Vart fångas stora gäddor nu för tiden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart fångas stora gäddor nu för tiden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av erikcarle Visa inlägg
    Det är inte bara lödde å som är bra, och i kävlingeån som är övre lödde å behöver du inte stå och nöta en hel dag för att få gädda. Det finns många mellanstora gäddor runt typ 4kg, medan det finns större men färre i lödde. Det finns en hel del andra små åar i nordvästra skåne också som har ett bra gäddbestånd. Där får man också stå och fiska för sig själv, som är skillnaden till lödde där det kommer fiskare ända från Örebro och Göteborg!
    Håller inte riktigt med om att du inte behöver nöta uppe i ån. Det kan ta en del pass innan man får kontakt med fisk (i alla fall för min del). Jag upplever inte heller fisketrycket som direkt mördande nu för tiden (får påpeka att jag bara fiskat en gång i ån år så i år vet jag inte).
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

sjön som har samma namn som mitt nick. Tvingen ligger nån mil från Kristdala. Fiskar även i sjön Hummeln.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Har funderat över en grej...

När man kollar runt bilderna på 10-plusare här är det ju så att de flesta är rätt duktiga på att inte visa så mycket till omgivning, plus att det oftast bara står det festliga "Sverige" angivet som fångstplats.

Nu är jag inte ute efter några exakta hotspots (det kan jag förstå att folk vill hålla för sig själv), utan mer generellt: Vart brukar ni ta era stora gäddor?

* Stor sjö, liten sjö, kust/skärgård, älv/å?
        * Grunt eller djupt?
        * Landskap/del av landet?

Årstid, fiskemetod mm snackas det så mycket om här ändå, så hoppas att jag kan få svar som bara handlar om platserna.
        Hej Erik "Barramundi" Ljung;

Att årligen fånga Gäddor på 10 kilo+ kräver i regel stora, djupa vatten med gott om bytesfisk. I Sverige har vi 96.370 sjöar och säkerligen finns det Gäddor över 10 kilo i cirka 15 % av dessa sjöar.

Sjöarna närmast Malmö där jag själv fångat flera Gäddor över 10 kilos vikt är Ivösjön, Immeln och Halen. Gäddfisket skedde tillsammans med min älskade livskamrat i 48 år och alltför tidigt bortgångna hustru Ulla-Britt (Gös-Ulla) och hennes far Hugo Åhman på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_28.htm.

Kanske ska jag tillägga att det är cirka 5 % av oss inbitna Gäddfiskare som oftast fångar 95 % av alla Gäddor över 10 kilos vikt. Varför chansa? En genväg för dig att snabbt kunna räkna dig till dessa 5 % är att läsa och följa mina Gäddfisketips och fiska med mina beprövade beten vid dina framtida Gäddfisketurer. Då fångar du garanterat dina första 10 kilo+ Gäddor i år!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-04-06, 09:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Kanske ska jag tillägga att det är cirka 5 % av oss inbitna Gäddfiskare som oftast fångar 95 % av alla Gäddor över 10 kilos vikt. Varför chansa? En genväg för dig att snabbt kunna räkna dig till dessa 5 % är att läsa och följa mina Gäddfisketips och fiska med mina beprövade beten vid dina framtida Gäddfisketurer. Då fångar du garanterat dina första 10 kilo+ Gäddor i år!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
          Hehe... Du är skön du, Leif, "Old Firehand" Engström. Bara på med en Bomber eller Swim Whizz så ställer sih 10-plusgäddorna på rad. Kanon, då vet jag!

Vore kul med fler funderingar kring 1) vilken typ av vatten är det där det fångas stora gäddor nu för tiden (inte för 20-30 år sedan) och 2) stämmer min känsla av att det är en väldigt liten andel av de stora gäddorna som numer fångas söder om Småland?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Hehe... Du är skön du, Leif, "Old Firehand" Engström. Bara på med en Bomber som här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm eller Swim Whizz som här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm eller här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_06.htm så ställer sih 10-plusgäddorna på rad. Kanon, då vet jag!

