstim? sök borren nära dessa stim! å på branter mm. det är mina tips! tror säkert att typ push-up eller be best, kan ge lite bättre tips:-)

Kommentera

aha, så borren går djupt o långt ut nuförtiden? jag får väll testa det då, det jag främst syftar på är landfiske.
          några riktmärken eller nåt jag kan kolla efter när jag jag söker dessa stim? vilka jiggar? fast detta kanske någon annan måste svara på..

Kommentera

Alla sjöar ser ju olika ut och det är olika väder varje dag, så det går väl inte att säga exakt var fisken är. Man får prova olika ställen. Finns det grynnor i sjön kan man börja där. Kanske går de ytligt? Kanske på djupare vatten runt grynnan? Kanske i vid vassen? Kanske någonstans i frivattnet? Där vinden ligger på är det oftas bäst, och båt är en stor fördel i sökandet.
            Samma sak gäller färger, prova olika! Mörka färger ska inte underskattas hur färgat vattnet än är, vill fisken upptäcka betet så gör den det!

Kommentera

Jag har ägnat eoner åt abborrfisket känns det som och jag kunde allt om abborrfiske för ca 10 år sedan... Nu är jag inte lika säker längre. Abborren finns faktiskt överallt i en sjön, på frivatten vid grynnor, vid vassen osv. Det finns några saker man kan göra för att öka på sina chanser att hitta storabborren som är enkla. Oavsett om du fiskar där det är djup eller inte så ska du fiska på botten, jag menar verkligen på botten, speciellt om det finns kräftor i sjön... det går jättebra att släpa hem jiggen tom. Branter är alltid ett säkert kort. även från land. När man ser att abborren jagar inträder naturligtvis ett undantag, då fiskar man på fisk man ser genom att pricka fisk som jagar. Det senaste, åtminstonde i Svedala, inom abborrfisket är ju ytbetesfisket. Här är det fullt möjligt att locka upp abborren från botten genom repetitionskast, dvs abborren ruttnar ur på spooken (eller vad du har för ytbete) och biter... Det finns mycket mer men det här är några saker som faktiskt ökar chansen till hugg. Vad gäller just bottenfisket så krävs det tålamod... egentligen bara det och ett spö med jigg...
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag brukar inte lyckas speciellt väl med abborrarna före midsommar. Men när jag väl börjar leta efter dem så använder jag spinnare och fiskar nära botten. Betet ska skrapa i då och då och föra lite oväsen. Abborren är nyfiken på annorlunda ljud. Får man inte bottennapp emellanåt så tror jag inte man får så märkvärdig fisk heller. Så det är inte fel att ha något att vässa krokarna med eller ha med sig en påse nya att byta till när krokarna blivit slöa.
                Sen kan jag ju säga att maskmete är inte så dumt det heller och även mask funkar att spinna hem. Välj isåfall den där riktigt grova rödbruna modellen som brukar komma fram på gatorna i regnväder. ”Regneorm” som dansken säger.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

hmm.. jag känner mig inte så säker.. visst fiskar jag vid bottnen, sätter iaf jigg i bottnen varje gång jag fiskar, satte två igår, fyra i förrgår.. men jag får ingen fisk, vet inte om det är abborrhugg jag känner ibland.. det darrar till i spöt ibland känns det som.. kan det vara småabborre som nafsar i stärjten på jiggen?

men igen, vad ska jag använda för jiggar? ingen som har något tips eller nåt iaf? ska jag köra på ljusa eller mörka färger? ska jiggarna/krokarna vara stora? ju mindre abborrarna är hugger de väll på ju mindre beten?

problemet är dock vart jag ska fiska, känns inte som någon hit att kasta en jigg ut i ingenstans bara för att fastna med den i en rot eller nåt.. båt har jag tillgång till ibland, men det jag vill lära mig är jiggfiske helst från land.

ska jag leta efter vak och sedan fiska där vaken är, fast på bottnen då?

eller ska jag bara kasta ut jiggen mot öppna sjön och hoppas att det är lite djupare där?

jag använder mig av hoppning på bottnen, jag kastar ut, låter sjunka, höjer spöt lite oregelbundet, sänker spöt - vevar in slaklina, höjer spöt osv.
                  ska jag bara hoppa till lite granna med jiggen, alltså bara höja spöt någon dec så att den inte gör större halvmetershopp? då kanske borren har större chans att upptäcka och blir huggvilligare?

jag vill dock helst ha lite tips på vilka jiggar som är effektiva, innan jag testar olika metoder osv. twintails? stora/små? färger?(någon jigg har ni som ulfiskar mycket kanske mest framgång med? speciellt om någon gör detta nu på vårsommaren?) sedan kan jag köpa ett tiotal av dessa och använda till att testa olika metoder..

Kommentera

Ok, Berkleys doftjiggar, båd singletail och twintail. Gul funkar bra för mig. Relaxjiggar, shadar, gul o rött med vita huvuden. Med dessa i lådan har du bra jiggar som fångar fisk. Det är inte enkelt att fånga storabborre, fiska på botten, ofta coh ha tålamod...
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14