Ang-Zalt-kopia-j-vlar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang-Zalt-kopia-j-vlar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som Cello säger vissa stora jiggar upp emot 25 cm och över kostar väldigt mycket för att vara så enkla artiklar.

Sedan är ju många små beten betydligt mer oförskämt dyra än de större beten. En liten balsa-vobbler på 3 gram kan kosta 70 kr ---> kilopris på 23000 kr. Förstås så hänger naturligtvis inte kostnaden på materialmängden i någon större utsträckning, bara en skoj iakttagelse.

Kör bara med de bästa betena, än så länge är dessa original, tror och hoppas att det skall förbli så.
    sigpic

Kommentera

Andreas, marknaden i USA är väl lite större än i sverige och med en förmodad större volym. Å andra sidan så är vissa grejor hutlöst dyra i Sverige, tex Shimanos Calcutta-rullar som nästan stigit med en tusing på några år enligt rek. priser från Normarks katalog. Är dock övertygad om att vill man se en fortsatt nyutveckling av fiskeprylar så bör man som konsument gynna de som driver utvecklingen, hittar på nya saker och inte bara ägnar sig åt ren kopiering...typ Fladen, Surecatch och vad de nu heter. Sen är det väl självklart att man sneglar på konkurrenterna när man utvecklar nya prylar...Zalt påminner väl lite om ex. Swim-Whizz, Zam tycker jag påminner om Bomber..men Zaltpojkarna har ju ändo gjort något eget och förändrat en del från dessa "förebilder"..

Kommentera

Zalt är en kopia av Swim Whizz. Tycker att Swim Whizz ska stämma Zalt, för den oförskämda kopieringen av egenskaper!

Bomber är en kopia av rapala! Lägg ner bomber!

För att inte tala om krokar! Han som uppfann trekroken (eller typ hans barnbarns barn),borde se till att alla andra plagiat förbjöds!

Och hur är det med haspelrullens uppfinnare? Han borde se till att alla de 1000 tals olika sorters kopior som tillverkats av hans uppfinning kallas tillbaks och destrueras, omedelbart!!!

Kommentera

USA

Jag bor i Houston Texas. I kavarters butiken har kostar en 5500C3 $50. Dvs typ 425:-. Svenskgjord helt sjukt. Kostar en tusing i Sverige.

Jenk

Kommentera

Re: USA

Originally posted by Unregistered
            Jag bor i Houston Texas. I kavarters butiken har kostar en 5500C3 $50. Dvs typ 425:-. Svenskgjord helt sjukt. Kostar en tusing i Sverige.

Jenk
            Heh, Sjuk värld. Men vi har det inte värst här. En vanlig popper går för 50$ i Japan.

Kommentera

Jenk, jo jag vet, overkligt sjukt....föresten fungerar rullen du fixade till mig perfa
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Bra Push up!

Hur gar det for the Swingers?

Kommentera

Precis som Bergman sa så är det väldigt intressant angående kopior.

Det skulle vara fint ifall ett företag tillverkade kopior som höll bra kvalitet och dessutom fick folk att lyfa på ögonbrynen, dvs att dom får gratisreklam i form av tester eller folk som infogar positiva smilies i poster här på forumet.

Då blir konkuransen hårdare och då borde orginalföretaget vara tvungen att sätta ner priserna.

Det borde vara fullt möjligt då utvecklingskostnaden inte kan vara speciellt stor för en wobbler som Zalt. Denna idé skulle ju faktiskt kunna tillämpas i ett företag som redan har bra försäljning på andra produkter och därför inte behöver tjäna allt för stora pengar på en enskild artikel som en wobbler.

Dessutom borde det inte vara några problem med att de skulle kunna bli stämda.
                  Då måste väl ändå formen på wobblern vara patenterad?
                  Inte går det att patentera kvalitet i alla fall.

Vad tror ni om detta?
                  Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Kul att få röra om i grytan... Jag tar en sak i taget:
                    Bergman, jag ber om ursäkt för att du uppfattade mitt inlägg som ett personangrepp - det var inte menat så. Jag har ingen som helst anledning att tro att just du skulle göra något olagligt, det blev kanske lite olyckligt formulerat. Jag blir bara så sanslöst trött på den typen av argument du för fram. Jag tycker inte att liknelsen med bilen haltar särskilt mycket. Ett bilförsäljarföretag har en typ av tillgångar - bilar. Ett annat tillverknings/utvecklingsföretag har andra tillgångar - form, färg, ettor och nollor, manualer, varumärken osv. I bilföretagets fall skyddas dessa tillgångar av straffrättsliga regler typ stöld osv. Utvecklingsföretaget får i första hand förlita sig på immaterialrättslig lagstiftning, typ upphovsrätt (programvara, böcker, möjligen formen på en wobbler), mönsterrätt (design av diversaker, t ex en wobbler) osv. Stjäl du bilförtagets tillgångar - bilen - gör du dig skyldig till stöld, stjäl du utvecklingsföretagets tillgångar - formen på wobblern (inte en enstaka wobbler alltså) så kan du göra dig skyldig till mönsterintrång eller upphovsrättsintrång. OK, viss skillnad är det - man stjäl inte formen genom att köpa ett plagiat, men man medverkar helt klart därtill. Kanske är det bättre att jämföra med en medverkan till bilstöld. Däremot tycker jag att den som stulit formen kan jämföras rakt av med den som stjäl bilen (utan att vilja uttala mig om det aktuella fallet förståss - detta är min principiella uppfattning).
                    Inte desto mindre är det svårt för folk att förstå att vi vill skydda immateriella tillgångar (form, varumärke, programvara) på samma sätt som materiella tillgångar (bilar, skor osv). Skillnaden är att det i det senare fallet är så mycket svårare att göra det praktiskt. Bilen sätter du lås på, ställer i ett garage osv, vilket markerar att den här tillgången får inte vem som helst uttnyttja. Immateriella tillgångar är mycket svårare att skydda i praktiken - därför är det svårare för många att förstå att de åtnjuter visst skydd.

Hade vi inte haft denna typ av immaterialrättsligt skydd - ja då kan man glömma nya läkemedel, bensinsnålare bilar, forskning och utveckling och andra innovationer så banala som nya wobblers.

Fö förstår jag inte Bergmans argument med återförsäljarna. Varför straffa utvecklaren genom att köpa plagiat när det är butikens mellanskillnad du är irriterad på - var finns den logiska kopplingen? Fö blir man ju inte direkt rik på att driva sportfiskeaffär om du tror det.

Ja, jag har säker missat nåt men fire away jag är idel öra.
                    /CW

Kommentera

Förstår inte problemet riktigt...de som är mot kopior kan ju vara nöjda med att enligt dem själva så får de som köper kopior sämre prylar, och lär sig antagligen med tiden? Skulle sakerna däremot hålla bra kvalitet så tycker jag det säger en del om prissättningen. Eftersom de inte är precis lika är det inga kopior, utan endast liknande.

Detta förekommer i många branscher, bland annat läkemedelsbranschen som CW tar som exempel. Ex Ipren som fått ett helt gäng billigare preparat som är precis lika bra.

Jag köper det som är billigast, vare sig det handlar om medicin eller fiskeredskap, förutsatt att kvaliteten är den jag är ute efter...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 873 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B