Popperfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popperfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• I ån där jag fiskar ibland är det just nu lågt vatten. Men djupet varierar just nu mellan ca 0,5-2 m.
    När jag kört med popper så har det varit med POP'N Image 18g http://shop.el-ge.se/pop39n-image-18...54-c-1656.aspx
    Men jag ska nog införskaffa mig några Skitter Pop.

Så här ser det ut i ån där jag försöker mig på gäddfisket:
    Click image for larger version

Name:	20140719_054318.jpg
Views:	1
Size:	265,8 KB
ID:	1774851Click image for larger version

Name:	20140721_205937.jpg
Views:	1
Size:	452,8 KB
ID:	1774852

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
    Jag upplever att när det är varmt(högsommar) med mulet väder är det som bäst.
    Nää gäddor ska inte vara svåra, oftast är dom mer sugen än abborren tycker jag..
    Vad är det för djup där du fiskar?
    Jag fiskar i en stor sjö och det är nog max 1.5 meter på djupaste stället där jag fiskar på ytan ofta grundare.
    Jag letar upp ställen som jag tycker se ut att vara bra för småfisk att gömma sig i osv.
    Ser du småfisk i vattnet så är dom stora inte långt borta(men det vet du ju)
    Sen är väl morgon och kväll att föredra då fiskarna söker sig in i vikar etc för att jaga.
    Fast i går small det mitt på dagen i stekande sol åt mej.
    Jag brukar även fiska i en å, iof strax nedanför en kraftverk i en stor grund vik och där smäller det också på massor..
    Ibland kan det vara svårt på popper å då sätter jag på gummigroda och kastar upp på land och drar ner den i vassen/vattnet, det brukar funka när dom står långt in i vassen och trycker.

Vad kör du med för popper? Storlek, färg?
    Det som funkast bäst åt mej är skitterpop i färger Shad, Silver blue, och Frog. 7 och 9 cm
    Och groda är denna http://kayakfishing.se/fiske/beten/y...frog-morkgron/ har även andra färger men bara fått på grön.
    Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-07-23, 10:38.

Kommentera

• Det ser ju hett ut tycker jag, men är iof svårare att ta fisk på popper/groda ifrån land, så båt är ju att föredra!!
      Då kan en ju fiska av kanterna betydligt mer effektivt.

På den andra bilden, hitsidan.. där måste det bara stå fisk!!

Kommentera

• kan kanske vara ide å testa nån sjö eller tjärn, jag tänker så inte fisken kan flytta sig så långt..

Kommentera

• Jodå jag tycker också det ser hett ut, framför allt på bild två. Men det är trögt. Nöter med wobbler, gummibeten, atom, popper... I och för sig, har jag fått gädda så är det på den sträckan och då längs med kanterna. Men det har inte varit stora och många, typ 1 missad och 1 landad vid två olika fisketillfällen och då har hag kört med atom när de huggt. Maxvikt knappt kilot. Men tycker det banne mig borde stå fler och större. Småfisk finns det. Vad fan gör jag för fel??? Tycker det borde stå fler gäddor än 2 på hela sträckan.

Det ser ju hett ut tycker jag, men är iof svårare att ta fisk på popper/groda ifrån land, så båt är ju att föredra!!
          Då kan en ju fiska av kanterna betydligt mer effektivt.

På den andra bilden, hitsidan.. där måste det bara stå fisk!!

Kommentera

• En sak som kanske kommit upp redan?
            Men jag tycker abborren gärna har ganska kontinuerligt poppande, dvs fortsätt i samma mönster även när som börjar jaga.

Gäddan däremot tar gärna långa pauser mellan oregelbundet poppande.

Och kan smacka på efter en lång paus precis när man pillar till betet igen.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Höj volymen!!!

Kommentera

• Jag var ute på Tingstäde med lillebrorsan för några dagar sen och körde nästan uteslutande poppers. Abborrar och gäddor högg våldsamt, fler missade attacker än krokningar. 2 gäddor flög upp ur vattnet och missade poppern! Abborrarna var lite mer ihärdiga och attackerade ofta 3-4 gånger i rad. Fick ett nytt PB på 960gram ungefär mitt på dagen när solen stod som högst.

Det var ganska blåsigt och och jag körde ganska stora "pops" med regelbundet tempo utan att låta draget vila för mycket. Speciellt gäddorna verkade skita i draget helt om jag gjorde längre vevstopp men så länge det plaskade var de på den igen. Fiskade med en lite större popper än rapalan, kan ha varit en 11cm ungefär (lånad).

Brorsan och hans tjej fick fler fiskar, men alla mina var vansinnigt kul så jag skulle hellre tagit en enda fisk på popper än 10 på skedar och spinnare.

Kommentera

• Man blir så torsk på popper, jag börjar fundera hur f*n jag ska göra i vinter...

Kommentera

• Funkar det att såga upp ett hål i isen och veva runt med en popper på vintern?

Man blir så torsk på popper, jag börjar fundera hur f*n jag ska göra i vinter...

Kommentera

• Popperfiske är väldigt roligt! Yngsta grabben (nå, han är ju vuxen...) fick en skaplig abborre på popper senast vi var ute och vägrade sedan att ens försöka med något annat drag (truts att jag tog en fin gädda på spinnare). Att man kanske får fler abborrar på jigg, spinnare etc må vara, men popperhuggen är så mycket mer spännande och det är ju, trots allt, för sporten snarare än för fisken man är ute.

I min betessamling har jag några ytbeten från PolarVargen som heter Cikada. Om de ska klassas som poppers eller som wake baits kan man diskutera men nu ska de ur förpackningarna och testas! Någon som har erfarenhet av det draget?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 777 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B