Abborre i mälaren, finns dom? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre i mälaren, finns dom?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre i mälaren, finns dom?

Varför ska det vara så förbenat svårt att få abbore på kroken??? Det är fasen enklare att få HÖ från land!

Jag tror det vilar en förbannelse över mig och mitt abborrfiske eller så gör jag något grymt fel.

Jag har prövat grynnor, branter, grund, öar, uddar, djupt, spinn, jigg, popper, skedrag, wobbler, dropshot.

Fiskat av nästan hela norra björkfjärden (mälaren) upp till Ekolsund. Mina sista pass á 20 gånger (minst 6 timmar åt gången) har inte gett en endaste liten borre, börjar bli galet tröttsamt

Jag har prövat gryning och skymning och sent. Varit ute i blåst och vindstilla, molnigt och gassande sol, högtryck, lågtryck, inget funkar!!

Det enda jag inte testat är trolling, mete, isfiske eller dynamit.

Gädda och gös är det enda jag får men det har jag tröttat på eftersom det inte är någon sport längre

Måste jag slänga ut 2000:- för att få en guide att visa mig vart den förbannade abboren står?

Hjälp mig att bryta förbannelsen!! så är jag tacksam

Haha, kom å fiska i "min" sjö så har du borre inom 10 minuter... Gös däremot har vi fått en endaste... Ever... Det är väl så att man uppskattar inte vad man har å söker alltid efter det som är svårt att få

Kommentera

Pröva svart/röda jiggar i fin-s modell runt 5cm . Har funkar grymt i Mälaren sista tiden . Ta hem dem ryckvis längs botten . Du finner abborrarna på steniga grynnor samt öar med mycket sten runt.

Bästa fiske tid har varit eftermiddag/kväll

Kommentera

Jigg eller mete brukar funka ibland iaf..
        Ursprungligen postat av MatteG Visa inlägg
        Varför ska det vara så förbenat svårt att få abbore på kroken??? Det är fasen enklare att få HÖ från land!

Jag tror det vilar en förbannelse över mig och mitt abborrfiske eller så gör jag något grymt fel.

Jag har prövat grynnor, branter, grund, öar, uddar, djupt, spinn, jigg, popper, skedrag, wobbler, dropshot.

Fiskat av nästan hela norra björkfjärden (mälaren) upp till Ekolsund. Mina sista pass á 20 gånger (minst 6 timmar åt gången) har inte gett en endaste liten borre, börjar bli galet tröttsamt

Jag har prövat gryning och skymning och sent. Varit ute i blåst och vindstilla, molnigt och gassande sol, högtryck, lågtryck, inget funkar!!

Det enda jag inte testat är trolling, mete, isfiske eller dynamit.

Gädda och gös är det enda jag får men det har jag tröttat på eftersom det inte är någon sport längre

Måste jag slänga ut 2000:- för att få en guide att visa mig vart den förbannade abboren står?

Hjälp mig att bryta förbannelsen!! så är jag tacksam

Kommentera

Tack för svaren, det kanske är så att abborren går djupare än jag försökt, jag ligger någonstans runt 2-8 meter och nöter, det kanske är för varmt helt enkelt? eller så hittar jag inte tillräckligt steniga bottnar.

Bara på´t igen! tack!

Kommentera

Jodå, jag har fått abborre i mälaren. Dock enbart när jag pimplat bör jag tillägga. (:

Kommentera

Hitta betesfisken, dom brukar vara inte långt ifrån och jag håller med om att eftermiddag/kväll är bästa tiden. //T

Kommentera

Pröva att meta med löja på kvällen så får du se hur mycket abborre det egentligen finns i Mälaren
                www.custombaits.se

Kommentera

Börjar undra nått liknande. Har sommarstuga vid Sörfjärden, som är en mälarvik. Har vart lite dåligt med fiske i sommar, men några turer har det blivit senaste veckorna. Dessutom tänkte jag att jag skulle kompensera genom att vara ute en massa nu i helgen. Har fiskat fömiddagar, eftermiddagar, kvällar och efter mörkrets inbrott igår. Jigat å kört poppers vid uddar, stenar å grynnor, å vid feta nate-ruskor där det brukar kunna vara abborre. Kastat och kört trollling längs vassar och näckroskanter med allt från mini-fatrap till rätt feta wobblers. Gjort en avstickare å kört trolling ute i den djupare (4-6meter) delen av sjön med djupgående fatrap och shads. Inget. Absolut inget. Inte ett hugg. På kvällarna så kokar ytan av småfisk som jagar insekter så jag tycker ju att det rimligen även borde finnas större firrar, såväl abborre som gädda och förmodligen även gös. Frågan är bara var, eller vad man ska göra för att få dem att faktiskt hugga...

Kommentera

Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
                    Börjar undra nått liknande. Har sommarstuga vid Sörfjärden, som är en mälarvik. Har vart lite dåligt med fiske i sommar, men några turer har det blivit senaste veckorna. Dessutom tänkte jag att jag skulle kompensera genom att vara ute en massa nu i helgen. Har fiskat fömiddagar, eftermiddagar, kvällar och efter mörkrets inbrott igår. Jigat å kört poppers vid uddar, stenar å grynnor, å vid feta nate-ruskor där det brukar kunna vara abborre. Kastat och kört trollling längs vassar och näckroskanter med allt från mini-fatrap till rätt feta wobblers. Gjort en avstickare å kört trolling ute i den djupare (4-6meter) delen av sjön med djupgående fatrap och shads. Inget. Absolut inget. Inte ett hugg. På kvällarna så kokar ytan av småfisk som jagar insekter så jag tycker ju att det rimligen även borde finnas större firrar, såväl abborre som gädda och förmodligen även gös. Frågan är bara var, eller vad man ska göra för att få dem att faktiskt hugga...
                    Låter lite desperat, typ som mig men härom veckan släppte förbannelsen lite i alla fall. Hittade en fin grynna lite senare på eftermiddagen med ett snittdjup på ca 6-8 meter, slängde på en SG soft 4 play pearl white 9,5cm (jiggskalle runt 12gr) http://www.fishingmegastore.com/hire...rl-silver-.jpg och kastade från toppen på grynnan ut över branten, väntade tills jag nått botten och jiggade hem betet i ganska snabbt tempo, också för att få lite naturligare gång på betet. Första kastet.. BAM! en fin borre på runt 5hg, 3 kast senare 2 till upp i lägre valörer, fn va kul det va, och självklart på UL också, men sen dog det ut.. åkte runt grynnan som besatt och kastade men icke..

Jag saknar de gamla goda tiderna när jag lyckades hitta och dra upp minst ett 10-15-tal borre på en och samma plats, men det är väll bara att nöta på och se glad ut varje gång man tankar för en massa hundralappar för bensinen till båten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B