Trimmning av Super Shad rap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimmning av Super Shad rap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimmning av Super Shad rap

Hej, idag så har jag trimmat min super shad rap, och tänkte avsluta att kanske såga av skeden där i slutet... men vet inte om jag vågar, för den är ju rätt dyr om den skulle simma upp o ner tackavare mig... så jag tänkte att jag inte sågar av den o bara förtynger... eller ska jag såga skeden också!?!?! har så svårt o bestämma mig!!! och om man sågar av skeden o vevar snabbt, funkar den inte då??
    /Lazinko

wobbler

har ocså tänkt att trimma , har dock inte gjort det pga att man är rädd för att det ska bli fel

vet inte om man vill riskera att förlora den wobblande gången som shad rapen har i orginal utförande

är det lätt att "trimma" shad rap, med bra resultat ??

Kommentera

jag sågade upp en tårtbit på min o la i massor med små kulbly (täcker mer yta) och sen så tog jag o lade 2 tubs-komponentlim ovanpå allt och la på återstående tårtbit
      /Lazinko

Kommentera

Det är ingen fara att såga av skeden. Då sågar ju bara av den sista biten som sticker rakt ut (om du inte ska göra ett jerkbait av den förståss). Den får en riktig mjuk och fin gång.
        *TeamStock for life*

Kommentera

Mjuk o fin gång? måste jag såga helt rakt eller?
          /Lazinko

Kommentera

Verkar klart intressant att modifiera en Super Shad Rap, har tyvärr bara en i nuläget, men ska skaffa fler, tar ju grymt mycket fisk. DanneStock: Hur mycket vikt ska man lägga till om man vill ha den svävande eller svagt sjunkande?

Kommentera

Jag har gjort den upptäckten att varje enskild Rapala shadR
              är unik.
              Vissa har en tendens att tåla mer bly och andra mindre...?
              Men det är ju trots allt ett naturmaterial som man bearbetar och ska sanningen fram så är skillnaderna mycket små.
              Däremot så kan man påverka gången beroende på vart man sågar av skeden. Gör man det exakt i "vecket" så får man en viss sorts gång, tar man i och kortar av skeden ännu mer så får man en något annorlunda gång.
              Jag föredrar att blya tungt och såga en bit upp, alltså korta av skeden ovanför vecket. Det är något som jag tycker fungerar bra.
              Ett annat knep är att "klyva" skeden efter avsågning, det ser helt galet ut men man får vobblern att simma på sidan snett uppåt. För mig krävdes det mycket bly för att hålla vobblern under ytan men ändå ha en viss rörelse men ack så spännande det är att jerka hem en sådan vobbler!
              Rapala Shad R är så stadig i sin grundgång att det finns otroligt många möjligheter att utveckla. Den klyvna skeden uppkomst var ett misstag men efteråt har jag medvetet utvecklat den modellen på flera vobblers och har idag en uppsättning med olika skedtyper som alltid är spännande att pröva.
              Framförallt på grundvattnet ovanför natebälten...!
              Våga prova så får ni se

Kommentera

Originally posted by rapala
                Verkar klart intressant att modifiera en Super Shad Rap, har tyvärr bara en i nuläget, men ska skaffa fler, tar ju grymt mycket fisk. DanneStock: Hur mycket vikt ska man lägga till om man vill ha den svävande eller svagt sjunkande?
                15-20 gram räckte för mig
                /Lazinko

Kommentera

Ska man såga på ovan sidan eller under wobblern! och vart på kropen!!
                  ...kan man fånga en dröm!?

Kommentera

Har trimmat min första Shad Rap idag, det är lite pilligt att få den svävande. Det är lätt att glömma bort att 2 komponentslimmet också väger en del. Mitt råd är att blya lite försiktigt och sedan justera med tafslängd och krokstorlek. Det är ju svårare att kompensera med små/tunna krokar eller kort tafs.

Den blir nog dödlig.

/K

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 812 visningar
                    1 gilla