Popperfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popperfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har flera gånger fått abborre som är mindre än wobblern. Ok att det inte är en popper men tror knappast att det spelar någon större roll. Tror dessutom att det är svårt för borren att se den lilla storleksskillnaden när den spottar och fräser på ytan.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Popperfiske

Jag får fasen int popperfisket att funka för mig, har testat alla sorters variationer av invevningar och vevstop, långa och korta. Har testat olika färger, har 2 skitter pop och en salmo. Testade senast igår när vattnet nästan kokade av all betes fisk som var ytan, flera stora som var i ytan och jagade men mitt bete brydde dom sig väldigt lite om. Någon som har nå tips?
      Senast ändrad av biohazard; 2014-07-18, 14:41.

Kommentera

Vävstol måste jag testa!

Kommentera

Popperfiske

Vevstop skulle de stå, får krupp av dessa Apple-produkter

Kommentera

Köpte i fjol en groda med roterande bakdel i orange-vit kulör, prövade den aldrig men började för någon dag sedan och har haft bra resultat med ett antal hugg dock ingen invevad mest pga dåligt mothugg eller liknande.

*EDIT Kunde passat bättre i grod ytbete-tråden ist men iaf
            Senast ändrad av Bybban; 2014-07-20, 07:49.

Kommentera

Jag vill tipsa om ett bete från eBay som jag har lyckats bra med. Visserligen ingen popper, men väl ett ytbete. Jag fiskar det med en hetsig variant på walk the dog, vilket gör att det går riktigt snyggt på sidan, lite fram och tillbaka eller upp och ner, på ytan eller någon centimeter under. Jag tycker att det verkar fungera bra när det går lite trögt med superspookarna (som annars är mina favoritytbeten) i löjstimmen och det känns som att man skulle vilja hänga på något lite mindre. Det går tillräckligt ytligt för att man ska kunna se betet hela vägen och få häftiga hugg i ytan. För 12 kronor är det enligt mig ett klipp. Nackdelen är väl att det tar någon vecka att få hem det.

Kommentera

Ursprungligen postat av biohazard Visa inlägg
                Jag får fasen int popperfisket att funka för mig, har testat alla sorters variationer av invevningar och vevstop, långa och korta. Har testat olika färger, har 2 skitter pop och en salmo. Testade senast igår när vattnet nästan kokade av all betes fisk som var ytan, flera stora som var i ytan och jagade men mitt bete brydde dom sig väldigt lite om. Någon som har nå tips?
                Jag kan som inte begrip hur man inte kan få fisk på popper..
                I varje vass står det minst, alltså MINST 1 gädda.. och då menar jag små vassar, kan räcka med några meter lång och bara några strån.
                Jag kör så här.
                Åker till förstvassen och kastar.. 10-15 ibland 20-30 kast om jag vet att det står en gädda där.
                PANG!!!!
                Åker till nästvassen, kastar, PANG!!! Några kast till.. PANG!!!!
                Åker vidare och fortsätter så..
                Ibland står dom så långt inne i vassen att man tror dom fått krypa dit, å då åker grodan på, sämre hook-up ratio men vad gör det.. så länge dom smäller på.
                Kan bli lite dyrt att fiska gädda på gummigroda då den oftast blir helt söndertuggad av första gäddan.

Felet jag tror folk gör när dom ska fiska ytbeten är att dom kastar 5 kast, får inget, tacklar om till nått som dom vet funkar å kör med det..

Sen i torsdags har jag och min bror landat 3st gäddor runt 4kg, 2st borrar på 1kg stycket
                och en jävla massa smågäddor och småborrar på ytbeten.

Dom flesta är tagen på skitterpop.

Så mitt tips är att kasta av noga å var inte rädd att kasta på samma ställe flera gånger, får du inget första gången så åk tillbaka till den viken lite senare och prova igen..
                Och hör/ser du en gädda som plaskar åk dit och kasta på den.. 9 av 10 kommer den att ta ditt bete!

Mvh Freedee

Kommentera

Då vet jag vad jag gör för fel. Ger upp för lätt. Inte undra på att jag inte får något på popper om man ska stå och nöta med upp till 20 kast.
                  Ska stå och nöta mer nästa gång.

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
                  Jag kan som inte begrip hur man inte kan få fisk på popper..
                  I varje vass står det minst, alltså MINST 1 gädda.. och då menar jag små vassar, kan räcka med några meter lång och bara några strån.
                  Jag kör så här.
                  Åker till förstvassen och kastar.. 10-15 ibland 20-30 kast om jag vet att det står en gädda där.
                  PANG!!!!
                  Åker till nästvassen, kastar, PANG!!! Några kast till.. PANG!!!!
                  Åker vidare och fortsätter så..
                  Ibland står dom så långt inne i vassen att man tror dom fått krypa dit, å då åker grodan på, sämre hook-up ratio men vad gör det.. så länge dom smäller på.
                  Kan bli lite dyrt att fiska gädda på gummigroda då den oftast blir helt söndertuggad av första gäddan.

Felet jag tror folk gör när dom ska fiska ytbeten är att dom kastar 5 kast, får inget, tacklar om till nått som dom vet funkar å kör med det..

Sen i torsdags har jag och min bror landat 3st gäddor runt 4kg, 2st borrar på 1kg stycket
                  och en jävla massa smågäddor och småborrar på ytbeten.

Dom flesta är tagen på skitterpop.

Så mitt tips är att kasta av noga å var inte rädd att kasta på samma ställe flera gånger, får du inget första gången så åk tillbaka till den viken lite senare och prova igen..
                  Och hör/ser du en gädda som plaskar åk dit och kasta på den.. 9 av 10 kommer den att ta ditt bete!

Mvh Freedee

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders Flugfiskare Visa inlägg
                    Då vet jag vad jag gör för fel. Ger upp för lätt. Inte undra på att jag inte får något på popper om man ska stå och nöta med upp till 20 kast.
                    Ska stå och nöta mer nästa gång.
                    Jo verkar som samma här

Kommentera

Är gäddorna i stöten med massa plask och flyende betesfisk blir det sällan 20 kast, då brukar det smälla på ganska direkt.
                      Abborrarna däremot kan man nöta och locka fram med allt poppande och ofta missar dom ett par gånger innan dom sitter.
                      Nackdelen med ytfiske är att man blir så torsk så man bara fiskar det!
                      Jag har med mej ett spö riggat för bonnatrolling i mellan vassarna men oftast är jag så sugen på å kasta poppern att jag inte kan köra i den farten, utan det blir mest full gas till nästa vik
                      Och det är sällan nuförtiden som mina wobblers och drag får bada.
                      Igår var jag ute i ca 2 timmar och det blev 4-5 gäddor på 1-2kg och några mindre borrar på ca 3-400g.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 777 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B