hur fiskar man när löjan sprätter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur fiskar man när löjan sprätter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur fiskar man när löjan sprätter?

Hej! Jag är en oerfaren fiskare alltså en fiskare med lite erfarenhet. Ibland ser man att löjan sprätter upp på ytan och i vissa fall till och med en större fisk som plaskar till. Jag förstår att detta beror på att det är rovfiskar som jagar dem. Jag har fått en del gäddor och abborrar men sällan på sådana ställen där man ser att de jagar. Till min fråga:

Hur ska man fiska för att rovfiskarna (abborre gädda gös) ska välja ens eget bete när de har så mycket löja att äta?

Jag fiskar mer eller mindre uteslutande med jiggar och det spelar ingen roll för mig vilken fisk jag får (abborre gädda eller gös)

Ska man fiska "fort" för att hetsa upp dem eller sakta för att servera jiggen på silverfat? på djupet eller precis under ytan? Eller är det så att en ettrig wobbler är medicinen?

Tack på förhand!

Prova att köpa ett gäng poppers när du ser detta fenomen. Det är det roligaste fisket och du kommer få världens roligaste upplevelser Jag skulle gissa att det är gädda eller abborre som jagar.
    sigpic

Kommentera

Ja de låter ju som en bra idé! Jag har en popper faktiskt och det vore ju grymt att få en fisk på den så klart. Däremot har jag väldigt lite förtroende i den. Men ska man använda den någon gång så borde det ju vara i sådana situationer.

Finns det mer ideér och tankar kring detta? är dessa situtioner sedda som "öppet mål"?

Kommentera

I sjöar där du har mycket ytgående betesfisk så brukar man kunna ha riktigt bra fiske med små poppers. Speciellt när det är lite varmare i vattnet.
        #OneFly
        http://vimeo.com/onefly
        http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Som ovan...poppers och subsurface beten funkar.

Själv gillar jag köra med jerkbait eller snabbt invevade stora spinnare, men när rovfisken jagar aktivt så tar den på nästan vad som helst.
          Jerken får gärna ha abborrfärg och den ska helst vara shallow, gäddorna gillar ta ytjagande abborre i mina trakter.
          Jag gillar inte när betet ser exakt ut som betesfisken, utan den ska helst ha en liten utseendemässig skillnad så den inte blir "en i mängden".

Kommentera

Så på ytan och precis under ytan, snabb invevning så fisken får jaga och försöka sticka ut från mängden. låter bra, Tack för tipset!

Kommentera

Kör med spinnare rätt igenom stimmet eller popper som nämnts tidigare, prova annars att meta med löja en bit under stimmet, en vilsen ensam fisk därnere blir ett enkelt byte...

Som jag och Brorsan säger så räknas en fisk på popper dubbelt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 913 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B