Ställa in rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ställa in rullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av johansson25 Visa inlägg
    Så man skall alltså inte ha det så hårt ställt så att draget bara åker ner 25cm vid ett knyck som det står i handboken ?
    Nä,tycker inte det.Det blir inga kastlängder...
    Läs mitt,marsv981 och KeBa's inlägg.Det är bara ut å träna! :-)Sen kan du börja vinkla rullen mm om ett år eller två..;-)

Kommentera

Själv är jag relativ nybörjare på det här med multirullar men jag har studerat och testat hur man ska ställa in rullen rätt intensivt (och ordnat några rejäla fågelbon på vägen). Såvitt jag förstår är El Camino rätt ute. Vill man få ut maximal kastlängd ur en multirulle så får man offra den säkerhet de olika bromssystemen erbjuder och ställa in den så att man ligger på eller över gränsen till linresning och lita på tummen. Vill man ha problemfritt fiske så offrar man de sista tio metrarna och låter rullen bromsa men då kastar inte ens den bästa multirulle längre än vad en abumatic gör. Sedan finns det naturligtvis en gyllne medelväg och det är den man (åtminstone jag) vill hitta, dvs en inställning som ger nästan maximal kastlängd och där man är beroende av viss tumbromsning (särskilt när draget slår ned i vattnet) men inte behöver ha hjärtat i halsgropen hela tiden. Exakt hur den inställningen ser ut tror jag inte att man kan ge några exakta anvisningar om utan den varierar från kastare till kastare, från rulle till rulle och beror även på linan, vilket drag man använder och vinden. Det gäller helt enkelt att lära känna sig själv och sin utrustning och att acceptera en (hel) del trassel på vägen.

edit. Sedan är det naturligtvis så att man sällan behöver ta ut maximal kastlängd. själv fiskar jag huvudsakligen efter havsöring från kusten och då vill man oftast kunna kasta hyfsat långt men om jag satt i en båt och fiskade efter gädda så skulle jag nog dra åt bromsen en aning och istället parkera båten litet närmare vassen, grynnan eller vad det nu är jag kastar mot.
      Senast ändrad av lausvik; 2013-01-23, 01:08.

Kommentera

Så man skall alltså inte ha det så hårt ställt så att draget bara åker ner 25cm vid ett knyck som det står i handboken
        Jag brukar säga att om skatbo uppstår direkt när man släpper betet är orsaken fel kastteknik , om problem uppstår under kastets gång får man justera C-vikterna och om det jäklas mot slutet när draget slår i vattnet är det tummen som krånglar ..

C-vikterna har större betydelse för kasten en mek-bromsen (personlig uppfattning)
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-01-23, 09:42.

Kommentera

Vad är det igentligen då för fördel med multirulle mot en haspelrulle ? :P
          Tycker det värkar vara mer pillande till samma kastlängd hehe

Kommentera

Kommentera

Trumman har gjort en bra video som visar hur man kastar

Kommentera

Sök och du skall finna.
                Men i kort: Multirulle pallar för tyngre fiske och har högre potentiell kastlängd då spolen roterar så att linan rullar av och inte "dras" av som i en haspelrulle. Dessutom kanske den viktigaste saken: Du kan serva en multirulle och ha den i princip hur länge som helst, de flesta haspelrullar idag (även Shimanos dyrare) innehåller plastsaker och de rekommenderas inte att pilla med.

Kommentera

Finns massor av trådar här att följa för att se massor av argument för och emot haspel och multi.

Vad beträffar "pillandet" så är det för mig ett rent nöje som gör att mina rullar skänker mig glädje och avkoppling även när de inte sitter på spöt.

En liten "historia",
                  2003 köpte jag min första ambassadeur, en S5600C.
                  Ställde in enligt manual, precis som du beskrev....knyck och betet ska falla 25cm.
                  Hade ingen aning om att jag inte kunde kasta som med haspel.
                  ....och c-broms?....hade inte en susning om att den ens existerade..
                  Läste givetvis att den skulle smörjas ibland...otydlig manual där man inte såg vart pilarna pekade där man skulle ha olja och fett.
                  Äh, tänkte jag....mina Cardinal 66 var aldrig servade och hade funkat fint i 30 år så jag struntade i det.
                  Rullen blev liggande till förmån för mina 66-or....

För några år sedan råkade jag ropa in en Amba RCN60, 750 spänn ny med garanti men hade ingen aning om vad jag köpt.....ytterligare en som blir liggande?....suck..
                  Googlade för att se om jag gjort bort mig eller om den var något att ha och snubblade på fiskesnack!
                  Jo, visst var rullen bra men forumet verkade ju dessutom väldigt matnyttigt!
                  Spånade runt......mycket.....och vad skrev de om, trimma rullar!?.....UT-trim?...nu yrar de allt...
                  Till slut tänkte jag att alla KAN inte ha fel vilket slutade med en specialbeställd 6000C från UTREEL.
                  Min RCN60 gav jag till grabben, den hann jag aldrig använda....bäst är ju bättre än bra!
                  Snöade samma år in på Ambassadeur 2500C....nu har jag 4...nej strax 5 stycken. 25'or
                  Alla är ombyggda till perfektion utom guldrullen som står och glänser i vitrinskåpet

Vad ville jag nu få sagt med det här...jo VARNING!!!!
                  Fastnar du i multiträsket.....och dessutom kommer in i trimmets underbara värld så blir det DYYYRT!!! och det är starkt VANEBILDANDE!!!
                  ....fast jäklar vad kul det är!

Förresten, min S5600C tog jag isär efter alla år som den legat och samlat damm, rengjorde och smörjde med bra olja......och nu visste jag ju dessutom vilken kastteknik man skulle ha med multi....och se på f-n, den kastade ju riktigt bra!

Kommentera

Du har rätt KeBa...Mycket billigare med haspel!

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                      Det där var nytt för mig Kattman, intressant!
                      Kan du utveckla varför vinkeln påverkar?
                      Det lär (allvarligt) ha med jordklotets rotation att göra (eller så är det någon som har lurat mig).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 777 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B