Tysta flätlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tysta flätlinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tysta flätlinor

Hej
    Jag har märkt att den flätlina jag använder låter väldigt mycket när man vevar in och ännu mer när man har fisk på. Tyvärr vet jag inte alls vilket fabrikat det är. För ett tag sedan köpte jag en haspel som det va en vit flätlina på och den är helt tyst ,självklart har jag ingen aning om va det är fabrikat på den heller . Det känns som om det är ngn sorts beläggning på den, kan det vara det som gör linan tyst?

Är det någon som är hemma i linträsket och kan tipsa om tysta linor.
    m v h
    Barabajare
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Daiwa Samurai Braid är märkbart tystare än alla andra linor jag testat.

Skulle tippa på att de nya 8-trådiga linorna som kommit till Sverige på senare tid är avsevärt mycket tystare de också. Annars är TUF-line hyfsat tyst för att vara en flätlina med färre trådar.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

När jag köpte min toro så var det nån Spiderwire lina på om jag inte har fel, det lät som ett helt krig med den på. Sen har jag kört SW extreme, låter som skön musik i mina öron jämfört med den förra.

Kommentera

Den vita du hade på rullen var förmodligen Fireline Crystal. Den är vit och mycket tyst.

Kommentera

Jag kör sufix 832 på dom flesta av mina rullar och den är jag väldigt nöjd med, men det är inte bara på linan det hänger vilket material det är på spöringarna spelar en jätteroll mitt Gunki Hayashi är knäpptyst (alconite ringar) medans den låter lite mer mina Savage gear spön och framför allt då i mitt 6.9f dropshot från SG vet inte riktigt vilka ringar sitter på SG spöna.
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

har kört mycket Sufix 832 och den är bra, samt Tuffline XP som jag tycker kastar bättre

Kommentera

Hej
              Tack för era svar(fort gick det också). Nu vet jag lite mer. Intressant det där med spöringar.Till helgen ska jag testa olika spön/ringar ihop med de linor jag har. Jag fick dessutom två olika spiderwirelinor av kompisen. Den ena heter "stealth" den andra heter "ultracast invisi-braid, enligt honom skulle dessa va tysta. Vi får väl se,vi får väl se.
              Eftersom jag la av och fiska nästan helt runt år 2000 och började igen för ca 1,5 år sedan så kan jag bara konstatera att det finns stora kunskapsluckor och att det är mycket att ta igen när det gäller prylar och utrustning.
              Ni får nog räkna med att mer frågor blir det.
              m v h
              Barabajare
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Nanofil är den tystaste lina jag provat. Ljudlös och kastar fruktansvärt långt. Tyvärr är styrka och besvärligheterna att knyta fanskapet ( den är så glatt) så stora att jag väljer andra fabrikat.

Kommentera

Hej! Har testat den i 0,22 på Predatorn, blir inget mer med det! Precis som du skriver skär den ner nåt överjävligt!
                  Den är väl framtagen för haspel?

Ursprungligen postat av MLF
                  Måste bara fråga om du testat nano på multirulle?? Borde ju vara riktigt fint till små lp-rullar och 5-15g beten? Fast någon på FS nämnde nåt om att nano skär ner i underliggande lager väldigt mycket enklare pga sin tunna dim samt glatta yta.. Jag låter det vidare vara osagt om det stämmer.

Kommentera

Spiderwire Invisibraid och nanofil är nog de tystaste jag testat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B