Ang-Zalt-kopia-j-vlar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang-Zalt-kopia-j-vlar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av pikecatcher
    Vad är en "utpräglad unik form"?
    Den wobblerform likt bomber, som de flesta tillverkare har modeller på idag, var unik en gång i tiden. Nu har de flesta kopierat den och ingen reagerar.
    Bra fråga! Men man kan nog med ganska stor säkerhet säga att bomber inte kan anses ha en utpräglad unik form idag, jfr conrad, rapala, killer (kommer inte på fler just nu med det finns massor). Istället får den betraktas som en del av det "allmänna formförådet". Problemet med immateriella rättigheter (som design, varumärken) är att de måste försvaras för att inte förlora sitt skydd. T ex kan nämnas att Bankomat, Nylon, Dynamit alla varit skyddade varumärken som förlorat sitt skydd pga att de kommit att bli en generisk beteckning för en viss vara. Det förlorar då den "särskiljningsförmåga" som krävs för att få skydd.

Nu är jag igång igen....... ;-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av m@
      Vilka regler gäller då för mönsterskydd, är det per land eller gäller den alla länder? Om så är fallet, så har väl också CWC lite att fundera på eller? Man behöver ju inte ha ett tränat öga för att se vart inspirationen kommit ifrån.
      Rättighetshavaren till BD skulle nog sannolikt kunna rikta en talan mot CWC eller GTs rättighetshavare för intrång med stöd av upphovsrättslagens regler om "brukskonst" (i det krystade ordet ingår t ex kläder, osthyvlar, lampor, wobbler mm). Skyddslandets lag gäller, dvs det lands lag i vilket man söker skydd. Om en amerikansk rättighetshavaren vill angripa ett uppovsrättsintrång i Sverige så skall svenska regler gälla enligt huvudregeln (och som vanligt finns det en del undantag).

Vill dock understryka att bara för att två produkter är mycket lika så behöver det inte innebära ett intrång. I det nu nämnda fallet kan t ex BDs rättighetshavare t ex ha givit GTs rättighetshavare tillstånd att tillverka kopior. Vidare skulle en domstol kunna anse att BD ej åtnjuter något skydd eftersom den inte har någon särprägel varvid inget intrång förligger om man gör en kopia (jfr Bomber-Conrad i tidigare inlägg), även om det i just detta fall förefaller otroligt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av homemade
        Plagiat är bra! Plagiat och alternativ pressar priserna på de orginal vi alla vill åt till en rimlig pennign!! Priserna är allt som oftast ohyggliga i svenska butiker! En "svensk wobbler" som Zalt kostar $9-11 = 65 - 80 SEK i USA och en hundring i Sverige!!! En Buster Jerk kostar $ 12 i USA.... (ja, jag vet, de tillverkas inte i Sverige...)

I'm homemade
        Hmmm, om en amerikansk butik tar 80 kronor, så lägger vi på 25% i moms... Undrar vad vi får då???

Har även hört ryktesvägen att vi har en del andra skatter i Sverige, men det kan väl inte stämma Och om det skulle stämma så har det väl ingenting med att butikerna i Sverige har högre pris än vad dom butikerna i USA har, eller???

Vi har m a o dom priser som vi har valt att ha när vi röstar... Sen har det ingenting med plagiat att göra, men väl med varför det är dyrare i Sverige än i USA...

/D

Kommentera

• [QUOTE=Rudan]...eller ett tecken på att man väljer att göra kopiorna av sämre plaster och med mindre noggrannhet.En Bomber som håller flera år är mycket mer värd än en Conrad som pajjar första gången man rycker loss den ur vassen.Låt Ron Thomson, Fladen och dylikt säljas på mackarna så att man hittar riktiga grejjer hos redskapshandlarna.
          Vad gäller Zalten så går nog pengarna till rätt kille, Role´n har koll.
          Frågan är vad som händer om kopior och dåliga plagiat tar över marknaden helt.Vem väljer att utveckla och förfina redskap och bete när man vet att det är plagiaten som tar över? Bergman kanske?
          Tänk lite själv...
          //S[/QUOTE

Men, hallå zlat görs nu i kina och vad tror ni (du)han få ge..tänk litesjälv.
          Gös 2kg på ismete den 21/2-09

Kommentera

• Sluta jiddra och gör egna beten istället
            Önskar Zalt all lycka och välgång i processen mot grötätarna
            ..."God bless the child that got it's own"...

