Nybörjare inom gäddfiske vill ha råd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare inom gäddfiske vill ha råd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Precis som vi gör i "rulltrådarna".
    Där är vi sakliga och ger varann pluspoäng hela tiden !
    / Henke W
    Att hålla en diplomatisk profil är inte så lätt alla gånger, men tro mig HenkeW , jag försöker så gott det går.
    ... och andra sidan rulldiskussionerna är en petitess om man jämför med C&R trådarna!

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Det är väl ändå att överdriva? Däremot så har jag påpekat att man kan fiska gädda med annat än tung jerkutrustning. Men det var tydligen att svära i kyrkan (där det verkar vara skrämmande lågt i tak) så nu avslutar jag, med omedelbar verkan, mitt deltagande i alla diskussioner om gäddfiske.

Först måste jag säga: TACK!
      Sedan ställer jag mig frågande till huruvida du ville tipsa TS om lämplig utrustning eller tjafsa i största allmänhet?
      Det är väl få här som har tipsat om tung jerkutrustning,eller?
      Tyckte det kom in en del snack om enhandsspön och nylonlina i ämnet?
      För att inte tala om DIN inställning till gäddfiske nu kontra förr?

Kommentera

Sv: Nybörjare inom gäddfiske vill ha råd!

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Att hålla en diplomatisk profil är inte så lätt alla gånger, men tro mig HenkeW , jag försöker så gott det går.
        ... och andra sidan rulldiskussionerna är en petitess om man jämför med C&R trådarna!

Häls /T
        Bra skrivet !
        Vi håller varandra i handen och tipsar trådskaparen om att antingen köpa en Shimanorulle eller en Ambassadeur av bättre snitt så har han en bra utgångspunkt för framtida gäddfiske.
        Eller kanske (bara kanske) en Daiwa rulle :p
        Tycker vi kan stå under gemensam flagga och ge det tipset!

Sen att välja spö är en ren djungel.
        De spön jag har testat till lite tyngre fiske är mitt Edge Dynamic, polarens Grim Reaper och en annan polares SG MP Pro -100gr.
        Alla tre funkar ypperligt.
        Vad gäller JB där har jag inte testat mycket.. Stiff, några Berkley spön och jag "råkade" testa polarens Edge JB spö (det med krokigt handtag) tillsammans med en Daiwa Luna och det var satans vad skön den kombon var... F-n ta dig "leg lock".

Kommentera

Säger bara:Sjösländan XP SpecialPike 20-80...
          Inte med nylon på rullen dock..;-)

Kommentera

Tack!

Sådärja! Jag tog mig lite tid och läste igenom tråden igen. TS har inte skrivet så mkt, det är mest vi "gamla rävar" som pinkar omkring för att markera revir.
            Som TS har skrivit väldigt lite om det han vill ha, då föreslår jag följande:

1)
            Användbara ord är : shimano, curado, calcutta, st croix...
            OK, jag skojade lite. Nu blir lite mer seriöst: Jerkspö, jerkrulle och jerkset för att börja med.

2) Budgeten är bra att veta, så vi kan föreslå rätt prylar.

Häls /T

PS: F..! Det här är riktigt dåligt av mig! Det tog 8 sidor att skriva ett vettigt inlägg.
            Senast ändrad av tonyex; 2012-12-14, 23:27.

Kommentera

TS, om du vill ha ett spö som inte är dyrt och funkar som allround spö ifall du inte gillar jerk, så kan jag rekomendera Savagear Big lure & Jerk. Med lite träning så kan du kasta iväg det mesta mellan 20 och uppåt.

Spöt är klassat 150 och är 7 fot. Personligen så är det lite långt för mig att jerka beten med, då då jag är dvärg. och lite för mjukt. Men det är ju bara en smaksak. Finns säkert nån som tycker det spöet är jättegrymt. Ska nog inskaffa en 6.6-6.8 till våren och använda SG spöt till vanligt spinnfiske.
              Senast ändrad av poppers man; 2012-12-14, 23:57.

Kommentera

Om jag skulle råda TS så skulle jag nog föreslå honom att börja med ett 8-9 fots spinn/alt haspelspö klassat upp till ca 100 g före att gå på ett renodlat jerkkit.

Tycker att det blir mer allround och det går ju faktiskt rätt bra att spinna en hel del av de vanligaste jerkbait-modellerna, typ Buster Jerk, Westin Jerk o Salmo slider.

SG MP Pro som Henke nämnde som ett alternativ ovan har jag själv och använder tillsammans med en Revo Toro 50, det spöt tycker jag är ett extremt prisvärt alternativ...har under hösten sålts ut hos flera handlare för runt 650 kr. Finns både som spinn och haspel beroende på vilken rulltyp som föredras. Passar mig här för att säga att det ena är bättre eller sämre än det andra....

Föredrar man haspel är det i första hand rullar i 4000-storlek som gäller. Här finns en mängd rullar bland de större tillverkarna som är fullt godkända alternativ. Håller man koll på olika extraerbjudanden går det att hitta en rad fullt godkända alternativ i spannet 600-1200 kr.

En anledning att välja spinn/multi kan vara att det går att använda samma rulle om man senare vill komplettera utrustningen med ett jerkspö. Tänk i så fall övrer valet om det skall vara en höger eller vänstervevad rulle. Själv spinner jag hellre högervevat men kan inte hantera jerkspöt med vänster handen så där blir det vänstervevad rulle. Skulle jag bara ha en rulle skulle det bli en vänstervevad men i mitt fall har jag rena jerkrullar och rena spinnrullar.

Till jerkbaitfisket kör jag själv med en Ambassadeur 5601 JB av första årsmodellen och till den använder jag ett Daiwa Luna Predators Jerkbait spö som jag trivs väldigt bra med.

Som T skriver ovan så spelar budgetramen självklart in vilken nivå man lägger sig på när det gäller prylarna ...men som jag antytt ovan tycker i alla fall jag personligen att man kanske inte behöver rusa iväg och köpa det dyraste i första steget.....bättre begagnat är alltid ett alternativ.

Vet inte vad hardcore-multifantasterna tycker men som jag ser det så är det viktigare att inte välja de allra billigaste modellerna om man väljer multispåret... har själv uppfattningen att där skiljer det mer i prestanda än om man jämför en haspelrulle i intervallet jag skrev ovan med en som ligger mellan 2500-3000 kr.
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Stämmer!
                  Först kör man en prorocket,som funkar bra för det mesta
                  Sen kollar man med tonyex om man vill uppnå
                  nirvana :-D

Kommentera

TS, köp inte haspel. Multi är så j*vla överlägset det bara kan bli. lyssna på en amatör som mig. När man lärt sig fiska med multirulle så blir bara haspel kitet stående. Mitt används bara till skitterpop.

Okej, så high five på multi.

Kommentera

Köpte idag ett styvt savagear pro spö 6,6fot med upp till 150g kastvikt och en abu ambassadeur 5501 cs rocket. Bestämde mig för jerk =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 784 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B