abborre - tafs eller ej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abborre - tafs eller ej

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abborre - tafs eller ej

Tänkte fråga hur ni gör, kör ni med tafs eller utan när ni fiskar abborre?

Tänkte även kolla hur stora beteslås ni använder.
    45
    Ja
    77,78%
    35
    Nej
    22,22%
    10

Jag brukar oftast kör med tafs. Inte märkt något negativt med det. Har du ett väldigt fint och litet beteslås så märker inte jag att jiggen tappar rörelseförmåga!

Kommentera

Jag har alltid tafs när jag vet att det finns chans för gädda i sjön. Vet jag att det inte finns gädda så kör jag alltid utan tafs, tycker det är skönare. Litet beteslås.

Kommentera

Använder fluorcarbon 0,35. Knutet direkt på wobblern eller mkt litet beteslås (verkar inte spela så stor roll om man har beteslås eller ej), på kanske 5 mm storlek.

Kommentera

Flourcarbon 0.39, beteslås storlek 12 & lekande.
          Bara ett kast till..

Kommentera

Innan körde vi 0,30 nylon knutet direkt i småvobblern. Men numera kör jag flät, en meter 0,40 fluorocarbon och ögleknut. Har inte blivit av med någon vobbler sen bytet trots ett antal landade gäddor. Förr gick varannat gäddhugg åt helevete. Kan vara att jag haft tur och att gäddbeståndet i sjön minskat. Men det är rätt skönt att inte bli av med en eller ett par små vobblers varje gång som förr.

Kan nämna att det gör skillnad i denna sjö med tafs/beteslås och utan. Vid de försök vi gjort har den utan dessa fångat ca 5 ggr fler abborrar än de med tafs/beteslås. Ett tag trodde vi det var tafsen och provade med bara beteslås. Ingen skillnad. Men man borde testa med en tafs fast i varje vobbler. Då det kan vara beteslåset de skyggar för. Detta har vi dock inte gjort. Då fluorocarbon dök upp så lämpligt.
            Senast ändrad av Fiskarn0383; 2013-08-02, 20:47.

Kommentera

Undviker tafs in i det längsta och kör med så små beteslås som möjligt. Undviker, för övrigt, beteslås när det är möjligt.

Kommentera

ca 30cm fc i storlek 0,25-0,30 eller 40cm 0.45 om det finns chans på större gädda.

använder ett beteslås av okänd storlek. Minsta modell jag hittade där spinnare fortfarande går i.
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Tjääna.
                  Nuförtiden använder jag alltid tafs när jag spinnfiskar oavsett vilken art jag jagar. Det har jag gjort sen jag började med flätlina. Visst är flätlina stark även vid tunna dimensioner men den är inte speciellt nötningstålig. Jag kan väl säga att jag tappat en del fisk som gått och stångat bland sten och tång och annan bråte och detta pga att flätlinan inte pallat utan nötts av.

Tafsar jag använder/gör själv är både av vajer eller fc. Sen gör jag alltid rätt långa tafsar, mellan 35-50 cm beroende på vad jag fiskar. Jag tycker att det är en klar fördel eftersom det skyddar bra mot stenar, tång och stora gäddkäftar, sen så är det ju perfekt när man skall landa fisken (använder inte håv). Istället för att ta tag i en tunn flätlina så tar man tag i "tjocka trygga tafsen", fiskar man dessutom från land så kan det inte bli smidigare när fisken skall upp och krokas av.

Vet inte vad för storlek jag har på beteslåsen när jag fiskar borre, men längden på lekande och lås är 2,5 cm. När jag gör tafsarna så knipsar jag alltid av lekandet och använder bara låset och det för att de skall bli mindre och för att jag tycker att de inte behövs eftersom det sitter ett lekande i andra ändan på tafsen.
                  m v h
                  Bb
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

jag kör med super tunn wolfram tafs med pyttelitet beteslås. funkar ypperligt för min del iaf.
                    även landat lite större gädda med det.

drygt å bli av med små rapala wobblers och dylikt.

händer dock att jag kör med flourocarbon när jag jiggar aborre, men inte så ofta nu för tiden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 911 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B