Vertikala efter gös utan ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikala efter gös utan ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikala efter gös utan ekolod?

Som jag förstått så är det värdelöst att vertikala efter gös om man inte vet vart gösen ligger ute i det djupa?

Får gott om gös på ett mindre område i sjön senare på sommaren när jag ror drag, kan jag på något sätt vertikala upp dem isåfall för att slippa ro eller är det lönlöst då jiggen måste befinna sig väldigt nära gösen?

Vilken färg på jiggen bör jag ha i grumligt vatten på 2m djup samt 4-6m djup?

Är helt novis angående vertikalfiske, bara läst runt lite, kanske kast med jigg är att föredra istället?
    Tacksam för svar.

Visst går det utan ekolod. Men det är ju typ 1000ggr svårare. Inte lätt att hitta kanterna osv utan ekolod. Sen ser du jo om fisken är pelagisk lr står nära bottnen om du har ekolod.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Hela grejjen är ju att se fisken stiga mot jiggen.. eller se dom fly när du gör någonting fel
      Men visst går det, dötråkigt dock =P

Kommentera

Ja alltså då talar man ju i princip om vanligt pimpel, och det var ju liksom inget man började med bara för man fick ett ekolod.

Är det ett mindre område du vet är hett kan du väl testa att stanna där och bara spinna efter dom runt båten, kanske med jigg lite djupare på dan och ytligare på kvällen.

Ang färgen får du testa lite olika, jag skulle väl säga att lite ljusare färger kanske är bättre om det är grumligt men testa olika.
        Senast ändrad av Cobrak; 2013-05-14, 08:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarnfrånkholm Visa inlägg
          Som jag förstått så är det värdelöst att vertikala efter gös om man inte vet vart gösen ligger ute i det djupa?

Får gott om gös på ett mindre område i sjön senare på sommaren när jag ror drag, kan jag på något sätt vertikala upp dem isåfall för att slippa ro eller är det lönlöst då jiggen måste befinna sig väldigt nära gösen?

Vilken färg på jiggen bör jag ha i grumligt vatten på 2m djup samt 4-6m djup?

Är helt novis angående vertikalfiske, bara läst runt lite, kanske kast med jigg är att föredra istället?
          Tacksam för svar.

Hej Storfiskarn;

Visst kan man gå i skogen på natten med förbundna ögon. Risken är då stor att man går rakt in i ett träd eller snubblar på en gren eller sten....

Visst kan man fiska i vatten där man varken ser botten eller fiskar. Med lite tur kan man då få både en och flera fiskar att nappa....

Ett ekolod som visar djupet, vegetation samt både små och stora fiskar samt exakt på vilken plats och på vilket djup de befinner sig är lika värdefullt som böcker i skolan. De fyller samma funktion. De ger önskvärd information....

One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand

Kommentera

Går helt utmärkt att vertikala utan ekolod. Vi började så först. Sjökors finns på telefon appar eller kartor. Bra hitta grynnor och drifta med drivankare och köra botten bouncing över dem, eller samma princip på djuphålor och djupkantetna. Se till att du hittar stenigare partier.

Man kan även ha ett spö till riggat samtidigt, som du kanske droppar ner så det ligger på mellandjupet med en livligare paddel ifall nån står högre upp.

Att famla i blindo är inte bara trist och tråkigt, det kan vara sjukt spännande med, då det helt plötsligt bara suger tag i spöt så man nästan skiter på sig.

Färger som brukar kunna funka i grumligare vatten som för oss i tex västra Mälaren är ljus grönt, lime, kopparfärgat och orange gult.
            Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 860 visningar
            0 gillar