Vad gör jag för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör jag för fel?

Nu har jag varit med min sambo ute å jerkat för att försöka få en gädda. Har varit ute flera gånger men varje gång jag är me så händer absolut INGET...men så fort jag inte är me så får han gädda....

*suckar tungt*

Jag vill ju me ha en gädda å visa att jag me kan =) =)

Jag får rätt gång på piggen å allt går jätte bra...men blir gäddorna rädda för mig när jag kommer eller? ;=)

jaja...var tvungen att skriva av min ilska...jag ska minsann åxå ta en stor gädda ;=)

MVH Pisan

Ge inte upp ... min kompis offrade 2 hela pass på ca 12 timmar/pass med att försöka få en gädda på Lucky 13. Inte förrän han provade att blya ned den till 2 meter det tredje passet funkade den, så ge inte upp bara för att det går trögt. Förr eller senare lossnar det.
    www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
      Ge inte upp ... min kompis offrade 2 hela pass på ca 12 timmar/pass med att försöka få en gädda på Lucky 13. Inte förrän han provade att blya ned den till 2 meter det tredje passet funkade den, så ge inte upp bara för att det går trögt. Förr eller senare lossnar det.

Tack för uppmuntran å jag hoppas verkligen du har rätt. Jag har ju adlrig fått nån gädda så jag vill så gärna få det när de flesta vi känner fiskar det mycket.

Nopp ska inte ge upp =)

Tack så mycket

Kommentera

Du Måste Tro På Vad Du Gör !!!!!!
        goldennafets

Kommentera

Sorry, men det lät så roligt:

"Nu har jag varit med min sambo ute å jerkat".... kan associeras till något annat.

Du säger att din sambo alltid får fisk när du inte är med. Är du säker på det? Har du sett fisken? Risken finns att det är ett vanligt litet "fiskeljug".

Kommentera

Annars så finns det ju de som säger att det inte går att få fisk när fruntimmer är med

Möjligt det stämmer på gädda. Fast jag och min fru har haft dubbelhugg på gädda och hon är duktig på att dra mört till gäddmetet! Dock uppskattar hon inte det öde mörtarna går till mötes.

/Martin

Kommentera

Fasen, varenda gång min sambo följer med mig så är det alltid hon som drar störst och mest. Även om jag viasr henne alla skit ställen i sjön så lyckas hon.. Ge bara inte upp du ska se att det snart vänder för dig oxå

Kommentera

Ursprungligen postat av pikecatcher
                Sorry, men det lät så roligt:

"Nu har jag varit med min sambo ute å jerkat".... kan associeras till något annat.

Du säger att din sambo alltid får fisk när du inte är med. Är du säker på det? Har du sett fisken? Risken finns att det är ett vanligt litet "fiskeljug".
                *ASG* ja visst kan man jerka lite annat när man är ute...men just nu tycker jag det är lite väl kallt att vara ute med rumpan bar ;=)

varje gång han fått fisk så har han nya bilder...så jopp...allt är sant...TYVÄRR ;=)

Kommentera

Men mina tankar är att det kan ha 2 självklara taktiska huvudorsaker till att fångsten uteblir. Och resonerar man taktik utan att ha ett specifikt fall att utgå ifrån så blir det i generella och övergripande termer.

1. Fisket sker på fel plats.
                  Det är inte där som gäddorna befinner sig just då. De gör det kanske vid andra tidpunkter på året eller dynget men inte just när ni är där.
                  Försök ta reda på var och under vilka förhållanden andra fått fisk den senaste tiden och pröva själv på samma ställen, vid samma tider och i liknande väder. Men har ni oturen att hamna i kölvattnet till skickliga Catch&Kill fiskare så kan kan ni kanske glömma det där med fångst på dessa ställen under en tid framöver. Det tar sin tid för gäddorna att ”återerövra” ett område.
                  2. Gäddorna finns där men de vill pga någon eller några orsaker inte hugga.
                  Ibland går det knappt att locka fram hugglusten hos gäddorna. Det kan bero på fiskarnas mättnad, tillfälliga väderomslag, temperaturförhållanden, siktförhållanden, tid på dygnet (och ett otal till bra orsaker som om inte annat kan hittas på vid behov och duga till bortförklaring. )
                  När gäddan inte gärna vill lindansa måste betet presenteras på rätt sätt. Vad som är rätt och det mest frestande sättet har med betets storlek, hastighet, rörelse, djupgående och färger att göra. Och naturligtvis på vilket humör gäddan just för tillfället har eller kan antas ha. Det blir alltså till att variera mellan olika metoder, beten, färger, storlekar, hastigheter och djupgåenden till ni hittar rätt. En viss metod eller ett visst bete kan visa sig vara fel just den gången men totalrätt i de flesta fall annars.
                  Vid kallt vatten söker sig de stora gäddorna mot botten. Ett bete som jerkas fram på 4m djup är kanske 6m för grunt för att en stor och alltmera otymplig romgädda ska chansa på att sticka upp och ta det. Detta för att ta ett tillspetsat exempel på hur en trög gädda kan tänkas reagera.

Er förmåga att hantera redskapen spelar naturligtvis in men jag utgår från att den är tillräckligt god.

Det finns en del författare som genom åren som gjort sig skapligt med pengar på att försöka förklara varför man stundtals blir utan fisk. Förutom ett antal fiskefora på nätet har du också några tidningar vilka vill reda ut begreppen. Detta sagt bara för att belysa svårigheterna i att ge ett fullödigt svar på varför just du blir utan.

Men det är kul ändå!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fick man fisk varje gång man är ute så vore det ju inte lika kul!!! Man får ta det som en sporre att "nästa gång, då j*****r!!

Skitfiske - det löser sig, jag lovar - trägen vinner!
                    Smaken är som baken...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B