Vilket märke på haspelrullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket märke på haspelrullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Hippo
    Åsunden: Suveränen har snäckväxel medans Twinpower har vinkelväxel (tror jag). Detta är alltså hur själva mekaniken är uppbyggd. ABU har kört med snäckväxlar under många år i sina toppmodeller, exempelvis gamla 50 serien från 70-80 talet. Snäckväxlar brukar anses som väldigt slitstarka men ger lite tyngre invevning. Suveränen har mittbroms (som vissa har upplevt som ngt ryckig vid hård belastning, har dock själv aldrig haft några problem) medans Twinpower har frambroms. Båda är gjorda i aluminium och har en 5-6 kullager. Twinpowern har ett rek. pris om ca 3000 medans suveränen kring 2000 eller så. Willys sportfiske säljer för närvarande ut Twinpowers för 1999:-

Fick nya BIOS kartalogen och där hade Daiwa med en Capricorn haspelrulle som verkar vara en hit...dock rätt så dyr. Generellt sett så tycker jag inte att man skall snåla när det gäller haspel. En mulit får man en utmärkt för en tusing medans haspel...nja jag vill nog påstå att man bör hamna runt 1500-2000 för att få en med lite slitstyrka..men det ju bara min åsikt.
    Tack Hippo för den suveräna uppdateringen! Som gammal ABUfreak får jag kanske krypa till korset och titta närmare på Twinpower'n.
    Man är ju inte för gammal för at lära nytt....

Kommentera

Mitchell, bra linuppläggning...
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Abu Syncro Match 503 0ch 1044
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Stradic 1000FA som e totalt värdelös med powerpro lina.Får skatbo flera ggr per fisketur.och då fiskar jag 2-3 ggr i veckan (Minst).Har en TiCa Libra som e skön men inte lika lättrullad som Stradicen men ger iaf inte några skatbo

Kommentera

Tycker helt klart att Shimano är bäst, jäkligt bra och hållbara rullar för ett överkomligt pris. Tycker att ABU är bland dom sämre, dom har en förmåga att kunna paja efter ett tag.

Kommentera

Originally posted by ruskis
              Stradic 1000FA som e totalt värdelös med powerpro lina.Får skatbo flera ggr per fisketur.och då fiskar jag 2-3 ggr i veckan (Minst).Har en TiCa Libra som e skön men inte lika lättrullad som Stradicen men ger iaf inte några skatbo
              Tycker det verkar underligt att du har problem med Stradic'en. För den har bland de bästa linuppläggning på marknaden. Det måste vara fel på ditt ex. Jag har en Stradic 4000 FE som jag har fiskat med Fireline, Siglon Tecneed och senast med Powerpro. Tycker att det fungerar bra med alla tre linorna.

Kommentera

tycker ABU är bra, dom har hållt för mig i alla år även fast dom använts ganska hårt.. Har en UL-okuma som oxå känns ok, lite halvplastig kanske men helt ok, skulle va spännande att fiska med Shimano, efter vad man hör så ska dom ju va snäppet bättre än ABU nu och ledande på marknaden.
                Jag är inte glömsk, jag har bara ett selektivt minne.

Kommentera

ja har en ny daiwa samurai 7i som är mkt skön...

Kommentera

ABU cd4 har varit en tro tjänare i ett par år nu har inget att klaga på
                    servat den en gång

Kommentera

Jag har nästan bara Okuma (Longbow, Tamoka och Semper) och Abu Max och dem funkar perfekt för mig. Jag är mest nöjd med Okuma rullarna.
                      Senast ändrad av CDan; 2003-10-16, 11:59.
                      Tight lines!
                      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 777 visningar