abborrspinn - vart hitta abborrarna såhärårs? vilka jiggar med vilka metoder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abborrspinn - vart hitta abborrarna såhärårs? vilka jiggar med vilka metoder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmm.. Ytfisket har kommit lite grann här i norrland med:-) åtminstone i mina bekantskapskretsar! flera som är sugen på att börja fiska med spooken nu, efter mitt fiske som jag hade med den förra sommaren:-)

Skitfiske på er.

Ursprungligen postat av Jan O
    Jag har ägnat eoner åt abborrfisket känns det som och jag kunde allt om abborrfiske för ca 10 år sedan... Nu är jag inte lika säker längre. Abborren finns faktiskt överallt i en sjön, på frivatten vid grynnor, vid vassen osv. Det finns några saker man kan göra för att öka på sina chanser att hitta storabborren som är enkla. Oavsett om du fiskar där det är djup eller inte så ska du fiska på botten, jag menar verkligen på botten, speciellt om det finns kräftor i sjön... det går jättebra att släpa hem jiggen tom. Branter är alltid ett säkert kort. även från land. När man ser att abborren jagar inträder naturligtvis ett undantag, då fiskar man på fisk man ser genom att pricka fisk som jagar. Det senaste, åtminstonde i Svedala, inom abborrfisket är ju ytbetesfisket. Här är det fullt möjligt att locka upp abborren från botten genom repetitionskast, dvs abborren ruttnar ur på spooken (eller vad du har för ytbete) och biter... Det finns mycket mer men det här är några saker som faktiskt ökar chansen till hugg. Vad gäller just bottenfisket så krävs det tålamod... egentligen bara det och ett spö med jigg...

Kommentera

jag har denna vår fått en överaskande mängd aborrar på en liten mört, ursprungligen avsedd för gädda eller gös. Mete är oxo ett bra sätt att fiska selektivt på de större borrarna kan jag tro.
      mina "slumpborrar" har i regel tagit mörtarna pelagiskt över ganska djupt vatten i anslutning till vikar, alltså "branter" upp mot viken. (Jag brukar lägga två meten inåt vassen och ett utåt när jag metar gädda, samtliga borrar har tagit på den söm går utåt)

Kommentera

ok, ska testa färgerna röd, vit och gul.. och branter har många rekommenderat.. då får det bli så.. tar en lite större jigg och kastar ut vid branterna utanför vassarna och vikarna.. hoppas det funkar..

Kommentera

har lite nya frågor ang. abborjiggning..
          nu har ju borrarna kommit igång lite bättre så jag kanske ska testa o jigga lite mera igen... igår var jag ute o jiggade men jäklar vad man förlorar.. köpte 8 jiggar, varav jag satte 7 i bottnen och stack då hem. Har inte råd att sätta allt jag har med mig i lådan varje gång jag fiskar

Nu undrar jag om det är helt hopplöst att fiska hem jiggen utan att studsa på bottnen? Man kanske kan knycka hem jiggen, veva ibland och göra vevstopp och låta sjunka till bottnen ibland. Eller måste jiggen gå vid bottnen för att ta borre?

Sedan undrar jag om även småborre kan ta jiggen? Eller är det bara medelstorlek-större som förmår ta jiggar? Isf är det kanske ingen idé att jigga då sjön kanske inte har så gott om dem?

Kommentera

Om du sätter jigghuvet i botten stup iett kan det vara idé att testa en annan tackling.

Om du em meter upp på linan placerar ett 3-väg-leke samt knyter en klen och kort linstump med sänke på till vinkelöglan på leket samt sätter en längre tafs med en Grubber agnad metkrok på den återstående öglan, så förlorar du bara billiga sänken. Om du vill lyfta jiggen lite från botten kan du sätta en flytkula framför kroken. När du jerkar hem detta tackel kommer jiggen att stiga och sjunka precis ovan botten medan sänket studsar där. (Bottom-bouncing). Jiggkroppen får en mycket lockande gång.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

När abborrarna är i farten så brukar jag rycka in jiggen ganska hastigt utan bottenkontakt. Låter den sjunka till botten efter utkastet bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
                nu vill jag komma igång med abborrspinnet, men abborrsäsongen har ju inte kommit igång riktigt än(?), så jag undrar vart jag finner abborrarna såhärårs? vart står dem osv.? är de på djupare vatten eller har de dragit in i stenrös eller går de grunt eller vad? de vanliga sommarställena är ju inte så heta såhärårs.. måste väll bli lite varmare..
                jag tänkte jigga borrarna alltså..

