Pelagiskt vertikalfiske 2013. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt vertikalfiske 2013.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pelagiskt vertikalfiske 2013.

Hejsan alla jämnlika som sitter hemma och längtar efter att få komma ut på sjön och sänka ner vertikaljiggen/flugan på stora ekon som visas på ekolodet.

Med denna tråd så tänkte jag få igång lite diskussioner och taktik inför fiskeåret 2013, eller varför inte visa upp din nypimpade båt som du har filat på hela vintern?

Med andra ord så kan man prata om allt möjligt rörande det pelagiska vertikalfisket här!

Jag tänkte starta tråden med att fråga lite frågor som jag undrar över, eftersom att jag är ganska ny inom detta fisket!

Om man hade tänkt att komma ut precis efter när isen har släppt, vart ska man då leta efter fisken någonstans ? Jag antar att dom står på lite djupare vatten, med tanke på att det är varmare där än inne på grundare vatten.

I år hade jag tänkt att testa lite nya sjöar, bland annat Amungen i Dalarna där det som bekant har kommit upp en del riktigt fin gös. Hur gör ni när ni är helt ny i ett vatten? Jag har självklart tillgång till båt, ekolod och elmotor, men vet inte riktigt vart man ska börja någonstans ? Något speciellt man ska leta efter med ekolodet, eller är det bara att köra på måfå?

Så, nu är det eran tur att peppra på med frågor, och förhoppningsvis kunna få bra svar, för jag antar att det finns en hel del duktiga prickskyttar här!

Med vänlig hälsning Patrik.

Hej!

Själv kommer den stora skillnaden för 2013 vara att jag kommer ha ett lod med Side Imaging som jag hoppas skall hjälpa mig att hitta mer och större fisk
    Skall försöka ordna någon bild på gösräcern när nya lodet och givarhållaren är på plats.

Undrar precis som du vart man skall leta efter gösen precis efter isen försvunnit?
    Ett tips jag kan ge är att prova skrikiga färger såsom neongrön/limetreuse på jiggarna när du fiskar gös i kallt vatten.

När jag skall fiska i ett helt nytt vatten brukar jag först skaffa fram en djupkarta (om det finns) vilket är ovärderligt när man skall fiska i en ny sjö. Brukar studera djupkartan och leta efter intressanta platser som branter, djuphålor och grundflak och leta igenom de platser jag tror på med ekolodet.

Kan slänga in en fråga angående Side Imaging. Ni som använder Side Imaging, ser ni bara om fisken som står nära båten är på höger eller vänster sida av båten med hjälp av SI eller kan ni även hitta fisk som är exempelvis 10, 20 eller 30 meter vid sidan om båten? Om fisken står på botten eller i mellanvattnet?

Kommentera

Förra året provade jag på och blev rejält biten. Då i en skrothög till båt och diverse hopplock av utrustning.
      I år ger jag mig ut med en sprillans Arkip, nya vertikalspön o rullar, två lod.. ett att leta fisk med och en som jag går över till när jag kör igång min nya Minnkota Traxxis elmotor =)
      Har stora förhoppningar för 2013

Skadar inte att jag just köpte en 2008 Fireblade att varva fisket med =D

Kommentera

och jag som satt och hoppades på att Mattias Svensson,CTM,s tråd snart skulle väckas till liv igen....

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Är så sjukt sugen. Blir första året för mig med seriöst pelagvertikal. Galet vad sakta tiden går nu. Gjuter egna vertikaljiggar för fullt, har redan gjort alldeles för många.

Kommentera

För enkelhetens skull kanske det skulle vara bra om vi höll oss till en tråd om pelagiskt vertikalfiske?
            Senast ändrad av Team CTM; 2013-03-20, 09:08.
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Cynic och Patrick, elmotor är inte det bästa allternativet vid pelgaiskt prickskytte. Då bromsverkan är alldeles för långsam om du ska tvärnita bakåt på ett eko, man är oftast långt förbi ekot innan elmotorn stannat ekipaget å blir bara jobbigare att hitta det igen.
              Visst finns dom som kör elmotor när det är über vindstilla å gör sina 180 ninja svängar på fläcken osv.
              Men vanliga motorn är att föredra vid pelagiskt prickskytte. Av egen erfarenhets sett så lämnar jag hellre elmotorn hemma vid denna sortens fiske.
              Andra kanske har lättare båtar där det är mer optimalt att pricka med elmotor.

Dock är elmotor och driftankare guld värt vid vanligt drift Vertikalfiske.
              Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
                För enkelhetens skull kanske det skulle vara bra om vi höll oss till en tråd om pelagiskt vertikalfiske?
                vore väl kanske ide om Bergman la ihop dom.....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Kan passa på och tipsa här om att de som har lite tyngre båt och inte hinner stanna snabbt nog med huvudmotorn, kan byta till fyrbladig propeller.
                  Skillnaden är som natt o dag och jag har inget problem att stanna längre med min Fox som har 60hk.
                  Till skillnad från att fortsätta glida nån meter med det trebladiga när man slår i backen, så stannar båten nästan på platsen. Jag kan oftast stanna och backa till platsen istället för att göra "rundan" och orientera mig efter luftbubblorna för att komma över samma spot.

Mercury har en propeller som heter Spitfire, den kostar inte mycket mer än ett trebladigt orginal.
                  Sen jag bytte till den har toppfarten bara gått ner från 31knop till 29knop (med 2 pers) och båten planar snabbare/bättre med tyngre last. Visserligen varvar motorn lite mer...
                  Jag ser bara fördelar med ett byte om man kör pelagiskt prickskytte, så jag hoppas motortillverkarna inser att det kan finnas en marknad för fyrbladiga propellrar även för mindre motorer.

Pros:
                  Stannar snabbt, bra respons
                  Du behöver nödvändigtvis inte byta ner dig till lättare/vindkänslig båt
                  Bättre/snabbare planing vid tung last

Cons:
                  Högre varvtal = högre bensinförbrukning
                  Kan bli dyr att köpa

Kommentera

Ursprungligen postat av jerk apan Visa inlägg
                    Cynic och Patrick, elmotor är inte det bästa allternativet vid pelgaiskt prickskytte. Då bromsverkan är alldeles för långsam om du ska tvärnita bakåt på ett eko, man är oftast långt förbi ekot innan elmotorn stannat ekipaget å blir bara jobbigare att hitta det igen.
                    Visst finns dom som kör elmotor när det är über vindstilla å gör sina 180 ninja svängar på fläcken osv.
                    Men vanliga motorn är att föredra vid pelagiskt prickskytte. Av egen erfarenhets sett så lämnar jag hellre elmotorn hemma vid denna sortens fiske.
                    Andra kanske har lättare båtar där det är mer optimalt att pricka med elmotor.

Dock är elmotor och driftankare guld värt vid vanligt drift Vertikalfiske.
                    Tjenare
                    Hade tänkt backa just pgr av detta. Men anser du ändå att feting motorn är ett bättre alternativ? Har en Yamaha F50.
                    Sen har jag en Arkip som knappt väger någonting.. under 300 pannor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 835 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B