Ursprungligen postat av harlequine
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fluorcarbontafs till havsöring???
Collapse
X
-
Senast ändrad av tonyex; 2012-12-06, 23:40.
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggHar du hör om ett spöserie som heter st croix avid eller Wild River? : ) Häls //T
Kommentera
-
Att rekommendera ett spö för att fiska havsöring är inte lätt. Det kan gå så fel. Det är mkt lättare att rekommendera ett VJ spö eller ett jerkspö, om jag får välja.
Om jag pratar om mina egna erfarenheter om ämnet, då kan jag säga så här att många av mina kompisar gillar spön upp till 45g eller till och med 50g när man ska fiska med 20-30g hö beten. Jag tycker att med ett sådant styvt spö tappar man mer fisk. Andra föredrar betydligt klenare spön, som har en härligt "drillningskänsla" , men man blir lite begränsad när det gäller kastlängder , framför allt i motvind, så på sätt och viss förstår jag varför många hö fiskare väljer lite styvare spön.
Jag tycker att du är på rätt spår. Att klämma och känna är a och o, sen det allra bästa är om man kan låna en kompis utrustning och ta några kast. Jag har hittat ett spö som fungerar bäst för mig och mina behov, fast det betyder inte att andra fiskare kommer att gilla det spö lika mkt som jag gör ...
Sen det finns andra intressanta moment, som t. ex. hur ska man kunna få ut det mesta av sin multirulle. "Vissa multirullar" gynnas av att man har snabba spön för att spolen ska kunna accelerera till max vid kast, andra gör inte riktigt det fullt ut. Så frågan om vilket spö ska man ha till havsöring är inte riktigt så enkelt, eller man kan lika väl strunta i det och köra med det man har hemma och vara glad.
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggAtt rekommendera ett spö för att fiska havsöring är inte lätt. Det kan gå så fel. Det är mkt lättare att rekommendera ett VJ spö eller ett jerkspö, om jag får välja.
Om jag pratar om mina egna erfarenheter om ämnet, då kan jag säga så här att många av mina kompisar gillar spön upp till 45g eller till och med 50g när man ska fiska med 20-30g hö beten. Jag tycker att med ett sådant styvt spö tappar man mer fisk. Andra föredrar betydligt klenare spön, som har en härligt "drillningskänsla" , men man blir lite begränsad när det gäller kastlängder , framför allt i motvind, så på sätt och viss förstår jag varför många hö fiskare väljer lite styvare spön.
Jag tycker att du är på rätt spår. Att klämma och känna är a och o, sen det allra bästa är om man kan låna en kompis utrustning och ta några kast. Jag har hittat ett spö som fungerar bäst för mig och mina behov, fast det betyder inte att andra fiskare kommer att gilla det spö lika mkt som jag gör ...
Sen det finns andra intressanta moment, som t. ex. hur ska man kunna få ut det mesta av sin multirulle. "Vissa multirullar" gynnas av att man har snabba spön för att spolen ska kunna accelerera till max vid kast, andra gör inte riktigt det fullt ut. Så frågan om vilket spö ska man ha till havsöring är inte riktigt så enkelt, eller man kan lika väl strunta i det och köra med det man har hemma och vara glad.
Häls /T
Kommentera
-
Javisst, att kasta en 7 gram toby i motvind är inte lätt, fast då ska man ha lite andra rullar. En 200 dc är nog för stor för det oavsett hur konstigt det låter, men faktum är att man behöver minst 10g för att kunna få snurr på spolen ordentligt. För sådana mindre beten, då jag andra multirullar som klarar det bättre. Dom minsta beten jag kastar när jag fiskar havsöring är vicke 15g och spöket bullit på 22g.
St croix är lite luriga framför allt deras lax och steelhead spön. Mina tester visar att deras klassning stämmer nästan på pricken och jag har testat några stycken i verkligheten. Deras musky spön är underklassade hela bunten, vilket är bra tycker jag.
För närvarande använder jag ett 1 oz spö för beten upp till 25g och ett 1,5 oz för beten upp till 30g och är mkt nöjd med dessa. Det är ju svårt att ha enade meningar om spön, och som bevis på det kommer det här: vissa av mina kompisar tycker att dessa spön är något klena, andra tycker att det är för styva, jag tycker att de fungerar kanon till det jag vill ha de för.
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggharlequine:Får man fråga vad det är med ditt parabellum som gör att du vill köpa ett annat spö?
Jag har ett själv och är nyfiken.. :-)
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggJag kan förklara det för dig med enkla ord: parabellum är som en shimano calcutta och st croix är som en amba 5000 med sea trout performance. Trillar poletten ned nu då?
Häls /T
Jag tyckte att det kändes framtungt i början,men vande mig snabbt..
Alla har inte möjlighet att tillbe St.croix guden vettö...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av harlequine Visa inläggHallå i stugorna!
Jag fiskar en del havsöring och har aldrig använt tafs tidigare. Jag har kört med flätlina som jag knyter ett beteslås på och så fiskar jag på. Inga beten tappas men det kan bli jobbigt när man fastnar 30m ut och inte kan dra av linan. HÖ som jag fångat har alla huggit utan tafs. Nu så har jag provat använda en fluorcarbontafs 0,27mm som jag blivit rekommenderad av några erfarna HÖ fiskare, då vattnet jag fiskar i är väldigt klart. Dom säger att jag kommer få fler hugg då öringen annars skyggar för flätlinan. Nu har jag provat några turer och inte har jag fått mer fisk. Dock har jag blivit av med en del beten vid bottennapp och när knutar ger upp vid kast. Detta att bli av med beten är inte så kul, så nu undrar jag om det helt enkelt är överflödigt med tafsen till HÖ fisket? Hur gör ni andra?
/H
skär av en bit flourcarbon stoppa ner i ett glas vatten, ser du den då?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggharlequine:Får man fråga vad det är med ditt parabellum som gör att du vill köpa ett annat spö?
Jag har ett själv och är nyfiken.. :-)Senast ändrad av harlequine; 2012-12-08, 17:08.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 873 visningar
1 gilla
|