Får inget på jigg ! >( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inget på jigg ! >(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får inget på jigg ! >(

TJENARE, är helt ny på denna sidan men har fiskat i ett antal år nu. För 6 månader sedan flyttade jag till en liten by med en lagom stor sjö precis intill. Har sått i flera timmar på ett tiotal fiskepass och provat jigga, men har fan inte fått ett skit. Använder mig av vanliga jiggar (curly tails?) De vanligaste i min fiskelåda iaf... Och har testat alla metoder med jiggen.. Att studsa den längs botten, att låta den lyfta från botten för att sedan sjunka igen.. De mesta som jag läst om på nätet. Sedan for jag ut med en polare i sjön på en liten båt o provade vertikal fiske utan ekolod. Så small de på en gädda på min kompis 25 grams twin tail jig eller vad de nu hete.. 6.5 kilo dvs den största gädda jag sett i denna sjö.. Har fått ett gäng snipor o en gädda på 2 kilo på andra drag men ingenting på jigg.. Det jag är mest ute efter är abborre. MEN FÅR INGEN BORRE PÅ JIGG Grumlig sjö så kör för de mesta med ljusare o mer synliga färger. Men de verkar inte alls intresserade ? Vad gör jag fel ? Har provat tidiga mornar sena kvällar osv men de vill inte..... Några tips snälla ? Har bara tagit borre på jigg 3 ggr i mitt liv, 2 i Malmö kanal och en i kävlinge ån. Behöver hjälp för vill fan lära mig detta med jigg så jag kan kroka något fet borre. Alla svar är tacksamma och de finns säkert någon annan tråd om detta men är ny här så vet inte riktigt hur man hittar det. Tack på förhand !

Välkommen!

På vilka djup jiggar du?
    Har du inget ekolod?
    Hur djup är sjön?

Ingen Abborrexpert, men nån som är det får nog lite lättare om du berättar om förutsättningarna =)

Kommentera

Är du på rätt ställen? branter osv?
      Fiskar Abborre och Gädda

Kommentera

De få gånger jag inte fått abborren att ta min jigg brukar jag knyta på en spinnare.

Kommentera

Hej Jonathan och välkommen till FS!

Jag antar att det är Tjörnarpssjön du fiskar i, eftersom du i din profil anger att du bor i Tjörnarp. Jag testade den sjön ett par turer för några år sedan, och min kompis och jag fick lite smågäddor, en del abborre (måttlig storlek) och en lite finare gös under dessa turer. Det verkade även finnas gott om andra fiskarter, då vi bland annat fick både sutare och björkna när vi metade efter betesfisk till gösmete.
          Sjön är, som du nog vet, väldigt grund. Den djupaste punkten är väl fyra meter om jag minns rätt, mestadels är väl sjön ca 2 meter djup.
          Om jag tolkar ditt inlägg rätt, så fiskar du enbart från land? Det är ju ganska gott om vass runt stora delar av sjön, så båtfiske ökar din möjligheter rejält.

Om du kollar på djupkartan här http://tjornarpssjon.hemsida24.se/ka...pkarta-3033657 så är det två platser jag kan rekommendera där vi hade hyfsad utdelning på fisket.
          1. Området nordost om storön gav en del abborrar och någon gädda.
          2. ""Djupområdet" där det är tre meter enligt kartan vid det smala partiet in till badplatsviken. Har för mig att det låg någon bastuflotte därvid. Gav en del gäddor, och även en fin gös.

Var du hittar just abborren med jigg i den sjön har jag inget bra tips på, då vi främst var ute efter gädda och gös. De abborrar vi fick tog främst på mete. Men du har iaf fått tips om två spots som du bör testa.

Om det inte är Tjörnarpssjön du syftar på så var hela det här inlägget ganska meningslöst. Men den bjur vi på

Kommentera

Tackar så mycket för alla svaren. Har varit ute med båt 1 gång men mestadels kör jag från land. Har också tagit rätt hyffsat på mete fått sutare,brax,ruda,sarv,björkna,mört och abborre. Men vad gäller spinnfisket har jag bara tagit några smågäddor , 1 över 2 kg och en maassssaa SMÅ abborre på spinnare. Men de är helt ointresserade av jiggarna ! Och vill ju inte ha de små trams borrarna.... Sen gösen... Har inte tagit en enda gös i den sjön, och inte min polare heller. Även fast vi täckte av alla djuphålor o djupkanter i sjön den gången vi var ute med båt. Visst han fick ju en gädda på 6.5 kg, men de är inte så intressant som gös o storabborre (i våra ögon).. Har jiggat i princip på alla olika djup, o de har inte hänt ett smack !. Vi har fått 1 abborre på kanske 200 gram o den fick vi på mete med liiiten löja på kroken. Annars har sjön inte levererat så mkt =/ Tack för svaren o får väl hitta mig ett nytt fiskevatten...

Kommentera

Och ja träben... Det är i tjörnarpssjön jag fiskar hehe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 911 visningar
              1 gilla