Ok. Det kan ju vara så att modellen inte är tillräckligt särskiljande för att man ska kunna få patent på den. Hur som helst är det onyttigt om ett företag har "moralisk ensamrätt" på en modell hur länge som helst, vilket verkar bli resultatet av argumenten i den här tråden. Bättre att ge skydd under en tid så att uppfinnarföretaget uppmuntras till fortsatt utveckling men att konkurrensen efter ett tag drar ner priset något. Har hört horibla historier om ineffektiv produktion på en del fiskeföretag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
zalt kopior
Collapse
X
-
Ja, ser man till "kilopriset" på vobblers så undrar man, en liten 3 grams Rapala för 69 kr blir per kilo =23000 kr, drygt en tredjedel av dagens guldpris.
Förstås fel att se det så, det krävs ju förädling för att den lille träbiten skall bli en vobbler.
Likväl kostar en originalvobbler 90 kr och kopian 75 kr, så faller mitt val utan tvekan på originalet, men visst, lite fåfänga ligger till grund för valet.
De vobblers jag använder har inte fallit offer för kopior som är likvärdigt bra för en märkbart billigare penning.
sigpic
Kommentera
-
Det argumentet biter i alla fall på mig. =) Fungerar inte kopian ska man förstås inte slänga pengar på den. Var det en Sure Catch?Originally posted by lillgustaf
jag har köpt en rapala kopia en gång efter första fisken gick den inte att fiska medMVH
JD
Kommentera
-
Jag tycker att priserna på beten är på tok för höga. Man vill ju inte köpa 10 udda drag bara för att testa nu när det kostar så mycket ... lite konkurrans med liknande beten skadar inte (tror jag).C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
orginal
jo orginal wobblerna ligger ju till grund för kopiorna,
vill man vara säker (på wobblerns gång) ska man ju självklart köpa orginal
har själv en del zalt wobblers, men har inte alltid varit av den bästa kvaliten trots att detta är orginalet
färgen har på en del wobblers slitits alldeles för fort, en del har tagit in vatten. så de finns allt måndags ex trots att det är ett beprövat märke.
är det en beprövad kopia , som fiskar lika bra som orginalet
och det finns ett större utbud av färger.
så köper man gärna kopian.
en kopia på bull dawg skulle inte skada, tror även att detta skulle pressa priserna vilket är mycket bra
Kommentera
-
"en kopia på bull dawg skulle inte skada, tror även att detta skulle pressa priserna vilket är mycket bra"
Detta hade varit kanon, jag har kollat runt lite vid ett par amerikanska hemsidor, och det verkar som om Bulldawg kostar en hel del jmft med andra drag i USA. Inte bara i Sverige den kostar Urban dvs. Hade de tillverkat en Bulldawg-kopia som kostade ca 75 kr hade jag nog skaffat en. Annars tycker jag det ska vara original, de som uppfann produkten skall ju sponsras, inte de som kommer med kopior
Kommentera
-
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 855 visningar