Ja, det går hur bra som helst. Det går också bra att köra swimbaits och softbaits med jerkspö.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Det är äntligen dags - planering inför årets vårfiske efter gädda!
Collapse
X
-
"A bad day of fishing is still better than a good day at work"
SweCam Fishing:
https://www.youtube.com/user/fisherman993
-
Orka fiska tidig gryning och sen skymning.
Jiggar på branterna och vobblers/jerkbait på grundare vatten >3m.
Fiska så mycket du kan. Varje timme är väl investerad om du vill lära dig storgäddans taktik i din sjö.
Kommentera
-
Jerkfiske är riktigt roligt och inte allt för svårt att lära sig. Snåla inte pengar på multirullen är det viktigaste. Kör själv med ABUs ambassadeur revo toro 51-hs, mycket skönare än haspelrulle.
Finns det några bra ställen att stå från land omkring mynnigen? Ska dit nästa helg och testa fiska efter gädda. Eller går det att hyra båt däromkring?
Kommentera
-
Hej igen!
Jag sitter just nu och planerar helgens tur i ovan nämnda vatten. Vattentemperaturen i Umeå just nu är cirka 12-14 grader, således lämpligt för gäddan.
Jag har en fundering angående vindens påverkan när vi väljer fiskeplats. Vid ett flertal ställen på nätet (bl.a. den gedigna sammanställningen på trumman.com) står att läsa att man ska "fiska i lovart". Innebär detta att man ska kasta med eller emot vinden? D.v.s. bör vi fiska i norrvända vikar om det har blåst nordliga vindar dagarna före fisket?
Visst kliver de stora gäddorna in på grundare vatten så här på hösten? Är det "bara" att följa vinden och specificera fiskeplatserna utefter den, eller finns det andra viktiga faktorer att tänka på?
En till fråga rör vädret. Till helgen ser det ut att bli strålande sol och endast 2-3 m/s - är det "lönt" att planera in 48 timmars fiske eller ska vi skjuta på det till någon annan helg med bättre förutsättningar? Vad säger er erfarenhet?
Kommentera
-
Hej igen forumet!
Jag använder min gamla tråd istället för att skapa en ny. Höstfisket har gick riktigt bra 2014 där vi lokaliserade många gäddor med en maxvikt på 7 kg. Nu har jag (åter igen) funderingar inför vårfisket 2015 där jag inte vet vart jag ska lägga mina timmar.
Om jag läser artiklar och på forumet så är det glasklart vart man ska leta gäddan på våren: i lekvikarna eller i branterna just utanför (lite beroende på när på våren man fiskar).
Se bifogad karta över mitt fiskeområde Skeppsvik där jag har markerat ut ungefärligt djup utifrån mina timmar spenderade med ekolod och båt.
De gula ringarna markerar en stor lekvik. Här fick vi överlägset mest fick under hösten 2014 (7kg's-fisken tog vi också här). Däremot finns det ingen som helst djupförändringar/branter i närheten. Det närmsta man kommer är det grönmarkerade området som är ett 100x100m stort område där det blir lite djupare. Men detta område ligger ju en kilometer(!) ifrån lekviken!? Vart kan de stora madammerna som leker här på våren stå?
Samma sak är det med lekviken som markeras med en lila ring - det finns inga djupkanter/hålor ens i närheten (om man inte räknar förändringar från 1,2 meter till 1,4 meter...) Vart kan gäddorna stå här innan de kliver in för lek?
Det röda området är ett utlopp där Sävarån rinner ut. Hur ser ni på att fiska här på vårkanten?
Tack för förhand!
Kommentera
-
Det skiljer lite på hur man ska betrakta en lekvik, lekområde beroende på vart den befinner sig i förhållande till omkring liggande vatten/stora djup mm.
Men jag skulle nog utan tvekan betrakta HELA det område du djupmarkerat som en lekvik/lekområde. Dom går säkert in under vinterisen och väl där kan dom stå vart som helst utspridda inom området tills det är dags att gå in riktigt grunt i vass och strandgräs för lek.
Innan dom går in dit på hösten står dom säkert utanför där det finns djupare å varmare vatten gissningsvis området till höger på din karta beroende på vilka djup du har där.Senast ändrad av Exxet; 2015-02-05, 22:44.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 777 visningar
1 gilla