Kommentera

• För er som har problem med Esox kan jag säga att dessa inte kommer att säljas mer.Sen tycker jag det är ett himla gnällande på höga priser och i nästa sekund gnälls det på billiga kopier?
              Kan av egen erfarenhet säga att det säljs minst.80 Esox på en Zalt detta beroende på att även en "sommarfiskare" tycker sig ha råd med 79:- för en liten Esox medan en väldigt liten del av landets fiskare lägger 110:- på en Zalt.
              Helt lågiskt gör detta att kostnaden för att produsera en wobbler blir lågt när antalet som produseras är högt.En gjutform för en wobbler lär kosta 100000:- dela detta och andra kostnader med antalet produserade och sålda wobbler.Sätter man ett högt pris och säljer lite ex.av en vara så blir denna kostnad hög pr.styck.Detta gäller ju allt som säljs i hela världen!
              Och att priser i USA och delar av Europa är lägre beror väldigt mycke på lägre skatter och att fisket i andra länder är otroligt mycke större.
              Allt runt om oss i våra liv är någon form av kopia och men det är vi själva som väljer vad vi köper!

Kommentera

• Ursprungligen postat av mangeboy79 Visa inlägg
                När snubben utvecklade zalt sneglade han nog väldigt mycket på swimm whizz som skördade mycket stor gädda på den tiden!(gör den fortfarande) tycker inte att conrad o bomber är så lika att man kan kalla den bomber kopia. Beliver o swimm whizz är ju likadana (vet inte vilken som kom först ?) men det är ju inget snack om vilken som är "riktig" o vilken som är kopia. Salmo slider ju visst en kopia på punnisher o nu finns humpy jerk kopia på en kopia tror det har kommit ennu en till med samma form.
                Believer och Swim Whizz är tillverkade av son och far, varit mycket bråk kring vem som uppfann formen.
                Tycker inte att Zalt och SW är så nära besläktade heller...
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Rudan, den som säljer tillräckligt av sina produkter kommer fortsätta utveckla dom. Jag har ett par Conrad och dom har hållt mycket bra ... hur Esox mfl är vet jag inte eftersom jag bara kör Zalt (orginal)

Stoffe (CW), jag har inte ramlat och slagit mig ... absolut inte ! Men jag vet vilka påslag butikerna och mellanhänderna har och det är det jag ogillar. Jag missunnar verkligen inte de som utvecklat produkterna sina välförtjänta pengar. Att stjäla en bil går inte att jämföra med att köpa en kopia på en wobbler ! Köper du alltid orginaltillbehör till bilen med ? Jag har betalt all programvara för denna site och har inga piratprogram. De programmen jag har i min arbetsdator har mitt företag betalt. Så-det-så ! (Ogillar faktiskt ditt sätt att "anklaga" på). Du vet inget om mig som person ...

Tänk er ett bete som säljs i butik för 110:- ... vad tror ni utvecklaren får ? vad får agenturen ? Vad tar butiken ? Skulle tippa (en ren chansning) på att butiken tar ut minst 100% i påslag dvs köper dom för <55:-

Kul att det blir debatt men personangrepp hör inte hemma här. Ok ?
                  Normal marginal ligger på 40. Det gör det även i andra typer av butiker, tex sport osv. Du får tänka på att leverantörers priser även påverkar priserna ut. Butikerna måste hålla priserna de gör för att inte gå under. Det är inte direkt så att alla som har en fiskebutik är miljonärer för att de tar ut så mkt marginal.

Usa har en helt annan marknad där i princip alla fiskar en hel del och där de är måna om att ha bra (se dyr) utrustning.

Se på Cabelas i USA tex. Skulle vara en dröm att ha en sån i Sverige, och mer än dröm lär det aldrig bli, för vi har inte tillräckligt många betalande kunder för att kunna driva sådana stora butiker osv.

Jag betalar gärna för kvalitet. Jag köper hellre kvalitetsprodukter och väntar tills jag har råd att köpa dom, än att köpa sämre och inte vara nöjd över mitt köp.
                  Dock finns det ju billiga "kap" som faktiskt fungerar. Ahtivågarna osv tex.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 846 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B