Alltid bästa kroken på alla HÖ-drag! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alltid bästa kroken på alla HÖ-drag!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alltid bästa kroken på alla HÖ-drag!

Tänkte bara ge ett litet tips till alla havsöringsfiskare, framför allt till er som vandrar med lätt utrustning längs stränderna och inte vill bära på en stor draglåda. Man har ju normalt massor av HÖ-drag, framför allt om man som jag tillverkar dem själv. Att hålla alla krokarna tip-top blr både svårt och kostsamt, i alla fall om man alltid vill använder dyra färgkrokar!

Gör i stället så här, se även bifogad bild:
    # Fäst, med en fjädering, ett mindre beteslås i din favoritkrok.
    # Fäst sedan beteslåset i HÖ-draget. När du byter drag flyttar du även kroken till nästa drag.
    # När kroken bir ovass efter att ha studsat i stenar byter du enkelt till en ny "super krok"!

Detta system är fantastiskt smidigt framförallt när man fiskar från land, 10 kroklösa drag i byxfickan och en supervass krok som du flyttar från drag till drag (ta med några extra krokar i en gammal filmburk). Dessutom så gör beteslåset att öringen inte har en chans att snurra/benda sig loss mot draget.
    För alla er som är oroliga för att kroken hamnar för långt bak... glöm det.. det är inga problem, ni får definitivt inte färre hugg/fiskar med denna lösning, snarare tvärtom!!

Fiska mer!
    I'm Homemade
    Bifogade filer
    ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Lekande mellan pirk/krok

Påminner om hur jag fäster kroken till pirken. Visar här så att fler förstår. Och hur bra det är. När fisken inte kan bryta mot pirken. När fisken kämpar.
    Bifogade filer
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av homemade
      Tänkte bara ge ett litet tips till alla havsöringsfiskare, framför allt till er som vandrar med lätt utrustning längs stränderna och inte vill bära på en stor draglåda. Man har ju normalt massor av HÖ-drag, framför allt om man som jag tillverkar dem själv. Att hålla alla krokarna tip-top blr både svårt och kostsamt, i alla fall om man alltid vill använder dyra färgkrokar!

Gör i stället så här, se även bifogad bild:
      # Fäst, med en fjädering, ett mindre beteslås i din favoritkrok.
      # Fäst sedan beteslåset i HÖ-draget. När du byter drag flyttar du även kroken till nästa drag.
      # När kroken bir ovass efter att ha studsat i stenar byter du enkelt till en ny "super krok"!

Detta system är fantastiskt smidigt framförallt när man fiskar från land, 10 kroklösa drag i byxfickan och en supervass krok som du flyttar från drag till drag (ta med några extra krokar i en gammal filmburk). Dessutom så gör beteslåset att öringen inte har en chans att snurra/benda sig loss mot draget.
      För alla er som är oroliga för att kroken hamnar för långt bak... glöm det.. det är inga problem, ni får definitivt inte färre hugg/fiskar med denna lösning, snarare tvärtom!!

Fiska mer!
      I'm Homemade
      Jag och mina "öringkompisar" slutade att använda beteslås för många år sedan. Detta pga. av att i princip alla olika modeller lyckades gå upp, gå av, eller vridas sönder. Då använde vi dem endast till att fästa betena med. Ditt tips verkar vara riskabelt och jag skulle inte våga chansa...
      Mitt tips blir dubbla fjäderringar av bra kvalitet, eller ännu bättre, fjäderring-lekande-fjäderring.

Kommentera

Intressant kommentar Pryliz, vi är tre polare som använt denna teknik i ett par år vi har aldrig knäckt ett enda beteslås, mig vetligen. Att beteslås öppnas är ett känt problem, kan bara konstatera att vi aldrig förlorat fisk av denna orsak (vid örignfiske med denna metoden).
        Jag tycker att vinsten med att kunna ha 10 beten i fickan, och att krokarna alltid är i perfekt kondition är större än risken som ett extra beteslås utgör.

Valet är fritt, men håll till höger!

I'm Homemade

Kommentera

Ursprungligen postat av homemade
          Intressant kommentar Pryliz, vi är tre polare som använt denna teknik i ett par år vi har aldrig knäckt ett enda beteslås, mig vetligen. Att beteslås öppnas är ett känt problem, kan bara konstatera att vi aldrig förlorat fisk av denna orsak (vid örignfiske med denna metoden).
          Jag tycker att vinsten med att kunna ha 10 beten i fickan, och att krokarna alltid är i perfekt kondition är större än risken som ett extra beteslås utgör.

Valet är fritt, men håll till höger!

I'm Homemade

Visst kan du ha dina snygga beten i fickan med "min" metod oxå!
          Hur mycket längre tid kan det ta att lirka av/på en fjäderring kontra öppna/stänga en hake? 2 sek.?
          Samtidigt uppger du att hakar som öppnas är ett känt problem...
          Som sagt, valet är fritt. -Det gäller att prioritera här i livet...

Kommentera

Att byta en krok som sitter på en fjäderring är INTE lätt, ialla fall inte med mina iskalla händer ute på gungande hav. Men det klart, men en fjäderringstång i fickan så kanske det fungerar.
            Som jag sa, av oss tre har ingen någonsin förlorat fisk p.g.a. öppnat beteslås vid öringfiske, trots att vi kör med två beteslås/drag. Jag är övertygad om att de ständigt sylvassa krokarna har gett oss fler öringar än tidigare.

Vid gäddfiske har jag dock sett problem med flera typer av beteslås, dock är dessa modeller sedan länge bannlysta vid allt fiske.

I'm Homemade

Kommentera

Jag brukar knyta fast kroken med en "tafs" av 0.23 Ppro i frontögglan, och sen hänga dit kroken med en tunntunn nylon lina i akterögglan som får gå av.
              Ingen fisk i världen krokar loss sig.
              www.utreel.com

Kommentera

Sen är frågan om man skall ha en trekrok på alla HÖ drag, en dubbel-krok
                tycker jag duger på Vicke, Sandgrävlingen, Gladsax osv.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                25 svar
                3 337 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Chrispenborn  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02