Ambastrul - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambastrul

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambastrul

Haj!
    Jag köpte mig ett jerkset för några månader sen och jag hade hört att det inte är helt lätt att kasta blytunga beten med Ambassadeur.

Så jag tog det soft i början så jag skulle få in tummen rätt å så. Fick genast skatbon. Men sen hittade jag "rull- kastbromsen" och då gick det genast mycket bättre. När jag var komfortabel med kasten började jag succesivt öka trycket i kasten så jag kunde nå längre. Detta gick utmärkt ända tills i dag då jag verkligen var tvungen att dänga på för att nå dit jag ville.

Då jävlar var det inte ett kast som ville löpa ut, utan det bara small i rullen efter ca 10 meter. Kast efter kast tvärnitade på ungefär samma avstånd. Jag såg till att det inte fanns nåt kinkat efter "stoppet".

Är det hos mig felet ligger eller kan det vara rullen (5601 jerk) som inte är kapabel?

Köpa fräsigare grejer?

Det känns som att du borde fråga någon bekant som fiskar med multirulle att visa dig hur du ska ställa in rullen och hur du ska kasta.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

lägg tummén på spolen. kan du glappa den i sidled? isåfall har du kast bromsen för lös. spänn till den och ut o träna

jag antar att du jerkfiskar med tanke på rulle. då kastar man inte raktetlångt som vid havsöringsfiske. utan betet tar för mycket luft

Kommentera

Är det hos mig felet ligger eller kan det vara rullen (5601 jerk) som inte är kapabel?
        Jag kan inte med 100% säkerhet veta vad som blir fel utan att ha sett dig kasta,

Att ta i mer betyder inte att du ska försöka vifta mer med spöet, kasta lika dant som tidigare men tryck ifrån mer med den handen du håller rullen i,

Försök att kasta så armen och spöet står i en rät vinkel när du släpper betet, då borde du få bort det lilla rycket jag misstänker du får någon stans i rörelsen.

Kommentera

Om den "tvärnitar" som du säger låter det nästan som linan har skurit ner i underliggande linlager eller nåt liknande... Det syns ju inte direkt på spolen om så är fallet, dra av lina och kontrollera helt enkelt. Om den har skurit ner så skulle jag spola av linan igen helt från rullen och sedan spola på den igen JÄVLIGT HÅRT. Då skär den inte ner lika lätt.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Låter som nedskärning. Kostade mig en "bulle" + tafs härom dagen... Har därför övergivit flätlina på "tunga" gäddspöt och blivit av med problemet. Men det är ju ingen lösning på en jerkrulle, så du får nog testa Kalle Mandelstams råd ovan. Ska själv spola om linan på jerkspöt så hårt som möjligt...

Kommentera

vad har du för lina?

Kommentera

Det där med att spola på linan hårt funkade, men bara ett tag då den lixom blir löst påspolad allt eftersom kasten flyger. Det jag får göra för att det ska funka är helt enkelt att kroka fast betet i något och backa 50 meter för att sedan spola på linan under press. Det är störande som fasen och det blir ju inte lättare om man skulle sitta i en båt.

När linan är hårt spolad går kasten helt problemfritt.
                Linan skär ned, som nämnts tidigare samt bildar små äckliga "byglar" som linan fångar upp på vägen ut.

SiggeW:
                Jag köpte setet begagnat och tror att det är detta.

Linan är flätad gul iaf.

Kommentera

Hade samma problem med min power pro lina när den var ny, misstänker att det är vaxet på linan som gör så att den ligger löst på spolad.
                  Det jag gjorde var att när jag märkte att linan blev lös så kastade jag ut betet och endast vevade hem det, gjorde så ett par kast och då la sig linan tight på spolen igen.

Kommentera

Att det blir små "byglar" låter nästan som att linan reser sig en del under utkastet. Om den gör det blir det också lättare för linan att skära ner i denna lina som har rest sig och därför ligger löst på spolen.

Det låter som du skulle behöva trimma in kastbromsarna på rullen alternativt träna upp din tumme att lägga på lagom med broms under framför allt slutet av kastet, när betet landar på vattnet.

Slå ett öga på spolen innan du börjar veva in så att inte linan har rest sig. Har den det så dra ut lina tills du nått de hårda linlagren undertill. Brukar inte vara så mycket det handlar om, några drag med handen så ska det vara ok.

Om du vevar in mycket slaklina så försök lägga lite press på linan med fingrarna.

/Kalle
                    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B