när jag har fiskar gös ute på mälaren på sistonde så har jag då och då fått abborrar där gösarna står. det brukar hända då och då. Då lägger jag ankare på 6-7 meters djup och kastar mot slätter där det brantar ner mot 15 meter.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre i mälaren, finns dom?
Collapse
X
-
Hej på dig MatteG!
Jag skulle nästan vilja säga att jag har samma problem.
Vi brukar ha 5-7 timmars pass i båt samma vatten annat ställe (Strängnäs).
Fiskar oftast abborre då gäddor knappt nappar när man söker dem och de börjar bli tråkigt...
Jag jiggar till 90% av mina kast, de som åker med kör nästan aldrig jigg utan mer spinnare.
Kan ta som igår till exempel... vi var ute 7 timmar och det gav 2 gäddor (ca. 1.8-2.3kilo) och 1 borre på ca. 800gram...
Några dagar innan fick vi 3 gäddor och 7 borrar alla "normalstora" utöver 2 borrar som kanske var 700gram...
Viktigt att säga ang. din fråga är att ALLA dessa fiskar (utom 2) togs i samma "vik". Det är ca. 1-3m djupt med relativt mycket skit i botten. Alltså ett guldställe!
När vi lämnar det stället för att gäddor skrämt bort guldet så nappar det ALDRIG! Vi har alltså bara 1 ställe...
Vill även tillägga tider osv...
Pass 1 (bättre pass) 16-21
Pass 2 (dåligt pass) 08-15
Jag tycker att borren nappar bättre när solen är låg... (men du bör inte lita på mig för vi har endast ett ställe där det nappar...). Mellan 12-15 på det dåliga passet så tror jag bara att det var någon gädda som högg... så på dagen funkar inte 1-3m djup (enligt mig samma visa igen)...
Jag vill även tillägga att jag fått lite hugg nu i september där det varit ca. 5 meter och sol samtidigt som det huggit sämre på grundare vatten (när det "steker" ca. 15-2x grader).
Utöver det så vill jag bara tillägga att vi precis bytit vatten då det var kasst på det andra stället vi fiskat i några år... bara blivit sämre och sämre (alltid mälaren).
Vi söker nya platser men det är så jävla svårt att hitta platser tycker jag... känns som att det bara är vass överallt och minst 3 meter djupt... hittat några vasser runt 0.5-1.5 meter men det är stendött... men den där "viken" funkar alltid tills fisken försvinner... mycket löja och grunt som jag skrivit. Vill hitta liknande platser men det är fan svårt... får åka i timmar :/
Förövrigt så "ska" abborren fiskar på morgonen eller när solen är låg. 1-3m sen är det väl +4 när det är varmt... jag skulle nog säga ca 6. MAX... aldrig fått något hugg i mälaren på djupare vatten -.- (abborre).
Vi har även inget ekolod utan kör på känsla. Letar vidare...
MITT TIPS:
Byt vatten, släpp ner båten på annat ställe. Ta som skärgården t.ex. var ute med guide förra sommaren och då nappade det dåligt men jag fick väl iaf 10-15 borrar på jigg...
Mycket finare vatten och "bättre" struktur. Fler örar, mer sten, lagom mycket skit! MYCKET fler grundare ställen med bättre förutsättningar!
Sök efter örar utan vass... gärna sten eller berg längst kanten, när man kommer fram är det bara att hoppas på sten en bit ned sen en lite backe... precis som våran "vik". Ca. 150-200m lång och vass på sidorna... plockar några gäddor mot vassen och tyvärr någon mitt i ingen abborre efter det! Men den är i mitten och ut!
MVHCurrently using:
Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
with - Dragon Ultima FD820i
Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
with - Okuma Trio 30
Vision Extreme #5
with - Loop Multi 3/6 light
Kommentera
-
Sen har jag faktiskt några ställen jag brukar ta bilen till... räcker oftast med att fiska 1-3 timmar sen har man 10-20 eller fler borrar... förutsatt att man passar tiden bra! Ska ju gärna ätas lite när man fiskar... bara kolla löjorna! Vill även tillägga att dessa platser är att krypa under stacket osv... platser sen jag var "ung" +20 nu det är såklart inte så mycket aktivitet av andra människor där heller!
Samma visa där, sten på land och en bra bit ner i vattnet. Jag jiggar helst abborren utifrån och in. Men har man båten så är det väl skit samma brukar inte göra mig besväret att gå ur eller köra in ^^ men jag antar att det gäller att hitta platserna... eller använda ekolod?
Jag brukar försöka att leta platser från båten som liknar dessa där man får fisk... (från land)... vass har inte givit mig någon lycka efter borrarna... några enstaka kanske. Ska börja med mindre wobblers nu för att testa något nytt när det endå inte nappar... men jag är säker på att jigg funkar bättre eller lika bra!Currently using:
Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
with - Dragon Ultima FD820i
Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
with - Okuma Trio 30
Vision Extreme #5
with - Loop Multi 3/6 light
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MatteG Visa inläggVarför ska det vara så förbenat svårt att få abbore på kroken??? Det är fasen enklare att få HÖ från land!
Jag tror det vilar en förbannelse över mig och mitt abborrfiske eller så gör jag något grymt fel.
Jag har prövat grynnor, branter, grund, öar, uddar, djupt, spinn, jigg, popper, skedrag, wobbler, dropshot.
Fiskat av nästan hela norra björkfjärden (mälaren) upp till Ekolsund. Mina sista pass á 20 gånger (minst 6 timmar åt gången) har inte gett en endaste liten borre, börjar bli galet tröttsamt
Jag har prövat gryning och skymning och sent. Varit ute i blåst och vindstilla, molnigt och gassande sol, högtryck, lågtryck, inget funkar!!
Det enda jag inte testat är trolling, mete, isfiske eller dynamit.
Gädda och gös är det enda jag får men det har jag tröttat på eftersom det inte är någon sport längre
Måste jag slänga ut 2000:- för att få en guide att visa mig vart den förbannade abboren står?
Hjälp mig att bryta förbannelsen!! så är jag tacksam
Jag bor också i Bålsta sedan 1971. Här i Mälaren utanför Bålsta finns det mycket gott om Abborre även om Abborrar över 1,5 kilos vikt är ganska sällsynta....
Abborren står inte stilla! Den förflyttar sig ständigt både horisontellt och vertikalt ... från matbord till matbord...
Bästa fisket efter Abborre vid öppet vatten har jag när jag jiggar med 7 grams Bass Buster vita, gula och rosa maraboujiggar...gärna med en eller två extra jiggar som upphängare. Det skapar stimeffekt! Vita och gula twintails (dubbelstjärtar) fungerar också mycket bra! Bästa jigvädret är vindstilla eller mycket svag vind. Då ser jag jiglinan bättre när Abborren lyfter, stöter eller tar jiggen.
Maraboujiggen kan du med lite träning få att se ut som "fri lunch" för varenda Abborre inom synhåll ......
Vintertid är Bergman och Pilo i guld/silver agnade med vita maggots helt outstanding vid pimpelfiske.....
Go for the Big Y.P´s !
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2013-09-24, 14:50.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 777 visningar
1 gilla