Flätlina och pennvässare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina och pennvässare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina och pennvässare?

Jag har hört att det inte går att använda flätlina i en vanlig Abumatic motsvarande. Vad är orsaken till att det bara går att använda vanlig nylonlina och inte flätlina? Min granne är i färd med att spinna på lina på sin Daiwa Goldcast och jag vill ge honom rätt ingångsvärden så att han inte köper fel.

Snart börjar krokodiljakten..........
    Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Ursprungligen postat av Bubblefish
    Jag har hört att det inte går att använda flätlina i en vanlig Abumatic motsvarande. Vad är orsaken till att det bara går att använda vanlig nylonlina och inte flätlina? Min granne är i färd med att spinna på lina på sin Daiwa Goldcast och jag vill ge honom rätt ingångsvärden så att han inte köper fel.

Jag har inte använt flätlina på vanlig ABUmatic men väl på ABU Syncro 503 och ABU Syncro 1044. Dessa rullar har ju också kåpa men en större linöppning än vanliga ”pennvässare”. Jag har inte haft några problem med Spiderline/Spiderwire 0.18 under alla år jag använt den linan, vilket är sen den linan kom ut på svensk marknad. Jag har fiskat med såväl lätta, ca 3g, som tyngre, runt 40g, beten utan problem. Spinnare, drag eller wobbler inga problem. Abborre, gädda eller havsöring helt perfekt. Enda problemet har legat hos spöet som varit bra för gädda och havsöring men mindre lyckat för abborre. Fast det är off topic.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bubblefish

Tror den som sagt det tänkt såhär; Större delen av dessa rullar är billiga med mindre bra bromsar och linupplägg= dom blir slutkörda av flätlinan. Men en GOldcast klarar trolgtvis av detta. Det är ju egentligen samma fenomen med billiga hasplar, kass upplägning och broms som inte klarar flät.
      sigpic

Kommentera

Jag tackar för värdefulla erfarenheter och synpunkter. Då blir det flätlina. Bebest, du använde spindeltråd 0.18. Hur är trasselrisken jämfört med en grövre kaliber exempelvis 0.23? Jag upplevde att trasselrisken ökade med 0.18 jämfört med 0.23 med haspelrulle.
        Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Min gamla abumatic, har ett slags stift som lägger upp linan. Det borde bli massa nötning med det på linan. Kan inte ABUmatics av idag, min är en 120 med orginal blått spö, det fanns på den tiden dyrare modeller som hade rullande linuppläggare. Dessa borde fungra bättre. Dessutom skall linan nötas över en kant vid kast, om jag minns rätt är nötning det som flätlinor klarar sämst.

Kommentera

Inget trassel. Första linan höll i fyra år den andra i tre. I det senare fallet uppstod trassel pga att jag sista året fiskade mycket med roterande beten. Kontinuerlig dragrodd med Carolina tackel utan antikink var ingen succé för linan vare sig med nylon, (Stroft), fluorocarbon, (Vanish), eller Spiderline. Men för vanligt spinnfiske med gäddtafs fungerade allting enligt önskemål oavsett bete.

Även på Syncrorullarna glider linan över en polerad och rundvikt metallkant men det har inte påverkt linan på annat sätt än att den med tiden blivit avfärgad och mjuk.

Grövre flätlina har jag inte prövat.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 821 visningar
            1 gilla