Taktik när man kastar från land (nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Taktik när man kastar från land (nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Taktik när man kastar från land (nybörjare)

Jag har köpt ett fiskespö med haspelrulle och skulle behöva lite tips på taktik. Jag fiskade mycket som liten men då kastade man ju bara i för skoj skull och vevade in. Det jag funderar på är hur länge man ska låta draget sjunka, hur snabbt man ska börja veva in och om ni har någon speciell taktik när ni vevar inåt, drar på ett speciellt sätt eller liknande? Jag lyckades få en fin makrill på kroken häromdagen när jag rullade in ganska fort men ryckte lite på spöt hela tiden. Dra, rulla, dra, rulla fast i en ganska snabb takt. Hur gör ni?

Tack på förhand!

Beror helt på fiskevatten och vad jag fiskar skulle jag säga.

Kommentera

Som i de flesta Fiske-tidningar o forum idag, handlar det mest om vilka prylar man bör köpa för att få fisk. Taktik, teknik o val av fiskeplats är inte så viktigt....?
      Senast ändrad av peternyman69; 2013-07-24, 19:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Risbrokarlsson Visa inlägg
        Beror helt på fiskevatten och vad jag fiskar skulle jag säga.
        Makrill, Torsk, Lax... stå och kasta från klippa runt Stenungsundstrakterna, alltså en bit in.

Kommentera

Det är nog svårt att fiska riktat mot alla tre arter samtidigt då två är frivattenfiskar och den tredje en bottenfisk. Fiskar du efter torsk så låt det sjunka till botten innan du börjar veva. Makrill kan du prova olika djup genom att börja räkna när betet når vattnet och sedan prova olika starttider på vevandet.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
            Det är nog svårt att fiska riktat mot alla tre arter samtidigt då två är frivattenfiskar och den tredje en bottenfisk. Fiskar du efter torsk så låt det sjunka till botten innan du börjar veva. Makrill kan du prova olika djup genom att börja räkna när betet når vattnet och sedan prova olika starttider på vevandet.

Tack för tipsen! Så makrillen är mer varierad? Ligger den gärna lite högre? Och hur snabbt bör man veva och finns det någon taktik med hur man rör själva spöt? Dra åt sedan och tillbaka samtidigt som man vevar etc?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 777 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B