Ställa in rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ställa in rullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det någon som testat att fiska med en Amba 5000 ct rulle utan linspridare? Funkar det till praktiskt fiske eller är det bara för casting?

Kommentera

Är det någon som testat att fiska med en Amba 5000 ct rulle utan linspridare? Funkar det till praktiskt fiske eller är det bara för casting?
      Borde funka, finns ju en hel del Amb. CT och dom är ju utan spridare,

För egen del är det bara mina största Havsfiskerullar som är utan spridare...

Kommentera

Det har snackats en del broms här och det har även jag ägnat en del funderingar...
        Många vet det ju redan men för er som inte vet så kommer här en kortfattat sammanfattning av bromsarna;

Det kan finnas upp till 4 bromsar på en multirulle, tummen, mekanisk broms, centrifugalbroms och i vissa fall magnetisk broms.

Tummen,
        Oavsett hur bra man är på att kasta måste den alltid vara med och stoppa spolen när betet träffar vattenytan.
        Det finns tydligen de som hinner med att bromsa spolen med tummen under kastet men det har jag inte lyckats med än..

Mek.bromsen,
        Den är konstant, dvs den bromsar med samma kraft oavsett varvtal, samma kraft genom hela kasten.
        Oftast en ratt som sätter lagren i spänn så att det snurrar lite trögare.
        Har man välsmord rulle, bra lager, lätt spole osv...ja så kallad "trimmad" rulle så kan man oftast kasta utan mek.broms.

Centrifugalbroms;
        En till sex små plast (elller vävbakelit) vikter som kastas utåt mot en bromsbana.
        Bromskraften är här kvadratisk mot varvtalet....det är alltså när spolen snurrar som snabbast som c-bromsen ger mest bromskraft.....dubbelt varvtal= 4-dubbel bromskraft.
        Slutsatsen är kanske att om det trasslar i början vid utkastet (när spolen snurrar som ett skållat troll) så kan det bero på att C-bromsen är för "klen"....fler bromsvikter behövs.

Magnetisk broms;
        Små permanentmagneter installerade i rullen, ibland justerbart med en ratt utifrån, finns bara på vissa rullar.
        Bromskraften är linjär mot varvtalet, dubbelt varvtal ger dubbel bromskraft.

Jag använder själv ingen mek.broms, känns som ett misslyckande om jag gjorde det samtidigt som jag gjort allt och betalat dyrt for att spole mm ska snurra lätt.
        Magnetbroms finns inte på mina rullar men jag funderar på att försöka installera det på någon rulle för att se hur det verkar.
        C-bromsen ställer jag så att det funkar för de flesta fiskesituationer....jag struntar i de sista metrarna till fördel för stabilitet och minskad risk för trassel.
        För en nybörjare skulle jag rekommendera att köra med full C-broms i början....för att sedan minska den efterhand.

Kanske kan lite vishet om de olika bromssystemen hjälpa någon till bättre åtgärd när rullen ser ur som Jimi Hendrix mikrofonfrilla.

Kommentera

När jag provade min "Camo jerk" rulle så provade jag med alla sex aktiverade och glapp spole...Gick hur bra som helst!
          Fick bra kastlängd och tokstabil rulle.
          Visst är det bra att läsa tips här,men man måste ändå prova det som passar ens egen kombo.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            När jag provade min "Camo jerk" rulle så provade jag med alla sex aktiverade och glapp spole...Gick hur bra som helst!
            Fick bra kastlängd och tokstabil rulle.
            Visst är det bra att läsa tips här,men man måste ändå prova det som passar ens egen kombo.
            Håller med men det kan vara bra att ha lite koll på vad och när bromsarna gör nytta.

