Hur mycket "tål" ett feederspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket "tål" ett feederspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket "tål" ett feederspö?

Hejsan. Jag är ganska ny inom "metandet" och köpte mitt första feederspö förra året och använde det flitigt under sommaren.
    Har nyss köpt ännu ett (Broman Exclusive Feeder) och är så jävla sugen på att använda det men, får väl vänta ett tag till...
    Nåja, det jag undrar är hur mycket belastning ett sådant spö klarar av. Naturligtvis beror det på vilken topp man använder men själva anledningen till att jag frågar är att jag såg ett feederspö som var lämpligt till bl.a. ål... Eftersom jag fiskat en del ål och vet vilken styrka det är i dem funderar jag på om detta funkar på "alla" spön...? Som sagt, jag är väldigt ny inom detta område och vet inte vilka tillämpningar som finns.

Novis som är tacksam för svar... :-)

Skulle vara väldigt tveksam till ett sådant uttlande. Kan ju likna ålmete vid gäddmete, pröva får du se att du inte har en susning. Snarare ett försäljareknep skulle jag tro Men att det går för mindre ål är väl klart, men man siktar ju mot dom största.
    sigpic

Kommentera

Tjabba. Då är dina tankar som mina då hör jag.

Såg påståendet på http://www.fiskefiskar.se

"RON THOMPSON XPS FEEDER
      Ett bottenmetespö efter sutare, brax, ål mm. 4-delat med två olika toppar. Kolfiber, mycket lätt."

Men jag antar at det enda som återstår är att skriva och fråga DEM.
      Det står att det ingår TVÅ toppar men det är en bild på tre...?
      Jaja, som sagt... man måste ju undra lite.

Tack för svaret.

Kommentera

Är mycket skeptisk till ett feederspö till ålmete. Personligen skulle jag rekomendera ett karpspö/gäddspö som ha en mycket kraftigare ryggrad så du kan göra bättre mothugg och pumpa upp en stor ål till ytan vilket är förutsättningen om du skall få upp den. En ål över ett kilo är mycket kraftig i sina rusningar.

Kommentera

Man kan fiska efter ål med ålspö eller feederspö.

Ålspöna är kortare än feederspöna (8-10 fot), kan kasta upp till 90-100 gr, för det mesta har möjlighet för att fästa ljusstavar på toppen och toppen är inte uttbyttbar.

Feederspöna för ål är dem med heavy eller ultra heavy aktion i 10-15 fot längd. Ultra heavy spöna passar även för "method" fisket efter karp.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jag har fångat några ålar (bonusfångster vid bottenmete efter abborre) på upp till drygt 1,5 kg på spön med egenskaper likande "feederspön". Visst går det men jag skulle aldrig komma på tanken att använda dylika spön vid riktat ålmete (riktat fiske efter stor ål alltså).

Några av anledningarna är:

1) Tveksamhet inför möjligheten att applicera det våld som kan krävas för att lyfta en riktigt stor ål.
            2) Rätta mig gärna om jag har fel men är inte feederspön ofta bestyckade med ringar som är anpassade för ganska tunna linor. Vad händer med kastlängden vid t ex 0.35 mm nylon.
            3) Spölängden kan göra det svårt att få ålen tillräckligt nära vid håvning.

Kommentera

Detta får nog nu ses som en rent hypotetisk fråga får jag hoppas, då rykten säger att ålen rödlistats inför detta år. Detta låter som ett mycket klokt beslut med tanke på att det inte kommer några nya ålyngel (enligt vad jag läst i div, tidningar).

Nog skulle ett kraftigt feederspö duga, finns ju som sagt federspön för "tungt" karpfiske och jag har svårt att tänka mig att dessa inte skulle funka även till ålfisket.

Men jag uppmanar till att låta ålarna återhämta sig för att vi ska kunna börja fiska på ett livskraftigt bestånd i en förhoppningsvis inte allt för avlägsen framtid.

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis
                Jag har fångat några ålar (bonusfångster vid bottenmete efter abborre) på upp till drygt 1,5 kg på spön med egenskaper likande "feederspön". Visst går det men jag skulle aldrig komma på tanken att använda dylika spön vid riktat ålmete (riktat fiske efter stor ål alltså).

Några av anledningarna är:

1) Tveksamhet inför möjligheten att applicera det våld som kan krävas för att lyfta en riktigt stor ål.
                2) Rätta mig gärna om jag har fel men är inte feederspön ofta bestyckade med ringar som är anpassade för ganska tunna linor. Vad händer med kastlängden vid t ex 0.35 mm nylon.
                3) Spölängden kan göra det svårt att få ålen tillräckligt nära vid håvning.
                Jag får svara på varje punkt av det som du skriver:
                1) Ett heavy eller ultra heavy feederspö är hur styvt som helst. Bara toppen har en viss känslighet.
                2) Ringarna är över 2 mm i innediametern (dem som är styvare har större diametrar på ringarna) alltså 0,35 mm lina passerar hur bra som helst.
                3) Feederspö finns från 10 fot uppåt och köper du ett ålspö (som jag skrev tidigare om) finns från 8 fot. Och 8 eller 10 fot tycker jag inte att det är nåt problem (även 12 fot för den delen).

Att toppen ät ganska mjuk betydder inte att feederspöet är vekt.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Och om ålen är sällsynt tycker jag också att det kan vara en bra sak att låta fiska efter den.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

OT: Många reagerar ju på när forskare säger att den är hotad då det finns "hur mycket som helst" i sina ålvatten. Problemet ligger som sagt i förynringen dvs. det kommer inga nya ålar. Jag är ingen expert innom området utan har "hört" detta från lite olika håll, så någon med lite kött på benen får gärna dela med sig av vad som gäller (gärna i en egen tråd). Förlåt att jag skrivit en massa offtopic nu men tyckte detta var viktig information.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B