Krullig nylon och ett jävla liv från spöringarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krullig nylon och ett jävla liv från spöringarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krullig nylon och ett jävla liv från spöringarna

Hej, en kompis till mig har problem med att han ofta får skatbon då han kastar med nylonlina, jag tänkte att det kanske beror på att han kör mycket spinnare och linan tvinnar sig?, jag har inga problem alls med det men jag kör flätlina, den tvinnar sig inte va?, eller har jag fel?
    Sen så har mitt haspelspö gått sönder och har för tillfället satt min haspelrulle med tillhörande 0,25 flätlina på mitt jerkspö men då märkte jag att det lever om en del från spöringarna, är det skadligt för spö eller lina?
    Det satt en ambassadeur 5601 JB där innan med tillhörande strike wire x8 och även den lever om litegrann
    Bild på mitt jerkset: http://www.dogger.se/dogger-combo-je...23-c-1268.aspx
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

"Lever om"?

Du bör inte använda en haspelrulle till ett spö anpassat för multirulle (t.ex. jerkspö). Spöts ryggrad sitter på ovansidan (där spöringarna finns) och hamnar fel. Dessutom är inte spöringarna anpassade till haspelrulle. De är för små (framförallt de närmast rullen) och placerade på ett helt annat sätt.

Har polaren använt linan länge eller är den färsk? (Linan kan ju även vara av dålig kvalitet). Använder han ett beteslås? (Om han gör det kanske det är av dålig kvalitet).
    Kanske är spinnaren av dålig kvalitet och hela spinnaren snurrar runt och inte enbart skeden?

Nylonlina får ju linminne. Man kan ta bort en del linminne genom att hemma ta av spolen från rullen och spola under kranen med varmt vatten.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-24, 23:31.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      "Lever om"?

Du bör inte använda en haspelrulle till ett spö anpassat för multirulle (t.ex. jerkspö). Spöts ryggrad sitter på ovansidan (där spöringarna finns) och hamnar fel. Dessutom är inte spöringarna anpassade till haspelrulle. De är för små (framförallt de närmast rullen) och placerade på ett helt annat sätt.
      Okej tack, misstänkte att spöringarna var för små men var sitter ryggraden på ismetespön då? jag har 3st, kör haspel på två och multi på en, d.v.s spöringarna uppåt på en och ner på två.

Får väl avvakta med det lättare fisket tills jag fått en ny spötopp, funkar inte riktigt med multirullen då den gärna vill trassla då, sen så är spöet inte till för lättare beten heller.
      KassPåAttHåva

Kommentera

Alla linor man tvinnas. Använder man en spinnare där bladet är av propellertyp och därför endast roterar åt ett hål är det svårt att undvika. Vanligen är det gäddspinnare som kan ha en sån sked men då brukar man i konstruktionen ha kompenserat för rotationen genom att placera spinnarbladet ovanför resten av spinnaren. Sitter en sån propeller i linje med resten av spinnaren är det i princip omöjligt att undvika problem.

Sen finns ett annat bekymmer som man ibland ser på vanliga och/eller billiga abborspinnare. Bladet är från början eller har senare under fisket blivit skevt och snurrar därför oftast åt endast ett håll. Man bör kolla detta då och då.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Alla linor man tvinnas. Använder man en spinnare där bladet är av propellertyp och därför endast roterar åt ett hål är det svårt att undvika. Vanligen är det gäddspinnare som kan ha en sån sked men då brukar man i konstruktionen ha kompenserat för rotationen genom att placera spinnarbladet ovanför resten av spinnaren. Sitter en sån propeller i linje med resten av spinnaren är det i princip omöjligt att undvika problem.

Sen finns ett annat bekymmer som man ibland ser på vanliga och/eller billiga abborspinnare. Bladet är från början eller har senare under fisket blivit skevt och snurrar därför oftast åt endast ett håll. Man bör kolla detta då och då.
          Det är reflexspinnare nästan uteslutande, men ja bladet snurrar bara åt ett håll vad jag vet.
          Är det skadligt för linan om man ändå undviker trassel vid utkast?
          KassPåAttHåva

Kommentera

Cookie o0, tack för ditt PM. "Lever om" i betydelsen väsnas var nytt för mig.

