Inklämd hulling på jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inklämd hulling på jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inklämd hulling på jerkbait?

Senaste halvåret har jag fiskat galet mycket gädda och släpper tillbaka all fisk jag får. Jag har funderat på att nu till våren, börja köra med inklämd hulling på mina jerkbaits för att göra så lite skada som möjligt på fisken och lätt kunna lossa kroken.

Är det någon som har testat det?
    "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
    https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kör alltid det på jerk. Fungerar lika som med enligt min upplevelse. Ej märkt fler tappade fisk. Men skulle det va så tar jag det. Hellre en och annan tappad om det minimerar skadorna under drill. Hade vart intressant om det fanns studier inom området. Nån som vet? Ska även trycka in hullingarna på alla trollingbeten i vår. Intressant å se utfallet av det. Skönt att slippa avbryta en fisketur också när godset sitter djupt i handen. Har ju hänt. Så kör på!

Kommentera

Skönt o höra. Ska ta och klämma in hullingarna på mina krokar då
      Har även bytt ut trekrokarna på mina tailbeten till enkelkrokar. Har märkt att den bakre kroken brukar kunna sätta sig rätt långt bak i munnen på gäddan. Då är det lättare med enkelkrok. Får se om jag klämmer in på dom också.

SweCam Fishing:

Kommentera

Jag har funderat en hel del på det där.

Om man läser på lite om forskningen runt dödlighet och c&r så är dödligheten nästan uteslutande orsakad av kraftig blödning. För att undvika detta borde vi försöka reducera risken att punktera dom stora venerna i underkäken.

Ett enkelt resonemang skulle då kunna vara att en krok med hulling fastnar en gång och stannar där. Lite förenklat riskerar den att punktera en ven en gång. En krok utan hullingar däremot kan lossna och fastna många gånger under en fight, därmed riskera att sticka hål på en ven många gånger.

Jag har inga belägg för att det är så här, det kan mycket väl vara helt fel. Vad tror ni?

Att inklämn hulling underlättar avkrokning är tveklöst, därmed räddar det förmodligen en hel del fisk. På fluga är det bara inklämd hulling som gäller för min del.

På jerkbait och wobbler försöker jag oftast trimma om beten så det räcker med en trekrok, det reducerar även risken för lösa krokar vid landningen, en vacker dag sitter en i tummen. Enkelkrok är ett annat alternativ jag testat lite, det funkar förvånansvärt bra.

Sen är en kraftavbitare obligatorisk i beteshinken. Sitter krokar bakom gälbågarna är det bara att klippa dom direkt istället för att försöka reda ut eländet, det minskar risken för fisken rejält på alla sätt.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Har gjort det sedan sommaren 2011 och tappar sällan fisk.
          Kroken penetrerar lättare och ger du slacklina (oavsett om du har hulling eller ej) så får du skylla dig själv, då är man inte värd att landa fisken ändå

Tappar absolut inte mer fisk än kompisarna.
          Testa! Du ångrar dig inte!

Kommentera

Ehh, jag är inte ett dugg orolig för tappade fiskar, där spelar det marginell roll om kroken har hulling eller inte. Det jag vill vara säker på är att fisken inte tar mer skada...
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Klämmer alltid in hullingarna numera på mina drag, undantag vid mete där lämnar jag en för att fästa betesfisken i.

Avkrokningarna blir löjligt smidiga utan hullingar och man tappar inte mer fisk. Bara positivt alltså. Försöker också göra som anders sa att helst köra med endast en trekrok istället för två, alltför ofta tycker jag den andra kroken gör mer skada än nytta.

Kommentera

Är tveksam på att inklämd hulling orsakar mer skada en med. Om koken skulle sätta sig en ven, så orsakar väl hullingen mer skada? Den sliter ju upp och förstör mer. Och det med att den lossnar och sätter sig igen i munnen kan ske med vanlig krok också. Har hänt tidigare för mig.

Har funderat på enkelkrok. Men missar man inte mycket fisk på det sättet?
                Jag har ju märkt att jag inte riktigt krokar lika många fiskar med enkelkrok son med trekrok. Är det samma som på jerkbait?

När ni tar bort en krok, vilken tar ni bort? Påverkar inte det gången?

SweCam Fishing:

Kommentera

Ursprungligen postat av Flugtoken Visa inlägg
                  När ni tar bort en krok, vilken tar ni bort? Påverkar inte det gången?
                  Man får experimentera lite, med extra fjäderringar eller lekanden för att få lite tyngd etc. Jag kör oftast vanliga BJ eller liknande och där har jag inte märkt av att gången blir märkbart sämre, brukar plocka bort bakre kroken och bara köra med den i mitten, krokar oftast bra men ibland kan dom vara och nafsa efter betet och då blir man lite sur :P men då brukar jag byta till ett lite mindre bete så brukar dom sitta.

Hittade min gammla tråd om just den där frågan, kankse kan få några idéer.

Kommentera

Litet synd, faktiskt, att trådrubriken handlar om jerkfiske för frågorna om hullinglöst och enkelkrok har onekligen en vidare syftning. Själv har jag bytt ut trekrokarna mot enkelkrokar på flera av mina havsöringbeten. Dock har jag inte änny tryckt in hullingarna, men det ska jag börja med. OK, kanske kommer det att kosta en eller annan fisk men det spelar ingen roll. Mitt fiske handlar inte om att maximera mina chanser att få fisk utan om att fånga fisken under så sportsliga betingelser som möjligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 911 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B