och vad ska jag ta dem med för jiggar, och med vilken teknik? är det mörka/mörklila eller rödvitröda? ljusa eller mörka färger?
                ska jag knycka hem jiggen med handleden eller hoppa jiggen på bottnen?
                och då e ju förstås frågan vart i sjöarna jag ska fiska med metoderna, alltså vart abborren står eller rör sig runt.
                eller jiggning kanske inte är någon ide att utöva än?

tänkte dra upp några borrar typ imorgon.. någon vass ULfiskare eller borremetare eller något kanske har tips?
                Sök abborren på steniga grynnor och branter mellan 3 och 10 meters djup. Du kan också prova på mjukbotten invid grynnor. Som JanO skriver så lönar det sig ofta att fiska på botten, d v s dra jiggen längs botten. Då känner du också lätt om det är stenig botten. Lämpliga jigghuvuden är 10 och 15 gram, samt lite olika jiggar. Vid vissa tillfällen kan helsvart curlytails vara överlägsna, så helsvarta jiggar är det måste i jigglådan. Lämplig lina är 0,15 flätlina, då brukar det som regel gå att klara bottennappen.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Andra intressanta platser kan var vid sund därdet går en bro. Betesfisk som löja kan samlas invid bropelare och iúnder broar och abborrar söker sig också dit.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                    Sök abborren på steniga grynnor och branter mellan 3 och 10 meters djup. Du kan också prova på mjukbotten invid grynnor. Som JanO skriver så lönar det sig ofta att fiska på botten, d v s dra jiggen längs botten. Då känner du också lätt om det är stenig botten. Lämpliga jigghuvuden är 10 och 15 gram, samt lite olika jiggar. Vid vissa tillfällen kan helsvart curlytails vara överlägsna, så helsvarta jiggar är det måste i jigglådan. Lämplig lina är 0,15 flätlina, då brukar det som regel gå att klara bottennappen.
                    Jag vet inte vilken botten eller vilket djup sjöarna jag fiskar i har, så jag kan inte liksom söka in mig på grynnor osv.

Att dra jiggen vid botten skulle kanske funka ett kast, men troligen så sätter jag jiggen direkt om jag gör så och det är därför jag undrar om det går att inte bara rikta in sig på bottnen utan att fiska lite ryckigt typ ovanför bottnen.. Men du kanske också menade att jiggen ska gå på bottnen och inte ovanför för att ta borre?

Ursprungligen postat av BeBest
                    Om du sätter jigghuvet i botten stup iett kan det vara idé att testa en annan tackling.

Om du em meter upp på linan placerar ett 3-väg-leke samt knyter en klen och kort linstump med sänke på till vinkelöglan på leket samt sätter en längre tafs med en Grubber agnad metkrok på den återstående öglan, så förlorar du bara billiga sänken. Om du vill lyfta jiggen lite från botten kan du sätta en flytkula framför kroken. När du jerkar hem detta tackel kommer jiggen att stiga och sjunka precis ovan botten medan sänket studsar där. (Bottom-bouncing). Jiggkroppen får en mycket lockande gång.
                    aha, det du kör på regnbåge va?
                    har jag förstått det rätt på den här bilden?

nja, är inte så förtjust i "stora" tackel, förlorar känsla tycker jag.. sedan är det kanske meningen att fiskas från båt(som du gör?)

Sedan undrar jag som förut om även småborre förmår ta jiggar? Är det endast 4-5hg och uppåt som kan ta jigg? isf kanske jag ska lägga ner jiggningen då det helt enkelt kanske bara finns småborre i vattnen jag fiskar?

sedan finns det inte mycket att välja på när man ska köpa jiggar häromkring..

det som finns i butiken lokalt är svartlila shad - rödgul shad - röd twintail - ljusgrön singletail samt rödvit twintail och röda, ljusgröna och svarta huvuden.

lägg ihop den bästa jiggen/jiggarna någon?
                    Senast ändrad av Syn; 2005-06-15, 20:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 909 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B