I youtubeklippet hör jag inget konstigt. Flätlinor brukar ge ifrån sig ett sågande ljud när de går genom spöringarna vid utkast. Om ljudet kom från själva rullen kanske den behöver smörjas.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-25, 09:21. Anledning: Felformulerat ;)

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
              ... men var sitter ryggraden på ismetespön då? jag har 3st, kör haspel på två och multi på en, d.v.s spöringarna uppåt på en och ner på två.
              Ismetespön är avsedda för multi. Men det är inte lika kinkigt att bry sig om spöts ryggrad när det kommer till ismetespön. Funkar haspel med spöringarna så kör på det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
                Det är reflexspinnare nästan uteslutande, men ja bladet snurrar bara åt ett håll vad jag vet.
                Är det skadligt för linan om man ändå undviker trassel vid utkast?
                En svårt tvinnad nylonlina har fått en extra påfrestning inbyggd. Det sänker dess prestanda och hållbarhet.

Nylon och fluorocarbonlinor har en inbygd vridstyvhet och kan om de får hjälp tvinna ut sig igen. Ett sätt att ge dem den hjälpen är att låta linan släpa fritt utan bete eller tafs länge efter båten eller i starkt strömmande vatten. Det brukar få bort en del av problemet men inte allt och orsaken, skeva spinnare, är ju kvar .... Får tvinnad lina ligga och stelna till på rullen över vintern är det inte mycket annat att göra än att byta till ny.

Flätlinor har inte denna vridstyvhet. De kan därför bygga på sig en hel del trassel innan det avslöjas i form av tvinnade öglor. Det är svårare att få bort dem men man kan alltid försöka att släpa dem en god stund efter båten eller i stark ström få bort det värsta.

Kullagerleken av bästa kvalitet är rekommendabelt till spinnare!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Cookie o0, tack för ditt PM. "Lever om" i betydelsen väsnas var nytt för mig.

I youtubeklippet hör jag inget konstigt. Flätlinor brukar ge ifrån sig ett sågande ljud när de går genom spöringarna vid utkast. Om ljudet kom från själva rullen kanske den behöver smörjas.
                  Jag som satt och väntade på ett PM tillbaka från dig!

Jag tänkte mest på ljudet då jag vevade in fisken, rullen är nyköpt men kanske man ska smörja på lite iallafall.

Ismetespön är avsedda för multi. Men det är inte lika kinkigt att bry sig om spöts ryggrad när det kommer till ismetespön. Funkar haspel med spöringarna så kör på det!
                  Jaha det spelar alltså inte så stor roll när det gäller ismetespön, bara spöringarna är avsedda för haspel.. tack då behöver jag inte bry mig om det!

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                  En svårt tvinnad nylonlina har fått en extra påfrestning inbyggd. Det sänker dess prestanda och hållbarhet.

Nylon och fluorocarbonlinor har en inbygd vridstyvhet och kan om de får hjälp tvinna ut sig igen. Ett sätt att ge dem den hjälpen är att låta linan släpa fritt utan bete eller tafs länge efter båten eller i starkt strömmande vatten. Det brukar få bort en del av problemet men inte allt och orsaken, skeva spinnare, är ju kvar .... Får tvinnad lina ligga och stelna till på rullen över vintern är det inte mycket annat att göra än att byta till ny.

Flätlinor har inte denna vridstyvhet. De kan därför bygga på sig en hel del trassel innan det avslöjas i form av tvinnade öglor. Det är svårare att få bort dem men man kan alltid försöka att släpa dem en god stund efter båten eller i stark ström få bort det värsta.

Kullagerleken av bästa kvalitet är rekommendabelt till spinnare!
                  Okej tack för ett bra svar, jag har ett bra lekande på min tafs vilket jag tror han saknar
                  KassPåAttHåva

Kommentera

Bruka funka med en tejpbit som man viker om linan o ena ögat på lekandet. Då tvinnas inte linan lika lätt.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B