Dynacable - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dynacable

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dynacable

Körde länge dynacable 0,20 mm, har funkat svinbra..gillar den, lätt och följsam och stum såklart..

När jag bytte rulle körde jag på 0.16 och nu funkar det inte alls. Jag får backslag så fort jag tar i i mina kast och linan har också vid något tillfälle gått av i toppen när jag kastat lite tyngre wobblers..

Kan det vara så stor skillnad mellan tjocklekarna.. kan det vara att den tunnare linan skär in mer i rullen och orsakar backslagen eller finns det någon annan anledning till backslagen

jag kör en 5500 C5 MAG, den har både centr. och magnetbromst och även hårt ställd trasslar den sig. Har kört multi i över 10 år.. så kasta kan jag (tror jag =)
    MINST 5 KG!

Ursprungligen postat av Linus
    Körde länge dynacable 0,20 mm, har funkat svinbra..gillar den, lätt och följsam och stum såklart..

När jag bytte rulle körde jag på 0.16 och nu funkar det inte alls. Jag får backslag så fort jag tar i i mina kast och linan har också vid något tillfälle gått av i toppen när jag kastat lite tyngre wobblers..

Kan det vara så stor skillnad mellan tjocklekarna.. kan det vara att den tunnare linan skär in mer i rullen och orsakar backslagen eller finns det någon annan anledning till backslagen

jag kör en 5500 C5 MAG, den har både centr. och magnetbromst och även hårt ställd trasslar den sig. Har kört multi i över 10 år.. så kasta kan jag (tror jag =)
    Jag tror att det är som du skriver. Redan 0.20 på en 5500 kan vara på gränsen. Antagligen är 0.16 på tok för tunt. Man tjänar inte hellre någon kastlängd på en multi när det redan är så klena dimensioner. Byt tillbaka, jag för min del skulle aldrig gå under 0.23 på den rullstorleken, finns liksom ingen anledning.

Kommentera

ser iof ingen anledning att köra så tunt o håller me kg i det han säger, har en liten eon exl pro 3600 som jag kör 0.13 på när jag bytte till 0.20 så var längdskilnaderna minimala..
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Tack för svaren!! skönt att få det bekräftat!

Ska byta upp mig till en tjockare lite med det samma!

Dock.. någon som har en aning om varför linan gick av vid spötopen när jag först kastade en BJ och sedan en BD? för stort tryck på linan och för styft spö (har ett ruttet excalibur)
        MINST 5 KG!

Kommentera

ja precis i slut svingen är ju påfrestningarna som störst på lina när du ska trycka iväg ett 80g bete och är den då lite skadad så blir ju påfrestningarna enorma för den lilla linan.. på jerkspöna kör jag 0.30 på mitt lätta och 0.36 på mitt grova.. normalt ligger jag runt 0.20 på haspel rullarna... Tycker inte att det är för grovt ändå.. Har sett en kille svinga iväg en bd regular med jerkspö o pp 0.36 och linan gick av på samma sett som för dig... Så du kan ju sj tänka dig om en lite skadad 0.36 råkar ut för de missödet så borde chansen att få linbrott vi kast me 0.15 o en bd vara mycke högre..

Kommentera

mm, det är fan inge kul att se en 300 kr. BD flyga iväg för alltid..för att sedan i nästa kast göra likadant med en BJ

Men nu fattar jag varför i alla fall.. skönt att få sina spekulationer bekräftade.

Vilken lina kör du med föresten? dyna?
            MINST 5 KG!

Kommentera

Kan väl tillägga att om du kör mycket med större drag så är det dumt att gå under 0.28 i dimension, på rena jerkgrejor är vi många som är eniga om att 0.36 är lämpligt.

Kommentera

Jag kör 100% Power Pro

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 777 visningar