Djupa kalla sjöar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djupa kalla sjöar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Djupa kalla sjöar

Hej alla på FS, Det är så här att jag har hittat ett par Sprick sjöar Som jag börjat fiske lite i, Men fisket är välldigt trögt och tänkte höra med er här som kanske har lite erfarenhet av sådana vatten, vad man kan göra för att få fart på fisket.

Lita annan info är att Sjöarna är mycket djupa och inte mycket vegitation
    Och att jag fiskar ifrån land men Spinn och Jerk

//Mattias

Fiskar i en liknande sjö fast med båt, enda idén jag har fått som förmodligen bör fungera är att vertikala men då krävs de ju utrustning som kostar multum. Är 99% säker på att de finns gott om fisk i sjön då hela samhället tar dricks vatten ifrån den så vattnet är väldigt rent, och det finns sjukt mycket kräftor vilket också brukar tyda på att vattnet är rent.

Kommentera

Vertikal kostar väl inte mycket?

Kör med ett jerk spö och jigg med tung skalle.

Ekolod kostar 3-5 tusen om du vill se lite mer.

Kommentera

Den typen av sjö brukar hålla grov fisk av både abborre och gädda. Men trögfiskat som bara den. Gäller att knäcka sjöns kod.

Är det mycket kräftor så testa en kräftjigg som kravlar på botten om du vill ha grov abborre.

Vill du ha gädda skulle jag satsat på dragrodd med ekolod ute på frivattnet där gäddorna "kamouflerar" sig i vattenmassan. Men då behöver du båt ju.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Tackar för svaren !

Jag har fått fisk i den en gädda på ca 4.5 kg och lite tusen bröder men den tog jag i ytan på en buster.

Skulle tro att det finns kräftor i den, förmodar att det är en stening och blockig botten.

Så jag ska Skaffa mig lite Jiggar i olika Utföranden och börja nöta tills jag hittar nått som funkar

//Mattias

Kommentera

Tjääna
            Leta efter grundkanter som sträcker sig lite längre ut i sjön än omgivningen. Leta oxå efter branter som sluttar mer plant ut i sjön än omgivningen. Även undervattensåsar som går från land. Ett bra knep är att titta hur det ser ut på land. Om det sluttar svagt ner till vattnet så brukar det se ungefär likadant ut under vattnet. Är det en udde på land så kan den fortsätta ut i sjön. under vattnet, även testa runt en udde.
            Hoppas du förstår mitt tänk och att du kan ha nytta av tipsen.
            m v h
            Bb
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hyr/låna båt/ekolod och kör runt som en tok och skapa dig en bild av hur sjön ser ut under ytan, och om det finns ngra intressanta platser / stim av matfisk osv (du nämner jerk, så jag antar det är gädda du vill åt) som du kan nå från land.
              Kolla om du inte permanent kan deala med ngn ur lokalbefolkningen att låna en båt för en rimlig peng ?
              Glöm inte surra med alla gubbar 60+ och kom ihåg att varje rövarhistoria åtminstone är ngra % sann
              / Skitfiske
              [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Låter som ett giftig stor abborre vatten. Finns det kräftor finns det fetborre.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Sjön är väll Formad som ett dike mer eller mindre som är 800m långt och 150 meter bred på det bredaste stället, med branter efter västra sidan och rätt brant på östra sidan men men inte lika mycket. Misstänker dock att sjön är grundare i södra delen men bökigt att komma åt hehe, och tror det finns en båt i sjön men den har nog sett sina bästa dagar. Men nu har jag lite mer ideér som jag måste ut och prova, När vädret är bättre.

Tackar återligen för alla tips !

//Mattias

Kommentera

Är också i behov av tipps för en liknande sjö. Brossen heter den ca 35m djup, klart vatten och stenig botten. Vet att det tagits abborre på 1,6 kg och flera 10+ gäddor enligt fvo hemsida. Testat sjön 2ggr och fått en 3kg gädda på dragrodd. Finns sik i sjön och i frivattnet syndes stora moln med bytesfisk. Inte bosatt där den finns så har inte möjligheten att nöta så mycket. Men ska ge den ett försök i veckan! Uppdaterar om jag lyckas ta ngt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B