Vilket märke på haspelrullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket märke på haspelrullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket märke på haspelrullen?

Vilket är erat favoritmärke bland haspelrullar? Ps Skriv gärna en kommentar eller ett argument. Ds
    107
    ABU Garcia
    17,76%
    19
    Shimano
    54,21%
    58
    Daiwa
    10,28%
    11
    Okuma
    8,41%
    9
    Broman
    2,80%
    3
    Annan, (eller fiskar bara med multirulle)
    6,54%
    7
    Senast ändrad av rapala; 2003-02-14, 00:53.

Kör både med Shimano Twin Power frambromsad samt en Suverän 4000. Twin Powern är klockren och favoriten men Suveränen har vissa fördelar. Upplever den som mer stabilt byggd och den är enklare att serva själv. Något tyngre att veva (snäckväxeln?), men det är inget som stör mig. Jag tycker att det är betydligt svårare att hitta en bra haspel än en multirulle.

Kommentera

Jag har personligen ingen Shimano haspel, men ska skaffa en strax, har testat ett par st. och jag måste säga att de lyckats helt perfekt med dem flesta i prisklassen 500-1000kr, något som Abu inte lyckats med tycker jag har b. la en Ascent som vars slirbroms pajade på direkten, servicen inget att klaga på dock, fick igen den efter en vecka

Kommentera

Var försiktig med Shimanos hasplar i den prisklassen, vet många inklusive mig själv som haft strul med dessa. Har för mig att FFA kör nåt test i nästa nummer.

Kommentera

Originally posted by Hippo
          Var försiktig med Shimanos hasplar i den prisklassen, vet många inklusive mig själv som haft strul med dessa. Har för mig att FFA kör nåt test i nästa nummer.
          Jag har flera hasplar från Shimano. Ett par i den prisklassen, har ej haft några som helst problem. (Det gäller att vårda sina saker ömt) Men Abus rullar i den prisklassen, verkar inte vara riktigt samma kvalitet!

Det är vad jag tycker!

Kommentera

Originally posted by Hippo
            Kör både med Shimano Twin Power frambromsad samt en Suverän 4000. Twin Powern är klockren och favoriten men Suveränen har vissa fördelar. Upplever den som mer stabilt byggd och den är enklare att serva själv. Något tyngre att veva (snäckväxeln?), men det är inget som stör mig. Jag tycker att det är betydligt svårare att hitta en bra haspel än en multirulle.
            Shimano Twin Power? Vad skiljer den från ABU's Suverän? Jag tänker rent tekniskt och prismässigt.

Kommentera

för mete tycker jag att daiwa rockar!

helt fett klart!
              Bifogade filer

Kommentera

snälla palle vi har set den bilden ett antal gånger nu.Själv föredrar jag ABU när det gäller alla rullar varför vet jag inte gillar dom bara har 3 stycken abu haspel och har inga somhelst problem!
                Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Åsunden: Suveränen har snäckväxel medans Twinpower har vinkelväxel (tror jag). Detta är alltså hur själva mekaniken är uppbyggd. ABU har kört med snäckväxlar under många år i sina toppmodeller, exempelvis gamla 50 serien från 70-80 talet. Snäckväxlar brukar anses som väldigt slitstarka men ger lite tyngre invevning. Suveränen har mittbroms (som vissa har upplevt som ngt ryckig vid hård belastning, har dock själv aldrig haft några problem) medans Twinpower har frambroms. Båda är gjorda i aluminium och har en 5-6 kullager. Twinpowern har ett rek. pris om ca 3000 medans suveränen kring 2000 eller så. Willys sportfiske säljer för närvarande ut Twinpowers för 1999:-

Fick nya BIOS kartalogen och där hade Daiwa med en Capricorn haspelrulle som verkar vara en hit...dock rätt så dyr. Generellt sett så tycker jag inte att man skall snåla när det gäller haspel. En mulit får man en utmärkt för en tusing medans haspel...nja jag vill nog påstå att man bör hamna runt 1500-2000 för att få en med lite slitstyrka..men det ju bara min åsikt.

Kommentera

jag har adgenda den kostar 5 hundra och den är alldeles utmärkt
                    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B