Hur vädret påverkar gäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vädret påverkar gäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur vädret påverkar gäddan?

Hej,

undrar lite över hur vädret påverkar gäddan, speciellt sommartid. Jag har hört många säga att blåsigt och mulet är det bästa (trumman tyckte syd, sydvästlig vind). Men det har inte gett mig något över huvud taget. Jag har snarare haft bättre fiske när det har varit vindstilla och soligt. Men nu till frågorna...

Vad anser ni är bästa gäddfiskevädret?

Är nordanvind bättre än ingen vind?

Vilket djup (ungefär) finner man gäddorna vid:
    Högtryck?
    Lågtryck?
    Nordlig vind?
    Sydlig vind?
    Kallt?
    Varmt?
    (ge gärna exempel på vilken typ av bete som passar vid speciella omständigheter)

Är huggtabellen något att kolla på eller ska man bara fiska på?

Tacksam för svar!

Ska du ha stor fisk på gruntgående beten vill du i stort sett alltid ha riiiktigt jävla skitväder med kall tokvind och gärna lite regn om vattnet är varmare än 15-17 grader. Väljer man fiskeplats efter vinden spelar inte vindriktningen så stor roll. Det kommer såklart upp lite slumpgäddor vid klarblå himmel och bleke, men väldigt sällan.

Vill du bara ha många gäddor spelar inte vädret så stor roll...

Kommentera

Vet inte om du är ute efter rekordgäddor eller bara vill fiska gädda, testa grynnor när vinden ligger på hårt eller kanske ännu bättre vikar med hård blåst rätt in så det går ordentlig sjö, triggar dem lovar, småfisk driver in och vattnet är uppgrumlat, perfekt för en jägare men besvärligt för en båtburen fiskare dessvärre......
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

målet är att få lite större gäddor, helst 4+ då mitt nuvarande rekord ligger på blygsamma 3,5kg och jag blev slagen av polarens lillebror (han är 8år) här om dagen när han tog en på 5kg

Edit: Hur många m/sek är hård vind? Vi har en örnvikare 430cm eller nått sånt och jag vet inte hur mycket vind den klarar
        Senast ändrad av waaxel; 2013-06-17, 19:13.

Kommentera

Om vinden legat på i flera dagar i ungefär samma riktning kan det vara fantastiskt fiske i grunda vikar som vinden blåser in i.
          Rätt dag kan du både få mängd och framförallt bättra på det där rekordet.

Om du vill ha lite större fisk kan du försöka hitta en djupkant just utanför nämnda vikar och där sänka ner lite större beten för att "vandra" upp för kanten.

Nordlig vind som hållit i sig några dagar brukar vara toppen för kustfiske. De samlas ofta och när du hittar dem blir det riktigt roligt. Vindstilla är svårare om du söker de största men upp till ca 6kg kan du både mysa på vattnet och ha bra fiske.

Om det varit soligt och varmt med ingen vind kan en kvällstur vara att föredra, har haft några riktigt trevliga kvällar/nätter under dessa omständigheter.

Kommentera

hej, tack för ett bra svar!

Jag var ut en sväng idag och provade i nordanvinden men efter några timmars kastande och lite trolling så hade jag inte känt så mycket som ett hugg. Dock har det bara blåst nordligt en dag och det kanske är för lite för att fisken ska hinna samlas grundare.

Vilket djup ska jag söka dem under de där soliga sommarkvällarna eller lite tidigare på dagen genom trolling?? Och även som nu när det blåser lite hårdare och regnar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 867 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B