Ang-Zalt-kopia-j-vlar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang-Zalt-kopia-j-vlar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Raven, det förekommer i många branscher och är inte mer rätt för det. Att Ipren, Losec mfl fått efterföljare beror på att det 20 åriga patentskyddet för dessa produkter gått ut och därmed är det fritt fram att tillverka "kopior". Möjligen finns det även olagliga kopior i läkemedelsbranschen - jag kan dock för lite om den för att uttala mig om det. Jag köper också billiga lagliga läkemedelspreparat hellre än dyra. Men skälet att man ansett att 20 år är tillräckligt är att tillverkarna normalt sett fått igen satsade pengar och lite till - enkelt uttryckt. Således kan man köpa dessa med gott samvete.

Förstår inte problemet? Nä, det är ju därför vi diskuterar detta. Många förstår inte problemt - jag har försökt åskådliggöra detta med exempel, se ovan. Men problemet är helt enkelt att vi kommer får färre innovationer och sämre teknisk, kulturell ekonomisk osv utveckling om vi tillåter piratkopiering, eller rättare sagt, inte respekterar det legala skydd som finns. Det var lätt för folk att förstå att vi inte kan gå och sno varandras grejor jämt - det blir liksom jobbigt. I ett företagsperspektiv blir det ohållbart - vilket verksamhet klarar sig om man tillåter att dess tillgångar ideligen stjäls? Därför "förbjöds" stöld på ett ganska tidigt stadium i mänsklighetens utveckling. Det verkar inte lika lätt att få folk att förstå det immaterialrättsliga skyddet.
    Kom an bara! ;-)
    /CW

Kommentera

CW, ursäkten är accepterad. Nemas problemas ...

Däremot så tycker jag fortfarande att det är en jäkla skillnad på att sno en bil och att köpa en "pirat"-wobbler. Om dessa "pirat"-wobbler varit olagliga i sverige så hade dom inte sålts i butikerna ... att sno en bil är helt klart olagligt. Om "pirat"-wobblern hade varit EXAKT likadan som orginalet så hade det varit lite annorlunda i mina ögon men nu är det inte så.

Vad tycker du om att göra kopior för eget bruk då ? Ok eller inte ok ? (Oavsett om det gäller CD-skivor, wobblers, filmer, bullar eller saft)

Om nu fiskebutikerna skulle ta sitt ansvar i det hela så skulle de sänka priserna på "orginalen" och höja priserna på "kopiorna". Eller varför inte byta till billigare lokaler ? Finns säkert massor att göra för att tjäna mer pengar på en fiskebutik. Det är inte slutköparen som "straffar" utvecklaren ... det är mellanhänderna och butikerna som gör det med sina höga priser.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

CW, precis som Bergman skriver här så kan man inte likställa olagligheter med lagligheter.

För att återknyta till läkemedlen så handlar det om preparat med exakt samma innehåll. "Wobblerkopiorna" är inte exakta kopior. Där är skillnaden. Och jag förstår precis vad det är du menar med dina exempel, det är bara det att de inte är överförbara på det här.

Jag håller med Bergman, men det verkar som vi är i underläge.

Kommentera

Men grabbar, det _är_ ju olagligt att sno formen på en wobbler. Om Rolén vinner en process mot Esox' tillverkare t ex så kommer han också att kunna stoppa distributionen i butikerna. Eventuellt kan han rikta sin talan direkt mot butikerna (beror lite på omständigheterna och jag känner inte till hela storyn av förklarliga skäl). Jag skrev oxå, om ni läser ovan, att köparen av plagiat kanske skall jämföras med den som hjälper till att stjäla bilen. Framställaren av plagiatet skall dock jämföras med biltjuven. I min värld är det ett principiellt likhetstecken däremellan. Det är lagstiftarens intention också - det är dock svårare att verkställa skyddet i praktiken, framförallt pga tillgångens karaktär.

Vad gäller likheten så krävs inte exakt likhet för att det skall vara fråga om intrång. Exakt var gränsen går, dvs hur lik en wobbler får vara en annan, måste avgöras i varje enskilt fall. Vad gäller Esox contra Zalt är jag ganska övertygad om att en domstol skulle anse att Esox är ett plagiat. Tom mycket övertygad.

Vad gäller fiskebutiker så ska de ta sitt ansvar genom att inte sälja plagiat. Du kan ju inte heller mena det är rätt att köpa olagliga kopior bara för att hökarna inte flyttat till billigare lokaler?
          Bättre kan ni! ;-)
          /CW

Kommentera

Ännu ett inlägg; http://www.zalt.se/zaltnytt.asp?id=144 .Pang på bara!

//S
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Originally posted by Rudan
              Ännu ett inlägg; http://www.zalt.se/zaltnytt.asp?id=144 .Pang på bara!

//S
              Mycket bra!!

Mycket intressant ämne.. Kanske någon som orkar läsa detta =)

Jag tycker absolut att man ska gynna den "riktiga" tillverkaren.. Jag köpar aldrig en kopia av tex zalt-wobblern, tycker att det är helt fel.. om andra bara skulle sno en annans produkt skulle det inte ske någon utveckling, alla skulle bara "sno" från varandra...
              Detta gäller även andra saker som tex, Heinz Ketchup eller något annat likande =)

En annan sak som är lite intressant är det där med olika mjukvaror som folk inte "äger" utan bara laddar ner och använder.. ett bra exempel är Adobe Photoshop.
              Framställarna och utgivarna vet att ungdomar laddar hem- lär sig programmet - och använder det.
              Men de gör ingenting åt det, - Detta därför att de vet att flera av dessa personer kommer börja jobba, kanske som webbdesiger eller kanske som grafiker på en tidning senare i livet, och då när de får välja vilken programvara de ska jobba med så väljer de ju givet vis det programmetr som de redan kan.. och då betalar företaget i fråga den svindyra licensen, adobe får sina pengar och alla är nöjda =)

><(((*>

Kommentera

du det där var bra skrivet, alla får nog sina pengar till slut...men så länge bomber envisas med att göra vobblers med färg som flagnar efter ett par gäddor tänker jag köra conrad
                my precious....

Kommentera

Tycker ni inte att det är ganska märkligt att en Zalt kostar exakt lika mycket i varje butik i Sverige? Det är ett solklart prissamarbete.

Kommentera

jag tycker personligen att det är lite fult med kopior, men jag tycker att esox håller bättre kvalite än orginalet. zalt wobblerna varierar i gång, 1/5 går som den ska. dessutom är ju zam rena kopian av bomber kolla in och jämför hakskeden samt nosen på båda dessa wobbler slående likt och det är dessa små detaljer som ger gången. Jag vill se lite mer innovativa ideer från zalts sida, dessutom tycker jag inte att man kan säga att zalten är en kopia av swimm whizz då både utseende och gång är helt olika.

Kommentera

Originally posted by Kiwi
                      jag förstår inte att tex Bomber det är ju en bra vobbler som många köper men det finns också väldigt många som häldre köper en Conrad varför inte då ta ner priset på en bomber till 79 (som en conrad)då kommer ju dom som innan köpt conrad självklart gå över till Bomber?
                      Var köper man Conrad?
                      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B