Jerkbait - Kastet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait - Kastet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait - Kastet

Införskaffade mig ett jerkbaitset (Evo rulle och piglet spö). Även om fisken inte har nappat har det varit en trevligt upplevelse (Enbart kastat lite från bryggan)

En sak dock. Jag är medveten om tekniken och att man stoppar kastet med tummen. Men vid 3-4 kast har det huggt i rullen mitt i kastet och ett litet kråkbo har skapats av rullen. varför kommer detta mitt i kastet? Är det linan som har legat galet eller kan det vara draget som fastnar i tafsen? Tacksam för teorier samt hur jag ska undvika det.

Det kan vara så att linan har fastnat mellan varven pga för lös invevning eller att betets luftmotstånd bromsar farten snabbare än centrifugalbromsen. Du kan prova att aktivera mer centrifugalvikter, men det viktigaste är att följa med tummen under kastet så att du kan reagera direkt vid minsta linresning. Det finns nog inga genvägar, det är bara att kasta så man får en känsla för grejerna i ryggmärgen då alla har ett mer eller mindre eget sätt att kasta. Att kasta mjukt hjälper förstås, och ett inte alltför styvt spö(men där har man inte så mycket marginal att välja inom om man ska jerka). Och att undvika för lös invevning.

Kommentera

Hade samma problem och uppfattar det som att linan lagt sig fel vid på spolningen. Dra ut lite lina och spänn o veva in den igen. Har du tillgång till båt så skicka in en flytande vobbler och dra iväg med båten och veva in all lina! Funkade för mig.

Kommentera

Du kan prova att aktivera mer centrifugalvikter,
        Håller med, kan va så att TS ligger precis på gränsen när det gäller antalet aktiva C-Vikter.

Kommentera

Ett hett tips är att lägga tummen på rullen eller hålla tummen någon millimeter över rullen under kastet. Du kan i princip inte få skatbon om du gör på detta sätt.
          Ett annat tips är att inte hålla i spöt så att rullen ligger uppåt, utan att vända lite på spöt så att rullen ligger på sidan.
          Jag har inte haft ett ända skatbo sedan jag började med detta!

Kommentera

Jag har inte haft ett ända skatbo sedan jag började med detta!
            Jag gör likadant med beten från 60 gr och uppåt, killarna i ABU´s reklamfilmer kastar på samma sätt så vi kan inte va helt fel ute

Om man är nybörjare brukar det underlätta att kasta högt för att motverka skatbo.(lobba ut dragen)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 913 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B