Popperfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popperfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Anders Flugfiskare Visa inlägg
    Funkar det att såga upp ett hål i isen och veva runt med en popper på vintern?
    Haha ja jo, förmodligen kommer jag å testa :P

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Popperfiske är väldigt roligt! Yngsta grabben (nå, han är ju vuxen...) fick en skaplig abborre på popper senast vi var ute och vägrade sedan att ens försöka med något annat drag (truts att jag tog en fin gädda på spinnare). Att man kanske får fler abborrar på jigg, spinnare etc må vara, men popperhuggen är så mycket mer spännande och det är ju, trots allt, för sporten snarare än för fisken man är ute.

I min betessamling har jag några ytbeten från PolarVargen som heter Cikada. Om de ska klassas som poppers eller som wake baits kan man diskutera men nu ska de ur förpackningarna och testas! Någon som har erfarenhet av det draget?
    Jaa visst är det sporten, hugget å kicken av hugget eller när dom missar men hugger igen å kanske en gång till!
    Det var faktiskt av polarvargen jag köpte mitt första ytbete, en sån buzzergroda, leverera diiirekt,så då va de bara packa in fiskegrejorna, åka tebax å köpa alla färger

Vad är Cikada? Posta gärna en bild. Jag vill ha minst 1 av varje sorts ytbete

Kommentera

• Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
      Vad är Cikada? Posta gärna en bild. Jag vill ha minst 1 av varje sorts ytbete
      Click image for larger version

Name:	DSC_0133.JPG
Views:	1
Size:	167,8 KB
ID:	1774896Click image for larger version

Name:	DSC_0134.JPG
Size:	148,6 KB
ID:	1774897Click image for larger version

Name:	DSC_0135.JPG
Size:	112,2 KB
ID:	1774898

Kommentera

• Aha, en sån måste jag köpa när/om dom har vägarna förbi i sommar.
        Har du provat den?
        Har den liknande gång som Heddons crazy crawler?

Edit: Hittade en film, inte helt lika konstruktion

Ford Park, Redlands, CaliforniaHere's a comparison of three different popular cicada topwater bass fishing lures. 1. Megabass Grand Siglet Cicada ($20)2. wLu...
        Senast ändrad av Freedee; 2014-07-27, 15:58. Anledning: Såg nu att du skrev dom va osprättade

Kommentera

• Såg väldigt intressant ut.

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          [ATTACH=CONFIG]70553[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70554[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70555[/ATTACH]

Kommentera

• Ytligt fiskade beten som ger en plog- eller svallvåg är väl själva definitionen på ett sk wake bait? Det är också ett mycket giftigt recept för havsöring på grunt vatten. Förmodligen skulle en popper funka suveränt även för öringspinn. Problemet är att de flesta wake baits och poppers jag sett har alldeles för dåliga kastegenskaper för att funka vid kusten, åtminstone när det blåser och när man behöver kasta långt. Så... det blir helt enkelt till att ta fram kniven och tälja några prototyper till höstens fiske.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Ytligt fiskade beten som ger en plog- eller svallvåg är väl själva definitionen på ett sk wake bait?
              Ja, men kanske du åxå vill ha waking minnow?
              (Som jag länkade en film till i denna tråd får ett par sidor sedan)
              Senast ändrad av Freedee; 2014-07-28, 11:21.

Kommentera

• skitter pop är ju väldigt långkastad annars

Kommentera

• Andre gången jag testar popper fisket, dock mer seriöst denna gången. Å de märktes fan.

Runt 3 kast sen satt första gäddan... På 2.3kg... Sket ner mig precis som varje gång de händer något på ytan. I alla fall den första gången!

Sen blev de 2 borrar på runt 300-500g, inga jättar men jävlar vad vilda de vart. Sen hade jag minst en efter poppern... Som hur mycke den än försökte så hitta den inte rätt... Haha

Anledningen till att jag inte fick mer... Var för att där stod två idioter (Kusiner) å kastade med jiggar å spinnare å drog 2-3 gäddor var, men de är alltid kul med fisk speciellt när de var ett inpuls fiske som egentligen skulle varit riktat på abborre... De sjuka är att alla dem gäddorna var på runt 70meters radie, å de var ofta man kunde kasta bara några meter från stället man precis fått en å få en till...

Vi fiskade förövrigt bara i 4 timmar, vi har spänderat mer än 30 timmar utan att de hänt något i den sjön...

Nu blir de å beställa nya poppers, körde förövrigt med skitter pop 5cm. Färgen var... Typ coppar? (Hittar den inte på några hemsidor längre) Med hemma målad röd mage, mest för att jag hade röd färg över... Haha
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

• Någon som har ett bra tips på ett spö som passar bra till popper? Har länge tänkt införskaffa ett spö riktat till just abborre och ytfiske verkar vara riktigt kul men har ingen koll på vilket spö som skulle kunna passa. Antar att det ska vara ganska styft i toppen för att kunna lägga mothuggen?

Kommentera

• Inget tips på specifikt spö men kör själv med ett bft vertikalspö sen ett par år tillbaka och är super nöjd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 786 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B