Pelagiskt vertikalfiske 2013. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt vertikalfiske 2013.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    Hmmm, fördelen med Spitfiren mot andra fyrbladiga skall enligt Mercury själva vara att man inte tappar nån knop i toppfart har samma toppvarv men ändå mycket mer driv i proppen....möjligt att du fått en med liiite för dålig stigning kanske....men det gör ju mindre om inte varven blir FÖR höga...toppfarten du uppnår är ju alldeles på tok för låg i alla fall så att du tappat tre knop till gör väl inget...
    Jag hade mindre först, den var inget vidare och jag tappade till 26knop medan motorn gnuggade på varvstoppet.
    Vi åkte sen in i en omärkt sten på 24h tävlingen o fick avbryta, så fick ut en likadan propeller på försäkringen fast jag valde en annan stigning som gjorde båten lite snabbare och det är den jag har kvar nu.
    Jag kommer inte ihåg stigningen och kan inget om sånt, men det är väldigt stor skillnad på varvtal.
    Jag tyckte den senare funkade bra och ville inte byta mot nåt som går snabbt på lågvarv eftersom jag vill kunna trolla utan drivankare.
    Vet inte om du skämtar om topphastigheten, men det är iallafall tillräckligt för mig som sällan åker snabbare än 25knop, ja om vi inte snackar om längre transportsträckor då på mer än 20min...

Kommentera

Saxat från Fiske för Alla:

Pelagiskt Gösfiske med bra tips av Kapten Frasse!

Senast ändrad av Peje; 2013-03-21, 20:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
        Jag hade mindre först, den var inget vidare och jag tappade till 26knop medan motorn gnuggade på varvstoppet.
        Vi åkte sen in i en omärkt sten på 24h tävlingen o fick avbryta, så fick ut en likadan propeller på försäkringen fast jag valde en annan stigning som gjorde båten lite snabbare och det är den jag har kvar nu.
        Jag kommer inte ihåg stigningen och kan inget om sånt, men det är väldigt stor skillnad på varvtal.
        Jag tyckte den senare funkade bra och ville inte byta mot nåt som går snabbt på lågvarv eftersom jag vill kunna trolla utan drivankare.
        Vet inte om du skämtar om topphastigheten, men det är iallafall tillräckligt för mig som sällan åker snabbare än 25knop, ja om vi inte snackar om längre transportsträckor då på mer än 20min...
        jodå,skämtade om topphastigheten....29 knop räcker och blir över precis som du säger...och tycker du proppen är bra så är den det...var bara ett förslag
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Cynic: japp, skulle fortfarande köra på huvudmotorn i ditt fall.
          Har som sagt pelagfiskat i Tonis 60hk fyrblads mercury och det är en dröm att kunna tvärnita in på ekon med den. Sen att båten har en massa fönster som är i vägen är en annan femma.

Martin: inte grumlig nog? Då har folk inte varit i västra Mälaren å fiskat. Bästa dan på året kanske man kan se 1m ner. Annars brukar det vara stadiga 50cm i i siktdjup. Å gös finns det gott om här, dock svårare att pricka skjuta fisken då djupen här är runt 20-30m och har stora öppna ytor att röra sig på.
          Pelagiskt är oftast enklare att köra i pyttesmå insjöar.
          Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jerk apan Visa inlägg
            Pelagiskt är oftast enklare att köra i pyttesmå insjöar.
            ?????

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Byggarn: storleksmässigt menade jag typ väringen mot Mälaren typ. Dvs lättare att hitta dom i djuphålan istället för stora ytorna man kan sitta i timmar å leta ekon.
              Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

i timmar? inte då...hittar man inga första timmen tröttnar man och vertikalar som vanligt....jodå du har nog rätt...

Kommentera

Några nybakade vertikaljiggar på ca 14 cm. Håller på med en modell som blir runt 20 cm .

Click image for larger version

Name:	IMG_6622.jpg
Views:	1
Size:	395,3 KB
ID:	1767023

Kommentera

Ursprungligen postat av Askungen Visa inlägg
                    Några nybakade vertikaljiggar på ca 14 cm. Håller på med en modell som blir runt 20 cm .

[ATTACH=CONFIG]51743[/ATTACH]

Härliga! Jag antar att du gjuter dom själv ?

Smälter du ner egna jiggar eller har du köpt gummi någon annanstans ifrån ?

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamSkitmörten Visa inlägg
                      Härliga! Jag antar att du gjuter dom själv ?

Smälter du ner egna jiggar eller har du köpt gummi någon annanstans ifrån ?

Tackar! Jiggarna är hemmagjutna. Jag är rätt färsk med att gjuta egna jiggar, men det är galet kul. Jag har har beställt grejer av predatorshopen.se samt söders sportfiske. Det går utmärkt att smälta ner gamla jiggar fast färgen blir lätt "smutsig" på begagnade beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 857 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B