Jag tillbringade timmar på att försöka få ordning på min första trimmade rulle.
            Provade fram och tillbaka med olika antal aktiverade vikter men det trasslade ändå.
            Ifrågasatte mig själv om jag var helt ute och cyklade med min kastteknik.
            Trodde att jag behövde längre spö, gav bort det jag hade till grabben och köpte nytt....inte f-n hjälpte det.
            Trassel med jämna mellanrum fast det inte borde bli det enligt allt och alla.
            Var nära att ta till mek.bromsen men där gick gränsen.....det hade varit att ge upp..
            Till slut började jag syna linan (STW ext 0,28) och upptäckte att den var platt på några ställen ett antal meter ut...ungefär där det trasslade oftast, rev av ett antal meter och rullen blev toppen!
            Kastade som en dröm alltså!!
            Det var alltså linan som hade varit problemet hela tiden.....platt lina skär ner i underliggande linlager och följer med runt=skatbo.
            Försökte övertala grabben att jag ville ha tillbaka mitt spö som han fick men han bara flinade och skakade på huvudet..suck!
            .

Kommentera

Ställa in rullen

Förutom inställningar och kastteknik så finns det ett antal saker som kan orsaka så kallade technical overruns.

Kass lina som nämnts ovan är en klassiker men en dåligt påspolad lina ger liknande symptom. Enklast är att släppa hela linan efter båten med en trög wobbler i änden och veva hem under lite lagom press. Det brukar vara en bra ide att göra med all nypåspolad lina.

En annan anledning är att det är dags för sevice. Ett lager eller en smutsig evighetsskruv som nyper till på något ställe räcker för att linan ska fastna i underliggande lager med välbekant resultat.

Helt nya rullar brukar kunna vara rejält smorda för att klara tio års sommarfiske utan service. Ibland hamnar det fett på fel ställe och det kan ha ungefär samma effekt som när det är dags för service. Därför plockar jag ner, rengör och smörjer upp alla nya rullar, men det är kanske lite överkurs.

Nya eller nytrimmade rullar brukar kunna kräva lite inkörning. När jag monterade ut trimm i min pro rocket gick den urkass i nästan en hel månad, men sen dess funkar den bättre än någonsin.

När rullen är inkörd, välsmord och har en bra lina rätt upplagd så börjar inställningarna fungera mycket tydligare. Personligen föredrar jag ingen mekbroms (bara centrering av spolen med minimalt glapp), en till två aktiva vikter (av 6) och litar på tummen. Men det är högst personligt vad som fungerar för var och en.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Nu är det iof 20 år sedan jag körde med ambasadör men börja med att kasta päron sänken. Då riskerar du inte bottennapp när du står och trasslar ut skatbona som kommer att dyka upp i rullen.

Jag tyckte även ganska tidigt att ca 50 cm "dropp" när jag fipplade lite med spöt var att rekomendera. I början får man tyvärr ha "slut" bromsen (vet i fan vad den heter men bromsar i slutet av kastet) lite för hårt stäld men den kan man lossa efter nära på varje kast utan skatbo.

Kast tekniken är på vissa sätt lik flugkastning har jag kommit på. Det är spöt och inte du som ska kasta i väg draget. Sedan är det som någon skrev i början att du kan inte tvärnita med spöt i utkastet.

Lycka till och ge inte upp. Till och med jag kunde lära mig kasta men det tog en försommar när jag var arbetslös och fiskade dagligen

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                  Jag använder själv ingen mek.broms, känns som ett misslyckande om jag gjorde det samtidigt som jag gjort allt och betalat dyrt for att spole mm ska snurra lätt.
                  Ungefär vad jag själv kommit fram till. Det känns ju rätt meninglöst att sitta och skruva och smörja så att spolen ska snurra med så låg friktion som möjligt för att sedan vrida åt en skruv för att skapa just friktion...

Kommentera

Att kasta med multirulle är en fråga om "learning by doing" , det går inte att lära sig kasta bara genom att läsa om hur man ska göra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      Att kasta med multirulle är en fråga om "learning by doing" , det går inte att lära sig kasta bara genom att läsa om hur man ska göra.
                      Sant, men man ska inte underskatta värdet av teoretiska kunskaper. Det gäller i allmänhet men i synnerhet när den frustrerade multinewbien lyckats trassla ut sitt femtioelfte skatbo och ska försöka ställa in rullen och utföra kastet utan att genast åstadkomma det femtiotolfte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 784 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B