Vore kul med fler funderingar kring 1) vilken typ av vatten är det där det fångas stora gäddor nu för tiden (inte för 20-30 år sedan) och 2) stämmer min känsla av att det är en väldigt liten andel av de stora gäddorna som numer fångas söder om Småland?

Bilderna ovan får du gärna låna av mig och via "fotoshop" testa och försköna bilderna genom att lägga in ditt eget ansikte på bilderna tills jag får den stora äran att fiska Gädda i Ivösjön eller Halen med dig...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2013-04-05, 15:50.

Kommentera

Bilderna ovan får du gärna låna av mig och via "fotoshop" testa och försköna bilderna genom att lägga in ditt eget ansikte på bilderna tills jag får den stora äran att fiska Gädda i Ivösjön eller Halen med dig...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com
              Jag har försökt men har tyvärr inte lyckats att hitta fångsten av en gädda på drygt 14 kg i Ivösjön i mitten av December 2012 på flötestrolling.

Jag är 110% säker på att en gädda av denna vikt landades då (på flötestrolling, gäddan högg på tre meters djup över 20 meters djup). Ni som är bra på att leta fångster sportfiskarna.se kan själva se att jag inte hittar på.

Däremot är jag fullkomligt medveten om att det är över fyra månader sen denna fångst ägde rum, men jag vill bara "försvara" Old Firehands ord av den enkla anledning att han vet vad han snackar om, nämligen att 10 pluss gäddor finns i överflöd i den här stora sjön, och om man bara ger den tid så kommer man garanterat att få sin beskärda del
              Senast ändrad av joakim_glantz; 2013-04-05, 20:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av joakim_glantz Visa inlägg
                Jag har försökt men har tyvärr inte lyckats att hitta fångsten av en gädda på drygt 14 kg i Ivösjön i mitten av December 2012 på flötestrolling.

Jag är 110% säker på att en gädda av denna vikt landades då (på flötestrolling, gäddan högg på tre meters djup över 20 meters djup). Ni som är bra på att leta fångster sportfiskarna.se kan själva se att jag inte hittar på.

Däremot är jag fullkomligt medveten om att det är över fyra månader sen denna fångst ägde rum, men jag vill bara "försvara" Old Firehands ord av den enkla anledning att han vet vad han snackar om, nämligen att 10 pluss gäddor finns i överflöd i den här stora sjön, och om man bara ger den tid så kommer man garanterat att få sin beskärda del
                Hej Joakim Glantz;

Här http://www.ivosjon.nu/storgaddor.htm har du en lista på några Monstergäddor fångade i Ivösjön på tidigt 1900-tal.

Johan Molins 14,4 kilos Gädda från Ivösjön här http://www.kristianstadsbladet.se/in...mlsjoumln.html är också ganska känd ...

När Erik "Barramundi" Ljung köper sin första Swim Whizz http://www.trumman.com/fisketips/galleri_11.htm kommer han att förbättra alla 15 kilo+ Gäddlistor....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2013-04-06, 09:39.

Kommentera

Att årligen fånga Gäddor på 10 kilo+ kräver i regel stora, djupa vatten med gott om bytesfisk. I Sverige har vi 96.370 sjöar och säkerligen finns det Gäddor över 10 kilo i cirka 15 % av dessa sjöar.

Sjöarna närmast Malmö där jag själv fångat flera Gäddor över 10 kilos vikt är Ivösjön, Immeln och Halen. Gäddfisket skedde tillsammans med min älskade livskamrat i 48 år och alltför tidigt bortgångna hustru Ulla-Britt (Gös-Ulla) och hennes far Hugo Åhman på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_28.htm.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                  Bara 15% av alla sjöar? Kan det inte vara så att dom 5%gäddfiskare inte fiskat tillräckligt mycket i resterande 85% av alla vatten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 689 svar
                  369 149 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Westley Richard  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30