tips om gösfiske?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips om gösfiske??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips om gösfiske??

jag har länge haft 100% fokus på gäddan, men skulle nu vilja sätta mig in i gösfisket. Skulle därför uppskatta lite tips om hur jag ska tänka för att överlista fisken. Vart, hur och när ska jag fiska för bästa resultat?

mvh felix

Kan du specificera var du fiskar och hur? Har du tillgång till båt? Pröva sökfunktionen finns många bra tips om gösfiske. Men rätt plats är a och o.
    Jag började gösfiska med levande löja och flötmete. Men jigg funkar oxå bra. Fiska med någon som kan platserna för rätt årstid på så sätt sparar du mååånga timmar.

Kommentera

Är du ute efter stor gös eller gös i allmänhet. Fiskemetod, typ av vatten? Sen är gösen lynnig vilket som så den enes sanning behöver inte stämma för någon annan
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Samma här. Fokuset har nästan alltid vart på gäddan men de senaste åren har jag satsat lite på gösen med varierat resultat. Då jag är för rastlös för att mete har jag kört med trolling och spinnfiske.

Några ord om min göstrolling.

Trolling

Trolling över jämt djup. 3-4 meter med inslag av mindre stenar, strömmar, undervattensrännor/åsar. Kör varierat i S-kurvor eller som om du vore full. Viktigt är att variera hastigheten på båten, slå av gasen på båten och dra på lite extra gas ibland för att få upp lite fart. Bäst är det klassiska ro drag på grund av den oregelbundna hastigheten. Övertala någon kompis som gillar att träna... Drag som fungerat här är Salmo Whacky, Salmo Whiefish och diverse mindre 9 cm Rapalas.

Trolling längs kanter. Branta kanter från 2-3 meter till 7-8 meter eller jämt sluttande kanter. Kört en bit utanför kanterna med wobblers som Cotton cordell storlek 4 och 6, Salmo Whitefish, djupgående rapalas, Westin deep runner. Mycket stopp och oregelbunden körning. När du vevar upp draget för att byta så gör alltid ett vevstopp 5-8 meter från båten, låt draget hänga stilla en stund och småryck lite i betet, samma teknik gäller för spinnfiske. Har fångat förvånansvärt många gösar på det sättet nära båten.

Bara kört bonnatrolling dvs handhållet med vanliga spinnspön med kastvikt upp till 40 gram. Det behövs rejäla mothugg och vassa krokar när man fiskar gös.

Den ståltafs som fungerat bäst för mig är en Spinwal 30-40 centimeters-varianterna samt flourcarbon i .40-storlek. Knyter fast wobblers med Rapalaknuten under dagsfiske och kvällsfiske har jag ett litet lekande. Har ärligt talat inte märkt någon skillnad mellan flourcarbon eller ståltafs när det gäller antal fångade fiskar.

Stor gummihåv är nästan ett måste, lättare release och krokarna fastnar inte lika lätt. Jag har en från Kinetic som var prisvärd, 300 spänn tror jag att den kostade.

Lycka till!

Kommentera

Jigga!?
          Överallt där du hittar ojämnheter i botten =)
          Eller tvärt om. Flatbottnar ovanför/nedanför branterna.

Kommentera

jag är ute efter gös i allmänhet, stort och smått.. föredrar att jigga. Jag funderade lite på om man hela tiden fiskar på branterna eller står gösen någon annan stans vid en viss tid på dygnet. Och hur gör ni när ni fiskar av branterna?

Kommentera

fiskar föresten i skärgården nära furusund..

Kommentera

tips om gösfiske??

Ofta står de på ett för dagen speciellt djup. Hittar du gös på 9m så kan man ge sig fan på att de står på 9m på andra ställen i sjön med. Hård botten vill de ha. Oftast är branter bäst men har även haft stor framgång på stora flatbottnar i anslutning till större djup. Det roliga med gösen är att hittar du dem på ett ställe ena dagen så är det helt tomt på fisk där dagen efter, lynniga rackare!
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

tack för alla svar! bara en sak jag inte har fattat helt.. funkar det att fiska dygnet runt? Jag har hört att gösen går upp på grunt vatten typ på kvällen och då är det väl dumt att fiska djupt på branter och sånt?? :P

Kommentera

Har fått gös nästan överallt i grodhavet (Mälaren).

Strömmande vatten
                    Mitt i fjärdarna
                    Branter
                    Flatbottnar

Allt mellan 1-10m och stenig eller lerig botten. Dygnet runt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B