Detta material till jerk/spinntafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Detta material till jerk/spinntafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Detta material till jerk/spinntafs?

Nån av er som har erfarenhet av detta material? Jag har använt SW fluocarbon förut, men detta är ju mycket billigt, men håller det? Och hur funkar det till jerk?

Har själv haft lite koll på denna, men vad jag förstått så är det helt enkelt en nylonlina med ett häftigare namn bara "Extreme Hard Leader" Men jag kan ha fel. Du kan ju jämföra med Strike Wires schockleader som är i nylon.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Men tror ni det håller som tafs till gäddfiske? Har använt fluocarbon 0.90-.1.20 ( tror det var så ) och dom har hållt bra som bara den. Aldrig gått sönder. Men nylon kanske är sämre? Har liksom ingen lust att köpa en spole fluocarbon för 450 spänn eller vad det var det kostade.

Kommentera

Har en spole av den där hemma. Håller gör den absolut, men däremot är den bökig att få till bra knutar med. Tycker nog att 1,2 mm är tjockt i onödan, om det inte handlar om en lina som går att knyta bra trots tjockleken.

Kommentera

Sv: Detta material till jerk/spinntafs?

Känns som marginell pris skillnad

Kommentera

1.0 mm nylon använder jag till allt spinnfiske efter gädda. Håller kanonbra och min fiskepolare tycker det samma.
            Efter lite träning så får du riktigt bra och ganska simpla knutar med det. Och skulle du vilja kan du ju köra med crimps eller skarva till flätlinan.

Köpte mig en spole på 60 meter för ca 90 spänn.
            Det rekommenderar jag starkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Jag vill ha 90 och uppåt.

Knutarna tycker jag inte är det svåraste. Jag brukar göra vanlig trekvartsknut. Men med tanke på hur tjock materialet är så kan man värma det innan, eller som jag limma med superlim. ingen har gått upp för mig. Inte heller har nån tafs slitits ut. Däremot brukar beteslåset gå sönder efter ett tag.

Jag använder också ett lekande. Litar inte riktigt på atr skarva flätlinan direkt på då den är vass.

Kommentera

Jag körde med 0,80 nylon förra säsongen och är riktigt nöjd med det. Fäster lekande och beteslås med perfect loop knut.
                Hade dem till både jerk och spinnfiske men med skillnad på storlek av beteslås.
                sigpic
                http://fiskeigemenskap.se
                Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Kommentera

Detta material till jerk/spinntafs?

Det största problemet jag upplever med fc tafsar är inte hållbarhet utan att dom blir klumpiga och hämmar gången på betet. Betet går helt enkelt bättre med en tunnare tafs.

Men det finns så klart många fördelar också, som att fc tafsar är mycket skönare att greppa vid landning.

Jag har bara haft två incidenter med genombiten tafs, absurt nog på samma tur, men ingen tappad fisk. Vid båda fallen syntes tydligt att gäddan satt en tand rakt igenom tafsen och rivigt upp den åt ena sidan. Kollar man bara över tafsen efter fiskkontakt så funkar det.

Jag har för övrigt alltid knutit direkt i tafsen med en 25 varvs albright. Det har havererat en gång, som tur är med en flytande big bandit som jag fiskade upp igen, linan hade gått två cm över knuten.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Med beten på 70 gram och uppåt upplever jag inte att en tjock fc- eller nylontafs hämmar gången på betet. Med lättare beten kan jag däremot känna att jag vill ha en tunnare och/eller mjukare tafs, och därför är jag sugen på att testa med tjock flätlina (0,70 eller mer) till det lättare gäddfisket. Finns ju även material som Strikewire Leader då, med de är ju rätt dyra.

För mig är den stora fördelen med fluorocarbon och liknande bärigheten, att de inte sjunker som tafsar i metall gör. Tycker det är en stor fördel när man fiskar gädda på grunt vatten och vill kunna fiska betet "svävande" i lågt tempo.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57