Popperfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popperfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör nylon annars blir det för effektivt!

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
      Kör nylon annars blir det för effektivt!
      Lustigkurre... Allvarligt talat så tror jag att du på ett sätt kan ha rätt. Kontakt med betet är en sak men när det väl huggit en fisk ställs delvis andra krav på utrustningen och linan. För gädda kan jag köpa att flätlina är förstahandsvalet men om, vilket jag hoppaas, en kiloabborre eller större skulle fatta tycke för min popper är jag en smula orolig för att flätlinan kommer att vara för stum och att risken för att tappa fisken är större än med nylon.

Kommentera

Lausvik, kör det bästa av två världar: flät som huvudlina och sen en en nylon- eller fluorocarbontafs på 1-2 meter.

Vill du ytterligare minska risken att fisken sliter sig kan du ha en tafs som är 2-3 ggr spöts längd. Då fiskar du ju med nylonlina under drillningens slutfas.

Jag använder den sistnämnda principen vid t.ex. bottenmete (feedermete).
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-19, 14:06. Anledning: Syftningsfel
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Du får exaktare och snabbare mothugg med flätlina vilket jag anser är viktigt vi popperfiske eftersom fisken ofta riskerar att krokas riktigt illa. Popper-fiske resulterar av min erfarenhet oftast i mindre borrar eftersom dom tenderar att jaga ytligare än dom stora och då riskerar du inte linan, om du inte kör 0,09 eller nått. Tror jag använder 0,17 och den har hållit för gädda på 4+.
          #OneFly
          http://vimeo.com/onefly
          http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
            Du får exaktare och snabbare mothugg med flätlina vilket jag anser är viktigt vi popperfiske eftersom fisken ofta riskerar att krokas riktigt illa. Popper-fiske resulterar av min erfarenhet oftast i mindre borrar eftersom dom tenderar att jag ytligare än dom stora och då riskerar du inte linan, om du inte kör 0,09 eller nått. Tror jag använder 0,17.
            Det är inte linbrott jag oroar mig för utan att den stumma linan ska fresta för mycket på krokfästet.

Kommentera

Stod vid en å igår med kanske 30 cm vatten och försökte jigga, då varje bottenkontakt kändes som ett hugg och paranoian kickade in sadlade jag om till popper och fick mina första fiskar med just denna metod. Löjligt skoj måste jag säga, ännu roligare när en stor virvel sveper till kring betet och det ryker lite i linan. Går dock snabbt över till besvikelse när man ser popper swisha förbi mig pga mothugget!

Ska man avvakta lite med mothugget där eller hur funkar det?

Kommentera

Gör snabba mothugg, men det är uteslutande för att jag inte vill behöva pilla ut en trekrok från svalget på firren. Gissar att det är hetsen som gör att borren har en tendens att svälja poppern djupare än t.ex en mindre wobbler. Sen kör jag alltid med enkelkrok numera på mina poppers.

krokfästet?
                #OneFly
                http://vimeo.com/onefly
                http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Det är inte linbrott jag oroar mig för utan att den stumma linan ska fresta för mycket på krokfästet.
                  Kör med lättare broms så slipper du det problemet.
                  Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                  Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Stod vid en annan å idag, fick kontakt på varje kast, otroligt spännande. Men sen började det att regna lite och huggen blev färre. Inte ens några efterfölj-plogar i vattnet. Tror ni regndroppar kan bryta vattenytan så mkt att poppers ljud liksom smälter in i "bakgrunden" för fisken?

Kommentera

En fråga angående fisket med poppers. Vevar ni bara in poppern oregelbundet eller jerkas det som vid walk the dog fisket med spookar? Kör nu med en poping image från heddon och den visar sidan grymt bra när man knycker med endast veven.
                      /H

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 777 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B