Död sjö... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Död sjö...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Död sjö...

Jag har en stuga utanför Lindesberg vid något som heter Frövi. Vi har en sjö här som jag inte kommer på namnet på just nu men jag och min farfar brukar fiska där. Problemet är att vi bara har lyckats dragit upp en gädda (runt kilot) på flera år. Någon som har något tips på hur man kan börja dra upp lite gädda/abborre? Annars så fiskar jag ganska mycket gädda och då brukar det även bli utdelning men just den här sjön känns det som att den har något emot mig...
    P.S har tillgång till båt.

Jag har varit där några gånger och inte fått gädda någon av gångerna.
    Däremot har jag sett abborre jaga på ytan.
    Sjön har ett hyfsat bestånd på medelstor gös.

Kommentera

Har oxå hört att det finns gös här, är dock inte så van med att fiske just gös. Kör man wobbler vid botten då?

Kommentera

Finns det gös, finns det bra med fin borre och gädda.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Finns det gös, finns det bra med fin borre och gädda.
          Kan det inte vara tvärtom? Jag har både hört från flera håll och själv upplevt att i riktigt bra gössjöar är det ofta klent med gädda. Detta då gösen har tagit över rollen som den dominerande predatorn i vattnet i fråga. Däremot verkar detta inte ha någon större effekt på abborrarna i samma vatten.

Kommentera

Någon som har nått bra gös-tips?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ogge99 Visa inlägg
              Någon som har nått bra gös-tips?
              Vertikal är väll de mest populära för tillfället men då bör man ha tillgång till lod, annars ska de gå o trolla upp dom har jag hört.

Kommentera

Träben, verkar mer åt motsatta håll. I dom sjöar det finns gös, blir det större gädda. Eftersom dom livnär sig just på gös.
                Ta bara Mälaren eller Östersjön. Inte är det lite gädda där inte. Inte heller i dom vatten runt där jag bor.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

rent generellt anses ju gösen konkurrera ut gädda eftersom den är en effektivare jägare på samma nisch, iallaf i grumliga vatten.

Kommentera

Tjääna
                    Tänkte bara att jag skulle informera lite angående gädda och gös. Först så kan jag väl säga att jag inte känner till om det har gjorts någon forskning om hur gädda och gös konkurrerar med varandra

Om man däremot tittar på hur deras livsstrategier ser ut så är ju dessa rätt olika. Om man tittar på lek så leker gösen senare och på helt andra platser än gädda och det innebär att på yngelstadiet är konkurrensen obefintlig, likaså när det gäller uppväxtstadiet dvs de första två åren.

Sen vet man ju också att gösen till stor del jagar pelagiskt och förföljer, smyger sig på bytet medan gäddan till stor del står gömd vid någon struktur(växtlighet,sten,vass mm) och väntar för att sedan attackera med en snabb rush.

Visst finns det gäddor som jagar pelagiskt (oftast större) och gösar på grynnor, men om man tittar på den stora massan så är skillnaden tydlig.

Jag talade med en kollega som sade att i vatten med mycket gös så är det troligt att gäddor som jagar pelagiskt är färre än i ett vatten med få gösar(konkurrens)

Så min slutsats blir att gösar regerar i pelagialen och att gäddorna regerar på sin planhalva. Och om man ser till en hel sjö/hav så fungerar dom utmärkt ihop.
                    m v h
                    Bb
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B