Alla experter hjälp, nybörjare inom gösfisket! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla experter hjälp, nybörjare inom gösfisket!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alla experter hjälp, nybörjare inom gösfisket!

Hej!

Jag har aldrig fiskat gös, min fisketid har jag alltid spenderat med jerkbait eller annat spinnfiske efter gädda samt abborre.

Nu har jag bestämt mig för att fiska gös eftersom jag hörde att några fiske guides guidade gösfiske härom trakterna.

Men var ska jag fiska? Och med vad? och när? Skulle först vilja använda min egen utrustning förrän jag börjar köpa nya prylar som rulle och spö och andra liknande dyr utrustning.

Har massor av jiggar, wobblers, spinnare, spinnerbait, skeddrag, jerkbaits, poppers m.m. men vad ska ja använda till gösfisket ?

Skitfiske på er alla och tack på förhand!

Prova med trolling en varm sommarkväll nu, testa med både wobbler och skeddrag spinnare brukar bara tvinna linan. Timmarna innan det blir mörkt och ett par timmar efter mörkrets inbrott brukar vara bäst

Kommentera

Okej så de nappar inte på dagarna och vilket djup borde wobblers gå?

Kommentera

Ursprungligen postat av AlexD Visa inlägg
        Okej så de nappar inte på dagarna och vilket djup borde wobblers gå?
        Nu tänker jag inte skriva "använd sökfunktionen" för det har du såklart redan gjort !

Tänk ett steg längre och fundera på det du skrev nyss.
        "nappar inte på dagarna".. Såklart de kan nappa mitt på dagen, de äter dygnet runt !
        "vilket djup".. Beror ju helt och hållet på hur djupt ditt vatten är och när på dygnet du fiskar mm..

Det går inte att ge några klockrena tips på var, när och hur du ska fiska utan det är i slutändan din fisketid på vattnet som kommer ge dig den erfarenheten som behövs för ett lyckat fiske.

Jag och polaren har fått fin Gös på trolling väldigt ytligt, mitt på dagen, i stekande solsken. (då de inte ska hugga)
        Vi har även fått djupt på trolling i skymning då de istället ska gå högre upp i vattnet..

Så det finns inga regler utan undantag.

Mitt tips:
        Sprid ut din beten på olika djup.
        Hugger fisken på ett visst djup då lägger du dina andra beten på det djupet åxå !

/ HenkeW

Kommentera

Okej visst! Vad för färger är bra? Och storlekar?

Kommentera

Allt från smått till stort !
            12cm Nils Master, Bomber B15 mfl små.
            15-18cm Nils Master, Bomber B16, Smithwick, Cotton Cordell mfl.

Vissa dagar funkar skrikigt bra och andra dagar funkar neutrala färger bra.

En solklar favorit är Nils Master 15cm i färgen "gösambulansen".
            (googla på det)

Kommentera

Tja, jag ska även jag ge mig ut efter Gösen hade jag tänkt. Jag har inte hunnit testa det ännu, men jag har blivit tipsad av en grym gösfiskare om Ran Draget i Silverfärg. Ett klassiskt skeddrag som har en röd pärla i mitten på kroppen. Jag ska ge mig ut i veckan som kommer (äntligen semester!!!) och testa detta, och jag får väl passa på att införskaffa Gösambulansen när jag ändå är i farten! Tack för tråden och tipsen!

Kommentera

Det lättaste är väl trolling, först måste du ju förstås ha en sjö som du vet det finns gös i. Gösen är lite mer kräsen på vatten än gäddan och abborren.

Jag skulle personligen tipsa om djupgående smithwick med rasselkulor, jag tror personligen inte färgen är så viktig.. Men om jag måste välja skulle det bli en lite grådassig.

Trolla eller ro drag långsamt i skymningen, just nu är en bra tid för detta. Håll dig på djup mellan 10-15 meter. Åtminstone över 10m.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 783 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B