Fat flipper small - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fat flipper small

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fat flipper small

jo... ja har ju en fat flipper small .. men ja får ej bra kontakt med den!:P
    man skall ju ha mjuk tafs. men hur skall man göra med ryckningarna .?
    bara en ryckning hela tiden med paus ? eller skall man göra olika? skulle bli glad för svar.. håller på att flippa ur så svårt det är hehe
    skulle bli glad för svar....

Jag brukar fiska den med omväxlande jerk och längre drag. Typ jerk-jerk-pull, paus, pull, paus, jerk-jerk osv. Tror att lilla fat flipper'n är den jag haft bäst jerkfiske på faktiskt.

Jag brukar fiska den på styv tafs, mest för att jag inte orkar byta, men vet att andra rekomenderar mjuk.

Kommentera

Brukar köra både med styv och med mjuk tafs på den och funkar lika bra Bara att jerka den med små snabba en små hårda knyck så går den hur fint som helst, synd nog sprack min för nån vecka sen så jag är nog tvungen att lacka om den eller köpa en ny
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

vilka färger kör du med ep? jag har skaffat den där brunaktiga med små streck på.

Kommentera

Favoriten är en helbrun som jag inte tror går att får tag i längre. Som tur är har jag en otuggad i reserv. Annars kör jag med en abborrfärgad och en PA-moddad crappie (en curlytail på en enkelkrok där bak).

Kommentera

ok jag har small gold shad. får testa den lite senare när gäddorna är lite mer på hugget och kan tänka sig att stiga mer än 1 dm

Kommentera

ok...

mitt problem när jag jekar hem den , är att den går inte zick zack den typ går åt en sida iband o snurrar runt o visar magen...:P

Kommentera

Det är liksom meningen att den ska visa magen sk bellyflash. Prova att jerka den olika hårt så kommer du märka att den fiskar på olika sätt.

Kommentera

Om du inte får kontakt med den, så får du väl maila så kanske den svarar..hehe..

Skämt åsido, så har du i lilla FF vad tyskarna kallade "Der Absolute Hechthammer", som det stod på tyska tidningen "Angelwoche"-s första sida för något år sedan..

Du kan köra den precis hur du vill..Från längre pulls till korta rappa jerks eller köra den med vanlig jämn invevning eller typ start o stop eller till o med sätta den bakom en djuprigg och trolla med den. Wobblar tokbra.
                  Använd helst ett spö med lite "släp" i toppen så blir den, precis som andra beten, lättare att fiska.
                  Många har för sig att ett jerkspö ska vara så styvt som möjligt. Men då begränsar man sig ordentligt. Ett jerkspö ska ALLTID vara följsamt och levande. Undvik de styvaste påkarna om du inte ska fiska med toktunga beten.
                  Jämför gärna själv att köra t.ex en Pig Jr Suspender med ett styvt eller lite lättare spö och märk skillnaden.
                  Men nu blev det ett sidospår här..Lilla FF var det fråga om..

Själv funkar året om beroende på hur man kör den. Men själv kör jag den mest på sensommaren o förhösten över natebottnarna när jag vill ha stigning på fisken som står o passar nere i gräset. Få beten klarar att få stigning även på trög fisk som den lilla Fat Flippern. Har fått stigningar från 5-6 meter utan problem.
                  Moddningen med enkelkrok o jiggstjärt, stramar upp betet lite o minskar bellyflashandet en aning o gör att den går rakare o mer "hoppigt" eller hur jag ska förklara det. Med den moddningen lockar den även feta borrar som attackerar jiggen där bak..7 centimeters enkelstjärt är perfa.
                  För stor jigg kan sabba rörelsemönstret.

Stel eller mjuk tafs bestämmer man själv beroende på vilka rörelsemönster man vill ha. Själv föedrar jag mjuk..Men det är helt upp till fiskaren själv.

Variation i intagningen är alltid bra, så lek på och till sist har du en av dina bästa vänner i draglådan i lilla Fat Flipper.

Kan även nu berätta att till sommaren kommer en 9 centimeters "Midget" version som varit grymt gifitg under testfiskena i England senaste veckan. Kommer utan tvekan bli borrarnas fiende nummer ett bland småbetena.
                  Midget är en slow sinker med svinbra häng. Väger ca 28 gram och har en mycket rapp snabb gång med fantastisk flash. Bör vara i Sverige någon gång i Juni hoppas jag..Färgerna ska bara bestämas först, och det sker nu i dagarna.

Kommentera

Lyfter tråden

PA (eller nån annan som vet): Är mini-flippern på gång? När kommer den ut i butik?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 790 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B