Toro Revo 51 vs Amba 5601C JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Toro Revo 51 vs Amba 5601C JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Toro Revo 51 vs Amba 5601C JB

Hej

Nu börjar det dra ihop sig, lina och drag inhandlat på ebay och spö är klart vilket jag ska ha.
    Rullen är jag inte helt säker på. Vilken av dessa hade ni valt?

6501 kostar 950 kr
    Toron 1400 kr

Ska användas primärt till jerkbait under 100 gram men även lite spinning med 30-40 grams vobbler.
    Senast ändrad av C2H5OH; 2013-04-30, 09:31.

Antar du menar 5601C JB. Jag har kört med den sedan 2005 och den funkar bra. Har ingen erfarenhet av Toron men det ska också vara en bra rulle. Tror du blir nöjd oavsett vilken du väljer.

Kommentera

Själv skulle jag valt toron i HS utförande. Gissar att du köper från staterna, då känns 1400 för toron inte billigt när du får en ink lina i suecia för 1800.

Har 2 toro och en predator som alla tjänar sitt syfte mer än väl.
      Frågan är bara om du vill ha LP eller rund rulle?!

Kommentera

båda rullarna e bra det du behöver fråga dig är rund eller LP där efter har du ditt svar

Kommentera

Äh om ingen har någon avgörande skillnad så kör jag på toron, den är snyggast!
          Ska kolla vikterna så det inte skiljer markant.

Kommentera

Beror lite på din ekonomi, ergonomi och inställning till prylar. En klassisk ambassadeur är en urgammal konstruktion med dess bevisade fördelar, men också nackdelar. Den har ju sådär en 60 år på nacken, så köper man en vet man att man får en stabil och beprövad konstruktion som fortfarande står sig.
            Toron är en helt annan historia. Den är garanterat borta inom ett par år och ersatt av en modell med ännu fler kullager.
            Personligen tycker jag att Toron både är mycket bekvämare och kastar bättre. Dessutom är har den mjukare gång och känns betydligt tightare och med bättre både kast- och slirbroms. En klassisk ambassadeur är i mitt tycke dock snyggare att se på, men ligger jävligt illa i min hand och väger som en säck mjöl och balanserar ofta spöt sämre.
            Gå in i en butik och testa hur dom ligger i handen innan du slår till.

Kommentera

"barnmorskan" träffar mitt i prick och jag håller med honom till 100%.

Det är värt att nämnda att om man fiskar i saltvatten, då måste man ha lite koll på torons kullagren, framförallt kullager som finns runt spolaxeln. En fördel som toro har är att den ur kartong kastar wobblers på 30g riktig bra.

Häls /T

PS: Jag trodde att "barnmorskan" skulle föreslå en Daiwa Luna eller en Pluton. Jag skojar såklart.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Det är värt att nämnda att om man fiskar i saltvatten, då måste man ha lite koll på torons kullagren, framförallt kullager som finns runt spolaxeln. En fördel som toro har är att den ur kartong kastar wobblers på 30g riktig bra.
                ...
                PS: Jag trodde att "barnmorskan" skulle föreslå en Daiwa Luna eller en Pluton. Jag skojar såklart.
                Håller med om att ABUs HPCR-kullager håller förvånansvärt dåligt. Jag pedantsköter de flesta av mina rullar men ändå behövt byta på toron. Har inte dissekerat dem, men jag förmodar att det är ett par professional overruns snarare än rost som orsakar problemet. Ett 200g tvärstopp sliter på laget vilket gör bussningar till ett rätt vettigt alternativ!

PS. Klart en luna eller pluton är roligare tonyex! Men det måste ju finnas något kvar att uppgradera till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 098 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B